Grafikák a Szabadkai XIV. képzőművészeti találkozó országos kiállításáról (Miskolc, 1975)

1975. november 30. Szilágyi Gábor 24. GENCI 38. MÉHECSKE 41. IKREK A szabadkai Képzőművészeti Találkozó és a belgrádi Grafički kolektív öröm­mel vette a Magyar Képzőművészek Szövetsége Északmagyarországi Terü­leti Szervezete és a miskolci Országos Grafikai Biennálé vezetőségeinek a meghívását, hogy ezt a kiállítást a Vill. Biennálé alkalmából, Miskolcon megrendezze. A XIV. Képzőművészeti Találkozó Országos Grafikai Kiállítása Szabadkán 138 jugoszláv grafikus 191 alkotását mutatja be. A Találkozón kiállító művészek közül a miskolci kiállításon 53 grafikus szerepel Vajdaságból, Koszovóról és Szerbia más területeiről ahonnan azok a művészek vesznek részt, akik a belgrádi Grafički kolektív tagjai. A művészeti tanács 58 grafikát választott ki a miskolci kiállításra. A szabadkai kiállításon a jugoszláviai művészek mellett 9 magyarországi grafikus is szerepel 15 művel. Ezek a magyar művészek Jugoszláviában részt vettek egyes művésztelepek munkájában és ezzel jogot szereztek erre is, hogy részt vegyenek a jugoszláv országos kiállításon. Ez a tárlat itt Miskolcon a magyarországi és jugoszláviai grafikusok mű­vésztelepi kapcsolatainak a gyümölcse. A művészek javaslatára valósítot­ták meg a rendező szervek ezt a jelentős, a két szocialista ország kulturális kapcsolata­it gazdagító rendezvényt. A szabadkai Képzőművészeti Találkozó — Likovni susret Subotica a vajda­sági művésztelepek tízesztendős tevékenységének a jubileuma alkalmából alakult meg 1962-ben. Az intézmény minden évben országos jellegű kiállí­tást , festészeti, grafikai és szobrászati, vagy kerámiai triennálét szervez. Megalapítása óta hét képzőművészeti symposiont is tartott, amelyeken a modern képzőművészettel kapcsolatos témák szerepeltek. A Képzőművészeti Találkozó, mint a modern képzőművészet intézménye, országos jellegű rendezvényeivel, symposionjaival és kiállításaival, valamint galériájának jelentős grafika, festmény, szobor és kerámia gyűjteményével, a jugoszláv képzőművészeti élet és kultúra egyik fontos gócpontjává vált. Megalakulása óta az intézmény különösen jelentős szerepet tölt be a művésztelepi mozgalom fejlesztésében is. A modern képtár, kiállítási szalon és az állandó elárusító galéria mellett az intézmény gyűjti a dokumentumokat a Jugoszláviában és külföldön tevé­kenykedő művésztelepekről. Jugoszláviában ma már több mint 70 különböző jellegű művésztelep vagy hozzá hasonló szervezet tevékenykedik. A nemzetközi jellegű szobrászati symposionok mellett, mint amilyen a Forma viva Kostanjevicán, Portorožban, Mar­orban, vagy Ravnén, a Beli­venčac Arandelovácon, a kő- és faszobrászati symposion Prilepen, Ostro­­žacon, a Mediterán Symposion Labinban stb ... a többi művésztelepek kö­zött is sok nemzetközi festőtelep van, amelyeken festők és grafikusok ta­lálkoznak. Vajdaságban 1952 óta Zentán, 1953-tól Topolyán, majd később­től Becsén és Écskán, Rumán és a keramikusok Kishegyesen dolgoznak minden évben. Több magyarországi művész járt már Počiteljben, Prilepen, Budván, Grozsnyánban és másutt. . . A művésztelepek a nemzetközi képzőművészeti kapcsolatoknak a legeleve­nebb formái, mert így adódik alkalom arra, hogy különböző nemzetiségű alkotók találkozzanak és megismerkedjenek. A telepeken a művészek alkot­hatnak, véleményt és tapasztalatot válthatnak, de az is jelentős, hogy kiállításokat rendeznek. A művésztelepek nemzetközi szerepe révén a szabadkai Képzőművészeti Ta­lálkozó is részt vállal a nemzetközi képzőművészeti