Bognár Zoltán grafikái (Veszprém, 1976)

Bognár Zoltán a sokat dolgozó és ritkán kiállító mű­vészek közé tartozik. Egykori évfolyamtársai, rajztanár kol­legái és szőkébb pátriája - Veszprém megye —, követte nyomon munkásságát, de neve és művészete csak az utóbbi években vált ismertté az országban. Hogyan ka­nyargott életútja, most ne firtassuk, többet árulnak el a művek, mint az adatok. A művek ugyanis azt bizonyít­ják, hogy figyelt, kísérletezett és megvalósított. Egyéni világot teremtett magának. A legnagyobb visszavonult­­ságban töltött vörösberényi évek adtak legtöbbet: Ko­­necsni György barátságát. Mindketten ugyanazt fag­gatták akkoriban : a magyar múltat és a provinciális mű­vészet alkotásait. A kézműves mesterséghez közelálló for­manyelvet, amelyet a népművészet és nagy művészet kö­zött helyez el a tudomány. Erre jobb terepet aligha ta­lálhattak volna, mint a Balaton-felvidéket. A nehézkesen, rusztikus egyszerűséggel megfaragott köveket, omladozó faluvégi szobrokat, a présházak mestermű értékű díszí­téseit, és magát a máig eleven népművészetet: tükrösö­ket, tékákat, ostornyeleket. S mindezekhez a bakonyi er­dők legendáit, a betyárok életét, a meséket és a balla­dák örökségét. Mi lesz mindebből a művész kezében? összefoglalás, amelyben elmúlt idők jelenségei új értelmet nyernek. A hiedelmekhez hozzáteszi a maga fanyar, ironikus, vagy kötekedő véleményét és azokat a megfigyeléseket, ame­lyeket saját kortársainak közelnézetbe hozott gyengéiből, erényeiből és hiányaiból raktároz el. Mert aligha lehet vitatni, hogy Bognár Zoltán grafikai sorozataiban efféle emberi tulajdonságok kerülnek pellengérre, s a népi­archaikus formák parafrázisa csak eszköze ennek a tar­talomnak. S ehhez a különös, olykor már a karikatúra határát súroló nyelvhez sem véletlenül jutott el. Olyan ka­paszkodót keres benne, amely az ábrázolt jelenetek igazságát sokszorosan megerősíti. Azt húzza alá, hogy a formák évszázadokon át érvényes törvénye, a grafikai je­lekkel írás módjára megmunkált felület és az emberek képbe kívánkozó, megmosolyogni való gyengeségének té­mája megszakíthatatlan folyamatként húzódik végig a mű­vészetben,­­ így a ma élő művésznek is lehetőséget ad saját korával kapcsolatos vallomásokra. Értő humorral kell közeledni ahhoz, ami immár legendává foszlott, pedig egykor valóság volt. Valóság volt az alig ébredező tudat számára, valóság volt azok számára, akik nehéz hétköz­napokban ezekből a szép és vidám mesékből álmokat szőttek, vagy ezek közé menekülve megújultak. Régi kedves ismerősök tűnnek elő, szólás-mondások kap­nak látható alakot és az egykori sírversek is testet ölte­nek. S ha Kőmíves Kelemen balladája meg is ihletett jó­­néhány művészt, Bognár nem az illusztráció szellemében nyúl a történethez. Inkább egy színpadi változatra alkal­mas módszerrel építi fel lapjait. S ez ilyen vonatkozásban már nemcsak a székely népballada képi megjelenítése, hanem kultúrtörténet is. A ballada sorsát és koronként gazdagodó értékelését is magában foglalja. A Halotti beszéd, vagy a Kártya sorozat, a Komédiá­sok élete és a Sakkozók, a formai rokonság, az ikonosz­­tázszerű képösszerakás hasonlósága ellenére sem ugyan­arról beszélnek. A folklórhoz nem kötődő témában is en­gedélyezi magának a képzeletszabadságot, és ezzel mind­járt meg is lelhetjük nyitját ennek a különös világnak. A commedia deli arte modern képzőművészeti megnyilat­kozását fedezhetjük fel Bognár Zoltán grafikáiban. A vi­dám csipkelődés és a népművészet kötetlen kifejező sza­badsága mögött meghúzódó keserűséget, bölcs és meg­értő vállalását annak, ami emberi. De nemcsak beletörő­dést, hanem moralizálást is. Fricskát, a groteszk elemek hangsúlyozását, de egyben a jobbító szándékot és az ag­gódást. Úgy látszik, hogy a rendre megszülető sorozatokban sok mondanivalója van a művésznek, ezért kompozícióiban bőséggel állítja elénk szereplőit és olykor több kisebb egységet nagy grafikai tablóban elhelyezve több oldal­ról is körülírja témáját, így az emberré vált tárgyak, bá­buvá lett emberek ütközhetnek meg a lapokon. A linó­metszés fáradságos munka, mégis mintha Bognár alig tud­ná követni saját kezének mozgását. Izgatott felületeket ala­kít ki, s a lényeget kiemelve a kevésbé fontosat alárendeli, így legtöbbször az arc tűnik szembe először, amelyben a kifejezés összpontosul. Talán éppen ez a türelmetlenség hozta létre csurgatott zománc festményeit, amelyeket ő ugyan grafikáknak nevez, de ez a gazdag dekorativitás­­sal telefestett , mesefigurákkal és népi ornamensekkel cifrázott izgalmas festménysor­­ már nem a sorról sorra olvasható, hanem az egyszeri nézéssel befogadható mo­numentális műfajok közé könnyebben besorolható. Az is a funkciója, hogy visszafogott színeivel a népmű­vészet gazdag képzeletét sugárzó festő formáival a mo­dern építészet túlontúl egyszerű belső tereit gazdagítsa. D. Fehér Zsuzsa

Next