Szokolszky Miklós (Szombathely, 1974)

Szokolszky Miklós alig huszonhárom éves korában, a vasi képzőművészek 1965. évi tavaszi kiállításán mutatta be első tár­­latra érett munkáit, öt évvel később pedig, a negyedszázados jubileum alkalmából meghirdetett pályázaton díjat nyert Város­nézők című képével. Két egyéni és számos közös tárlaton — az utóbbiak sorában kül­földön: Mariborban és Razgradban is — bizonyította, hogy a választott pálya (a Képzőművészeti Főiskola rendkívüli tanár­képző tagozatán szerzett oklevelet 1972- ben) és a meglelt hivatás szerencsésen és szervesen ötvöződik festői, alkotói műhe­lyében, a műhelyből kikerülő képekben, rajzokban. Az első ecsetvonások óta ösztönösen von­zódott a később tudatosan vállalt ember­­központú festészet tárgy- és témavilágá­hoz. Meghitt­ otthonosan mozog a kis kö­zösségek, az emberi kapcsolatok bonyolult közegében, érzi és érti az arcok és moz­dulatok beszédét, közvetlen környezetünk, szobáink, műhelyeink, tárgyaink és tája­ink hangulatát. Ezeket rögzíti toll-, tus-, ecsetvonásaival a színek és vonalak szer­kesztői fegyelemmel összefogott rendjé­ben, sajátos hangulatú képeken. Olajfestményei, tus- és tollrajzai, akva­­relljei egyúttal vallomások is önmagáról és alkotói felfogásáról. A képek egyenként, külön-külön az önarckép részei, összessé­gükben pedig rokonszenves hitvallásának („Századunk harmadik harmadában is van mit mondani az emberről az embernek”) hirdetői. Lírai alkat, átéli és átfogalmazza a va­lóság költészetét, tehát túllép a látvány természetelvű rögzítésén s arra törekszik, hogy elmélyült közös töprengésre indítsa a nézőt. Ezért festményeit sem a részletek aprólékos kidolgozása, inkább a szándé­kosan elmosott körvonalak, a tudatosan választott néhány színárnyalat — gyakran a szürke és kék —, a bensőséges hangulat és a külső megjelenítés feszültsége jellem­zik. Akár külvárosi részletet, akár szobabel­sőt, kisgyerekkel sétáló öreget vagy alvó nőt fest, mindig a lényegre, a kép érzelmi­­értelmi töltésére irányítja figyelmünket. A tanári pálya, az oktatás és nevelés, a népművelői munka ember- és életközelsé­ge természetes hátteret, élményvilágot je­lent a festői, grafikusi munkásság számá­ra. Ebben a természetes közegben az anyaggal és önmagával vívott küzdelem­ben alakítja festői világát, keresi az ön­kifejezés egyéniségéhez és felfogásához, tárgyválasztásához leginkább illő eszköze­it, stílusát és módszerét. A fiatalság küzdeni tudásával, a hagyo­mányok ésszerű felhasználásával, a mun­ka iránti felelősséggel és alázattal. Harmadik egyéni kiállítása még nem összegezés, csupán a célok és törekvések jelzése, de már több a fiatal induló bemu­­tatkozásánál. Ismerősként és egyéniséget jellemző szerénységgel lép a néző elé. Embertől emberig vagy, ahogy egyik festménye cí­mében a költőt idézve megfogalmazta: lé­lektől lélekig visszhangzó üzenettel egy ro­konszenves festői világ tájairól. Bertalan Lajos

Next