II. Dunántúli Tárlat (Kaposvár, Somogyi Képtár, 1976)

BEVEZETŐ A Dunántúli Tárlatok meghirdetését hagyományok fo­nalán mai aktualitásokhoz fűzve látjuk jelentős ren­dezvénysorozatnak. Hagyományteremtő alapul jelentőségüket, hatásukat tekintve Rippl Rónai József, Egry József, Bernáth Aurél és Martyn Ferenc példáját emeljük ki. Mind­egyikük életművét három tényező alakította korszerű európai és nagyszerű magyar művészetté. Ezek: az alapokat, intuíciókat determináló haza — a nyugtalan felszínű Dunántúl; világjárás, bekerülés az izmusok felvillanyzó légköreibe; hazatérés egy kiszélesedett koncepcióval. A mai napokra vonatkozó aktualitás tömören úgy fogalmazható meg, hogy a Dunántúl művészei többé­­kevés­bé a determináltság és a kitekintés fázisában alkotnak, előkészítve a ,,győztes hazatérés" lépéséül Kitekintések, kitaposott ösvények, új nézőpontok, tisztázatlan viszonylatok, zseniális megfejtések egybe­vetése ez a kiállítás. Ha a tarkaság, változatosság vásárlásán hatna, úgy feltétlenül az értékek és erővi­szonyok összemérése a hasznos kiértékelő szempont. Az alkotások­­különbözőségei egyéni­­meggyőződése­ken alapulnak, s hogy nem alapvetők a különbségek, arról maguk a művészek vallottak, mint gyökérről, a determináló táji-, emberi-, társadalmi környezetről, amely közös. Már rég kivívták becsülésüket az egyéni küzdelmek, ha a cél közös. De értelmeznünk kell a célt, mert csak mottó a Dunántúl. Ha nem riadunk vissza az említett változatos össz­képtől,­­ mert valljuk ,be túlzott elvárás lenne a mai művészet egészétől az egységes összhatás, a stílus — akkor azt a megállapítást kell tenni, hogy elképesz­tően sok oldalról vette vizsgálódás alá világunkat, környezetünket, önmagát az emberi elme. Ha arra gondolunk, hogy az emberiséget egy kor­szakosan jellemezhető állapotából hosszújáratú, egy­oldalú nézőpontok véres összecsapásai lódították elő­re a fejlődés útján, úgy most már tudjuk, hogy va­gyunk annyira rugalmasa­k, hogy a lényeglátás érde­kében időnként nézőpontot változtatunk. Az igazság, a valóság ezzel csak egyre hozzáférhetőbbé válik szá­munkra. Ha van erőnk szemléleti modulációkba bo­csátkozni, akkor megismerjük a kitárulkozás és be­szűkülés útját. Ez feltétlenül a dialektikus szemlélet mindennapivá válását jelenti. Századunkban az a természet- vagy társadalomtudós az ember ideál, aki a legszélsőségesebb aspektusok­kal fölfegyverkezve kutat, kísérletezik, fölfedez, rend­szert teremt. A művészetben az aspektusok stílus, iz­mus, valamilyen art cím alatt sorakoznak. Képviselőik úgy helyes, ha esküdnek valamelyik út járhatóságára a legigazabb valóság felé. Azért hálátlan dolog egy fél országnyi képzőművész találkozót megrendezni, mert a kiállító művészek számára a látogatók előtt különleges kiállást jelent a tárlat. Ilyen körülményben születik a siker, az elutasítás és a közöny. Olyan za­jos forgatag torlódik össze, akár a századforduló Pá­rizsában, mely ugyanolyan termékenyítő, miint amilyen veszélyesen elveszítő volt a művészek számára. A párhuzam csak intellektuális vonatkozásban áll, de a képzőművészek számolnak ezzel a vonatkozás­sal, ha nagy közös bemutatóról van szó. Tisztelet hát azokna­k a művészeknek, akik műveik beküldésével vállalták ezt a kilátástalan esélyt. Horváth János

Next