Ilosfai József szobrászművész kiállítása (Fényes Adolf Terem, Budapest, 1976)

megszólítlak - bár szívem szerint inkább Hall­gatnék — figyelve: ajándékaimnak örülsz-e? Az se bánt — hidd el — ha kineveted őket, vagy ha netán, bosszankodsz is miattok, csak közönyös ne légy, mert a semleges lelkiállapot súlytalan, gyarapodásra képtelen és üres marad ... Kimondatlanul is megsejtem, mit gondolsz — de hadd mondjam meg, hogy a benned­ fölmerülő kérdések, többnyire még megválaszolhatatlanok, mert — az esztétikai jelenség — csak a megha­­tódásban mérhető föl, s így az első benyomás - még ha meg is indít - vélemény­alkotásra elégtelen. De, nem is ez a fontos — hiszen még a legjob­ban körülírt életműveket sem merítettük még ki­­ hatásuk, vagy katalizálóerejük, mégis érvé­nyesül a kielégülést keresők lelki megrendü­léseiben. Egészen bizonyos tehát,­­ hogy az ember — a biológiailag egyenlők közül nem az anyagcse­­rét­ szolgáló, ösztönös érzékenységgel, hanem a szubjektumában rejlő képesség, teremtő­ erejével emelkedhetett, valamennyiüknél magasabbra. Következésképpen, ha — ezt a szellemi funkciót - az a bizonyos súlytalan­ gyarapodást kereső hiányérzet, már nem indítja föl bennünk — sül­lyedünk ismét állati sorba. Érdekünk tehát, hogy — ezt a természetes kíná­lat fölé emelkedő igényt, amit a biológiai auto­matizmus, nem ismerhet — a sokaságban is föl­ébresszük. Ez a kielégülést kereső hiányérzet ugyanis, kezdettől fogva arra irányult, hogy eb­ben az ideiglenes és széthullásra mindig­ kész architektúrában, a maradandóval törődjünk, vagyis avval, amit a maggal örököltünk és amelynek aktíváiért és passzíváiért — mint cse­lekvően szerző, vagy herdáló örökhagyók­­ fe­­_____________________felősséggel tartozunk ■ ■ ■ Azt hiszem, senki előtt sem kétséges, hogy arra a boldogságszférára gondolunk, amelyben­ egy tevékenyen gazdagodó, vagy egy semmittevően sorvadó alany, élményei, vagy élménytelenségei — lelki mérlegen barátolva — tehát nemcsak egy életre, de továbbadódóan is megőrződnek. Ez a tény, félreérthetetlenül figyelmeztet ben­nünket arra: nem mindegy, hogy hogyan élünk! Hogy belássuk, vessünk csak egy pillantást, önnön kútjainkka! Testi teljesedésünk reproduk­cióját ugyanis — csakúgy mint az egész élővi­lágban — egy jól bevált, az ösztönös megisme­résben alapuló automatizmus, vezérli és végzi. Valójában tehát, a táplálék­szerzésen túl kez­dődik, a mi igazi emberi feladatunk. .. Itt — ahol minden architekturális beteljesülés halálos! — az enyészet, bizony csak a magban tovább adódó vitális élet­erőt, vagyis a folya­matosan alkotó architektust nem érinti. Ezt­ a mindenséget újjáteremtő potens törekvést keressük a magban, szemléljük a formálódás­ban és szeretnénk tetten érni önmagunkban. Mivel az általam létrehozott konkretizációk, vagy plasztikai képletek is — a manualitást megelőző — szellemi aktus szülöttei, önmegfigyelés alap­ján állíthatom, hogy azt a virtuális tervet, vagy esszenciális elgondolást - amely nélkül kivite­lezésre még csak nem is gondolhattam volna — magam is, csak akkor pillanthattam meg, amidőn már — hosszabb vagy rövidebb, szelle­mi terhesség után — „belső látomásként" a tu­datomba emelkedett. Arra a sztereotip kérdésre tehát, hogy ezek — az enyhén szólva — különös bálványok, vajon mit is ábrázolnak? — felelősséggel mondhatom: azt, ami a művészetben mindezideig kimondha­tatlan volt! S, hogy mi a rendeltetésük, vagyis, hogy lényegükben, milyen katalizálóerőt képvi­selnek? — arról magamnak — mint jövőjükért aggódó „anyának” is csak sejtéseim vannak... Az bizonyos, mivel a század elején meginduló nagy tabula-rasaval a művészetben mindent új­ra és elölről kezdtünk, napjainkban: a zsenge és csíraképes mellett megtalálható még a mag­talanul túlérett is - csakúgy, mint egykor a ha­nyatló római és a kezdődő ó­keresztény közép­korban. S ezek után, ha a látvány esztétikai és a vallo­más szellemi együtthatói, fölébresztették volna figyelmedet, ne légy rest, ezt a benyomást meg­őrizve minél jobban elmélyíteni, hogy a mi mű­­vészetünk se maradjon haszontalan elfekvőség.

Next