Modern Hungarian Ceramics (Budapest, 1974)

A modern kerámia számos ponton érintkezik a szobrászattal és a festészettel. Részben átveszi ezek funkcióit is, ami felszabadította az alkotói fantáziát, és szubjektív, sőt drámai mondanivalók közlésére is alkalmassá tette az agyagművességet. A magyar kerámikusok emellett szívesen vállalkoznak a mitológia és a folklór ősi motívumkincsének, egyetemes érvényű szimbolikájának a modern életérzést kifejező átköltésére. Ábrázolásmódjuk a játékos aprólékosságtól a geometrikus karakterű absztrakcióig felöleli a képi-plasztikai kifejezésmódok számtalan változatát. A figurális kompozíciók egyszer a népi művészet naiv báját, a primitívek kifejező groteszkségét idézik elénk, máskor az őskori idolok monumentalitását vagy a gótikus kályhacsempék rafinált formarendjét. Magasrendű esztétikai örömet nyújthat egy dinamikus fény-árnyék játékával ható absztrakt konstrukció éppúgy, mint a természeti struktúrák formáit érzékeltető égetett agyagtárgy a maga eredeti, vulkanikus kőzetekre emlékeztető anyagában. Az alapanyagok keverése és a hőkezelés változatainak gazdagítása mellett a modern kerámia legtöbb újítása a színezés, a mázak újszerű alkalmazásával kapcsolatos. Más a karaktere a magas hőfokon kiégetett, érdes tapintású samottnak, más a sima vagy artisztikusan repesztett fémoxidos máznak. A pasztellhatású színkombinációk mellett gyakoriak az expresszív indulatokat sejtető merész színellentétek. Finom tónusok, élénk színezés és a csurgatott mázak szellemes alkalmazása teszik vonzóvá az egyszerű formájú, kis szériákban előállított használati tárgyakat, készleteket. Modern ceramics is linked with sculpture and painting in several ways. It has taken on their functions, in part, which gives the artist’s fantasy more freedom and is also capable of conveying subjective and even dramatic messages. Hungarian potters willingly adapt the symbolic value and ancient elements in mythology and folklore to express modern life. Designs in pottery range from the amusing depiction of minute details to the geometrical abstract, embracing many of the innumerable modes of expression in painting. The figurative compositions sometimes remind us of the naive charm of folk art, the expressive grotesqueness of The Primitives, the ancient monumentality of the idols and the ingenuous symmetrical designs on the Gothic glazed tiles. An abstract construction with its dynamic interplay of light and dark, and a fired clay object, suggesting natural structure, in its genuine, vulcanic-like form, both give equally impressive aesthetic pleasure. Apart from refinements in the blending of the basic materials and the different ways of firing, most new inventions in modern Hungarian ceramics are connected with the new application and colouring of the glazes. The appearance of rough fireclay when fired at a very high temperature is quite different from that of clay with a smooth or artistically crackled iron-oxide glaze. Bold, expressive and contrasting colours are used just as frequently as pastel colour combinations. Quite simple articles of use and pottery sets, produced in small numbers, can be made extremely attractive by applying bright colours, delicate shades and the ingenuous method of trailing glazes.

Next