Anna Margit festőművész kiállítása (Helikon Galéria, Budapest, 1974)

Pirosmasnis fej, 1948 olaj, 50x39 cm Bábu, 1948 olaj, 48 X 37 cm Babák, 1972 olaj, 65x40 cm Magány, 1973 olaj, 45 X 40 cm Köves Oszkár tulajdona Szent család, 1973 olaj, 40x45 cm Éden, 1973 (II) Megfeszítés 1973 olaj, 45 X 40 cm (III) Mennybemenetel, 1973 olaj, 45X40 cm (IV) Feltámadás, 1973 olaj, 45x40 cm (V) Pietà, 1973 olaj, 45­x40 cm Bábszínház, 1974 olaj, 50x30 cm olaj, 50x40 cm A bábu megszólal, 1974 Marosi Zsigmondné túl. olaj, 50x40 cm Bábu fekete szoknyában, János vitéz, 1974 1973 olaj, 40 X 30 cm olaj, 50x30 cm Marionett, 1973 olaj, 50x45 cm Angyalka 1974 olaj, 45 X 40 cm Deák Dénes tulajdona A hős, 1973 olaj, 40x45 cm Hősi halott, 1974 (Bibliai sorozat) olaj, 45,5 X 40 cm (I) Születés, 1973 Élet és halál, 1974 olaj, 45 X 40 cm olaj, 50x40 cm Múló idő, 1973 olaj, 40 X 35 cm Házaspár, 1974 olaj, 55 X40 cm Mennybemenetel, 1973 „A stílusomat nem választottam — vallja Anna Margit —, ő választott engem.” Az önismétlések korában öröm valamilyen másfajta kifejezésmódot látni, márpedig a Helikonnak ez a gyűjteménye új­ hangú, sőt váratlan, és mégis annyira Anna Margit. Ezeknek az olajfestményeknek az őseit hét év előtt fedezhettük föl a művész Ernst Múzeum-beli kiállításának legutolsó termében, csakhogy azok festői, pasztózus képek voltak, emezeket pedig éles határvonalak, a szinte üveges simaság jellemzik. A — nemcsak folklorisztikus értékű — német, cseh, vagy szerb Hinterglasmalerei (üveg-hátlap festés) naiv pedantériája. Előadásában az Anna Margittól megszokott és elvárt, mindig értelmet hordozó, felsőfokon. A festő protagonistája, a bábu színen maradt, az angyal is persze, s belépett a vitéz úr „Szolgálati időm emlékére” lapjának átírása, meg a Bibliai sorozat, vagyis a szentképek szabad fordítása. Anna Margit a falusi házba költöztette saját világát, mindezt a népművészettel, s a parasztszoba falára beszűrődött kispolgári ikonográfiával árnyalta. Ne higgjünk a felületen észlelhető néprajzi direktségnek. Jóllehet ez a festészet könnyen megfejthető, áttételes ugyanakkor, és nemcsak azért, mert Anna Margitnak anyanyelve az áttétel. Külön izgalom számunkra, hogy ebben a vegyületben — szokatlan módon — nagyobb rész a humor, mint az — eddig is voltaképpen szelíd — irónia. Friss anyagot állítottunk ki — tavalyelőtti, tavalyi —, idei képeket. Csak kettőt választottunk, még az Európai Iskola idejéből — etikai értelemben — koronás névjegyként. (Frank János)

Next