Famunkák és Faragások (Képzőművészetek Háza, Szentendre, 1976)

A Népművészetek Házának megnyitásával lehe­tőség nyílik arra, hogy a szentendrei és az ideérkező múzeumlátogatókat megismertessük megyénk néprajzának egy-egy ágával. Első alkalommal a népi famunkák és fafaragások témaköréből rendeztük kiállításunkat. A kiállított tár­gyakat a megyének azokból a múzeumaiból válogat­ták, ahol néprajzi tárgyakat őriznek. E múzeumok egy része falumúzeum, mely saját községének emlékeit gyűjti, más része tájmúzeum, mely a környező vidék tárgyi és szóbeli hagyományait őrzi. Jelenleg a következő múzeumok gyűjteményéből állí­tottunk ki néhány darabot: Abonyi Falumúzeum, Aszódi Petőfi Múzeum, Ceglédi Kossuth Múzeum, Dányi zsellérház kiállítás, Isaszegi Falumúzeum, Nagykőrösi Arany János Múzeum, Nagytarcsai Falu­múzeum, Penci Falumúzeum, Ráckevei Árpád Múzeum, Szobi Börzsöny Múzeum, Szentendrei Ferenczy Mú­zeum, Váci Vak Bottyán Múzeum. Ezáltal összessé­gében szemlélhető a megye valamennyi tájegysé­gének faragókultúrája. Pest megye szinte mindegyik határa mesterséges, az ethnikai területeket metsző. A megyei magyar anyagban a dunántúli, az alföldi i-ző és ő-ző nyelvjá­rású, kiskun, jász, palóc népcsoportokkal találkozunk, amelyeknek néprajzi képét — a hagyományaiban je­lentős — szlovák, német, szerb nemzetiség még to­vább tagolja. A kiállítás elemzésénél és szemlélésé­nél a fentiekre hangsúlyozottan kell figyelni. A néprajztudomány a népi kultúra szóban és írás­ban elérhető emlékeinek, valamint a fennmaradt használati tárgyak megőrzésével foglalkozik. Mivel a tárgyak (ruhanemű, cserép, faeszközök stb.) nagy része már munka közben tönkremegy, más ré­sze az idők folyamán elkallódik, többszáz éves tár­gyakra nem számíthatunk. A néprajzi gyűjtés ugyan hazánkban már száz éve megkezdődött, de megyénk­ben a múzeumok többsége csak az utóbbi évtizedek­ben alakult, érthető, hogy a gyűjteményekben őrzött és most kiállított tárgyak nagy része az utolsó más­fél századból származik. Kiállításunkban a legrégebbi datált tárgy 1706-ból, a legfiatalabb 1955-ből való. A népművészeti alkotások — így az itt kiállított tárgyak is — eredetileg mind használati eszközök voltak. A nép díszítő törekvése, esztétikai igénye szépítette meg őket. Nem azért készültek elsősorban, hogy gyönyörködjenek benne, hanem azért, hogy min­dennapi munkájukban felhasználják. Ugyanakkor min­den tárgy tükörképe gazdája egyéniségének is. A parasztember életéhez — ha a századokban mindinkább visszafelé tekintünk — hozzátartozott, hogy ruházatának, munkaeszközeinek jó részét saját maga készítse el. Fonni, ruháját megvarrni pl. minden lány­nak illett. Ugyanúgy a faragáshoz, szerszámainak ja­vításához minden parasztembernek értenie kellett. Azért, hogy a munkaeszközzel minél tökéletesebben lehessen dolgozni, törekedtek a legjobb minőségű anyagot, a legtökéletesebb arányokat és a hosszú tapasztalatokkal kialakított formát megválasztani, al­kalmazni azok készítésénél. A díszítetlen tárgynak is lehet művészi értéke. A legjobban megfelelő termé­szeti forma (ágasfa, görbület stb.) kiválasztása már egymagában is művészet. A fentiek alapján nehéz el­választani, vagy meghúzni a határt, hogy hol kezdő­dik a „népművészet” és mi az, ami nem számítható oda.­­ Kiállításunkban is találunk kevésbé díszes, vagy díszítés nélküli tárgyakat, melyek egyszerűségükkel, formai megjelenésükkel, tökéletességükkel veteksze­nek a faragottakéval (pl. hatszögű sótartó). A népi faragóművészet kiváló művelői igen gyak­ran a pásztoremberek közül kerültek ki. Az állatok őrzése mellett bőven maradt idejük arra, hogy szer­számaikat aprólékosan kidíszítsék. Megyénknek külö­nösen az északi (palóc) és a déli (kiskun) részéről

Next