kapcsolatok kialakításában. A jövőben a jugoszláviai művésztelepek országos koordináló testületének és nemzetközi bizottságának állandó irodája is Szabadkán lesz Az alkotók nemzetközi kapcsolatait tovább kell fejlesztenünk. A művészek kölcsönös látogatásait, együttes szerepléseiket a művésztelepeken és azok kiállításain, újabb tartalmi és formai megoldásokkal kell bővítenünk. Együttműködésünk csak új utakon fog tovább jutni és gazdagon­. ADAŠEVIĆ BRANIMIR 1. ÁR aquatinta, 393x485 mm ARSIĆ MIROSLAV 2. SISAK (IX.) aquatinta, 332x405 mm BENES JÓZSEF 3. SZERELMI FELÉPÍTMÉNY szitanyomat, 665x450 mm 4. FIGURA szitanyomat, 440x380 mm ČOK ZLATANA 5. JÚLIUSI ÉJ színes aquatinta, 520x384 mm ČURČIĆ PETAR 6. E. KANT ESETE rézkarc-aquatinta, 440x335 mm DIMOVSKI CVEtXn 7. MEDENCÉBE LÉPÉS színes aquatinta, 550x360 mm DRAGOVIĆ-OBRADOVIĆ VUKICA 8. IMPRESSZIÓ linómetszet, 525x517 mm DRAGULJ EMIR 9. EMBER ÉS A LÓ színes aquatinta, 644x492 mm DŽMERKOVIĆ BOZIDAR 10. NŐ A KAROSSZÉKBEN aquatinta, 693x492 mm ĐAK ŽIVKO 11. EMBALLAGE mezzotinta, 530x373 mm ĐENIĆ MOŠA 12. EMLÉKEZÉS aquatinta, 488x442 mm GOLUB MOMCILO 13. A PÁSZTOR III. CSODÁJA litográfia, 540x653 mm HAVANOVIĆ NUSRET 14. A KÉK MADÁR aquatinta, 657x500 mm 18. BARÁZDÁK komb. technika, 500x450 mm KNEŽEVIĆ STEVAN 19. A PARTON rézkarc, 600x485 mm 20. DIONÜSZOSZ rézkarc, 234x 141 mm KOSTIĆ EMILO 21. A NAGY GYÜMÖLCSÖS rézkarc, 334x492 mm KOSTOV ILIJA 22. A LEPKÉNEK VAN BARÁTJA színes aquatinta, 400x395 mm KRAGULY RADOVAN 23. ALMÁK A PADLÓN mezzotinta, 570x512 mm KRASNICI HYSNI aquatinta, 270x285 mm KRMOV TOMISLAV 25. ZÁRT JÁTÉK komb. technika, 530x470 mm KRSMANOVIĆ MARKO 26. ÁLMODOZÁS szitanyomat, 377x582 mm 27. TERMÉSEK szitanyomat, 407x560 mm KRSTIĆ VELIZAR 28. RÁK aquatinta, 435x590 mm mezzotinta, 495x463 mm MAKSIMOVIĆ BORIS 32. FIGURÁK komb. technika, 315x395 mm MARIĆ BRANKA 33. HÚSVÉTI TOJÁSOK szitanyomat, 550x401 mm MICIĆ VLADIMIR 34. TALÁLKA (III.) színes aquatinta, 420x575 mm MIHA1LOVIĆ SLOBODAN 35. VELENCEI SZENT JEROMOS fametszet, 487x458 mm MIKONJIĆ DUŠAN 36. SZOBRÁSZMŰTEREM rézkarc, 590x415 mm MILJUŠ BRANKO 37. IKARUSZ LEZUHANÁSA selyemnyomat, 535x380 mm NAGORIN MIODRAG rézkarc-aquatinta, 490x390 mm OPREŠNIK ANKICA 39. TEMETÉS UTÁN fametszet, 600x400 mm PAVLOVIĆ LJILJANA 40. EMLÉKEZÉS A MÚLTRA szitanyomat, 634x460 mm PEJOVIĆ SLOBODAN fametszet, 265x167 mm 42. KRŠIĆ BOGDAN 29. A BENVENUTTO CELLINI ciklusból aquatinta-rézkarc, 386x245 mm KRUPA FATMIR 30. EMANCIPÁCIÓ színes aquatinta, 590x450 mm LAMUT SONJA JOVANOVIĆ ZORAN DOBROTIN POPIN VLADIMIR 15. KOPONYA (I.) aquatinta, 640x490 mm KARANOVIĆ BOŠKO 16. A JASENICAI ISMERETLEN HARCOSOK TABLÓJA szitanyomat, 495x360 mm KERAC MILAN 17. NAPSÜTÖTTE MEZŐ komb. technika, 500x400 mm 31. IDŐ II. 44. 45. 43. 46. 47. 48. 49. 50. 51. 52. 53. 54. 55. ALKONY mazzotinta, 243x185 mm PRODANOVIĆ BOZIDAR TÁNCOSNŐ száraz tű, 280x200 mm STANOJEV MILAN DOBOZ KÖRTÉKKEL aquatinta, 560x760 mm LEDÖNTÖTT FAL MÖGÖTT aquatinta, 293x296 mm ARVANITIDIS STERJOS SISAKOK aquatinta, 260x210 mm STOJANOVIĆ DOBRI A MI KERTÜNKBEN aquatinta, 470x373 mm STOJANOVIĆ DRAGOSLAV SÍP BONYOLULT ESET szitanyomat, 380x460 mm STOJANOVIĆ TRAJKO KOSOVAC EGY NOVEMBERI NAP komb. technika, 330x492 mm STOJILOVIĆ SLOBODAN GRAFIKA XXXVIII. rézmetszet, 138x68 mm ŠIRBEGOVIĆ KEMAL­A SZAJNA linómetszet, 500x645 mm TASIĆ ZORICA RESNIK színes aquatinta, 280x200 mm VELIČKOVIĆ VLADIMIR SZÜLÉS szitanyomat, 750x1009 mm VUKOVIĆ BILJANA MEZŐK színes aquatinta-rézkarc, 500x655 ŽARKOVIĆ MILENKO TRAGIKUS PILLANAT komb. technika, 400x500 mm

Next