Deák Ferenc grafikus (Korunk Galéria, 1975)

kolozsvári fiókszerkesztőségében — egyszer még a Daciánál is). Ebben a libikóka-helyzetben ala­kítottuk ki a közös véleményt: a szerkesztő már önkéntelenül a szerzőre, a szerző a szerkesztőre gondolt, valahányszor egy mindkettőnket érdeklő feladatot kellett megoldani. A Korunk elsősor­ban Deák Ferencnek köszönheti mai grafikai képét, a rovatfejeket csakúgy, mint az 1967 óta érvényes címlapját s az 1973-tól használt Ko­­runk-emblémát. Hány és hány kérdésben for­dultam hozzá (többek közt a Korunk Galéria katalógusainak megtervezése végett), föl sem tudnám sorolni. Jóleső érzés viszont, hogy né­hány - e kiállításán is szereplő - kitűnő gra­fikáját a mi kérésünkre készítette, illusztrációul-A könyvillusztrátort már korábban ismertem, a hatvanas évek elején azonban nem tudott magával ragadni rajzainak naturalista bizton­sága, az a felületi egyensúly, amely meglehetős összhangban állott az általa akkor illusztrált könyvek többségével. Persze, lehet puszta vélet­len a továbbra is érvényesülő párhuzamosság, a tény mégsem tagadható: könyvkiadásunk, ro­mániai magyar irodalmunk állandósuló színvo­nal-igényével egyidejűleg Deák Ferenc grafiku­si pályáján ugyancsak új szakasz kezdődik. Előbb a részletek igazsága-gazdagsága-mélysé­­ge tűnik fel illusztrációin és önálló grafikai lap­jain; érdemes megfigyelni, milyen hangsúlyozott szerepet kapnak e tusrajzokon és metszeteken az emberi arcok (sok-sok egymás melletti arc) s a kezek. Deák, aki többek közt a Zokogó ma­jom és az Anyám könnyű álmot ígér kísérőraj­zait készítette, úgy illusztrál, hogy el is olvassa a kéziratot, azonosul vele. Ennek a teljes érzel­mi-gondolati azonosulásnak friss művészi do­kumentumai Kocsis István drámáihoz készült, lélegzetállító illusztrációi, mindenekelőtt az Árva Bethlen Kata sorsát grafikailag csodálatos tisz­tasággal-koncentráltsággal összegező két lap. A részletek (melyek annyi melegséget kölcsö­nöznek például színes meseillusztrációinak) to­vábbra is megőrződnek, de már egyre kevésbé élnek külön életet. A fehér és a fekete — s a közöttük található végtelen számú átmenet — újfajta, megharcolt, lényegi egyensúlya emeli a legmagasabb szintre utóbbi grafikai munkáit, melyekkel szemben az ,,irodalmiasság", az ,,epi­­kusság" vádját már senki sem hangoztathatja. Én egyébként korábban sem hittem az ilyen­szerű vádaknak, pontosabban, nem érzem eleve bűnnek, ha a képzőművész hallgat az íróra, s az író a képzőművészre. A film tanult a képzőmű­vészettől, az irodalom a filmtől, előzőleg a ze­nétől — a szüntelen kölcsönhatás nem válik a művészetek kárára. Az a grafikus pedig, aki oly sok energiáját áldozta a hazai magyar könyv népszerűsítésé­re, igazán megérdemli, hogy valamit visszakap­jon az irodalomtól. Lehet, elfogult vagyok, ami­kor azt állítom, Deák Ferenc a legtöbbet kap­ta: rendkívüli tehetsége felszabadítását, grafi­kai készsége intellektuális kibontakoztatását. A másfél évtizeddel ezelőtti szorgalmas könyvil­lusztrátor így tört előre, a rajzművészet s a sok­szorosított grafika legelső vonalába. KÁNTOR LAJOS

Next