Simon Béla festőművész kiállítása (Műcsarnok, Budapest, 1974)

Az utóbbi években egyre gyakoribb, hogy vidéken élő festőművész mutatkozik be a főváros közönségé­nek.­­ És egyre természetesebb, hogy a vidék kul­turális központjaiban fővárosi szintű képzőművészek alkotnak maradandó életművet. Simon Béla 1944-ben, a háború elől menekült Bu­dapestről Baranyába. A Mecsek közelében, a Dél- Dunántúl falusi csendjében régi otthonára emlékezett, Erdélyre, a Fogarasi Havasokra, a faragott tornácok, a népviselet színes szépségére. Budapest háborús nyo­mora, nyirkos óvóhelyei ködös emlékké váltak. Nem tért vissza a fővárosba a háború elmúltával sem. Festői munkásságának legfontosabb szakasza a ba­ranyai Alsószentmártonban eltöltött tíz esztendő. Szín­világa itt teljesedett ki, gazdag festőisége a népi szőt­tesek színességével kelt versenyre. Műveinek tartalma azonosult a falu életével és annak hiteles festői kró­nikása lett. Ma Pécs az otthona, a melegszívű medi­terrán város, ahol a festészet tanítása, a művészek közössége szabott új tartalmat munkásságának. Indulásának éve: 1928. Ignácz Nelli, az író Ignácz Rózsa édesanyjának tanácsára ekkor iratkozott be a kolozsvári Képzőművészeti Főiskolára, amelynek 1931-ig volt növendéke. 1936-ban Kós Károly ajánlólevelével és a „Magvető" c. festményével nyert tanulmányi ösz­töndíjjal Budapestre érkezett. A Képzőművészeti Fő­iskolán Szőnyi István osztályát látogatta, ahol hama­rosan (1938) elnyerte a Főiskola kompozíciós pályáza­tának I. díját. Még ez évben önálló kiállítást rendezett Kolozsvárott, s harminc művét mutatta be. 1939-ben itt részt vett a Barabás Céh szervezésében, majd erdé­lyi társaival közös kiállítást szervezett Budapesten a Nemzeti Szalonban. 1941-ben a Műbarát Galériában Szervátiusz Jenővel együtt nyílt közös tárlata. Baranyában készült műveinek első, jelentős bemuta­tója a Pécsett, 1958-ban rendezett gyűjteményes ki­állítás. Új olajképei közül ekkor még csupán ötöt láthattunk, a harmincegy kiállított mű nagyobb része vízfestmény volt. A tárlat már teljes erejében mutatta be a művész gazdag színvilágát. 1960-ban újabb ki­állítást rendezett Pécsett és ezzel jelképesen is lezárta az alsószentmártoni évek festészetét. Új műveinek szí­neiben most már tudatosan és hivalkodóan a vörö­sökre épített. A vörös szín teljes skáláját alkalmazta, a világos rózsaszíntől a mély, tüzes sötétvörösig. 1970- ben Pécsett rendezett gyűjteményes kiállítása közel huszonöt esztendő töretlen művészi útjáról adott szá­mot. Eredményeinek elismerése volt az 1971-ben el­nyert Munkácsy-díj. S hogy napjainkig ereje teljessé­gében alkot, bizonyítják a mostani kiállításon bemu­tatott legújabb művei. Simon Béla művészete a „fauves” formavilághoz és színfelfogáshoz áll legközelebb. Hiba lenne azonban arra gondolni, hogy nagy elődök példáit kívánta bár­mikor is követni. Akit példaképének tekint — Rippl- Rónai Józsefet — attól áll művészete talán a legtávo­labb, s aki közvetlen környezetében, Pécsett befolyá­solhatta volna — Martyn Ferenc — merőben más mű­vészi világot vall magáénak. Simon Béla alkotóvilága a mindennapi élet teljességét öleli fel. Sajátos és egyéni művészete a valóságábrázolás reális értelmezé­sén belül maradt, korszakunk kísérletező példái soha­sem csábították számára idegen, ismeretlen utakra. Ha mégis felbontja a formákat, nem modernkedés a célja, csupán a színek önkényes, magaszabta törvények sze­rinti felhasználása. Ebben rejlik egyéni ereje, művei­nek feszültsége. Lobogó színei mégis meleg, lágy lírai emberségről tanúskodnak. ÖNARCKÉP

Next