Rajzok (Miskolci Galéria, 1976)

­JOSZ. Ma már természetesnek tűnik, hogy az éven­kénti rajzkiállítás gondolata is­­ tavaszhívó­nak — éppen Miskolcon fogamzott meg, a gra­fikai biennálék kezdeményezése nyomán. De arra azért számítani kellett, hogy pompázó fivére, a sokszorosított grafika mellett, a rajz csak úgy juthat szóhoz, mint halk szavú ember a neki juttatott csendben. A művészetek nagy­családján belül, műfajánál és eszközeinél fog­va, a bensőséges megszólalás titkaiból hoz va­lamit felszínre a műhelyek csendjéből, az alko­tói cselekvés közvetlenségéből. Mindenki, aki bármely mesterséget kedvvel végez, ismeri a valamiből-valamit-teremtés boldogító élményét,­­ s a rajznál íme, csírájában szemlélheti, mi­ként válhat a vonal művészetté, az egyszerű tárgy: műtárggyá. Ritkán csalogat színnel, s eleme a fekete­­fehér. Mégis, a festészet parkjainak, sétányai­nak pompájával szemben a grafikának olyas­féle meghitt és óhajtott szerep jutott, amit csak a kiskert, az erkély, s a tornác dísze ad. Ám a fehér alap szigorának kitett fekete vonal és folt — esztétikai szépségén kívül — tartalmával is kell, hogy ékeskedjék: hívása érzelmeink, gondolataink húrját is pendítse. Ezért visz leg­inkább a nosztalgiák, emlékezések, a tűnődés,­­ a költészet tájára, s ezért szeretnők mi is e tájon tetten érni a művek alkotóit, a témáik és érzületük színezete szerint. Csohány Kálmán lényegre fogott vonalveze­tése a témáinak kíséret nélkül megszólaló dal­lamát juttatja érvényre, mit sajátos melankólia tesz személyessé,­­ egyben az ősi népdal súly-, és kedélyrokonává. Ilyszerű ihletettsége révén vonzódik — szinte pásztori tűnődéssel — az em­ber és a természet, a sors és a kozmikus rend, a születés és az elmúlás jelenségeihez, halott­­költögetéshez, s a mesebeli átváltozások, hely­cserék, kötött és szabad sorsok rejtélyeihez. A porty­ázó szabadságnak tilalmas határait kós­tolgatja mostanában rajzain a lepke, de a pom­pás hölgy, akihez közelít, virágszirmait olykor karommá élesíti, földhözkötöttségéből marta­lékra várva ... a kastélyba hívó távoli fény is töklámpásból vicsorít a pillérre a közelből. Gyermekkori emlékek nyernek itt bölcs értel­mezést, s hoznak üzenetet eltört öreg arcokról, miknek palahasábjait áhítattal illeszti egybe az utódi hűség. Virgoncabb hanglejtésű, de mindenkitől való különbözésében rokon az előzővel: Banga Fe­renc vajákos, játszi és meghökkentő világa, melynek formái szintoly váratlanok, mint szil­veszteri ólomöntés alakzatai. Csakhogy e for­máknak ábécéje van, mellyel kócos körvonalai­kat Banga mesévé rendezi: Don Quijote csont­vázlováról, szurkáló párviadalról, póruljárt var­júról és mindenféle mezítlábasok csínyeiről. „Lefekvés után" képkeretbe sorakoznak rakon­cátlan bábui,­­ mintha szétszéledt kóborkutyáit hívná mókás raportra boldog-bús alkotójuk. Ő maga ismeri kaleidoszkópjának minden for­télyát, — de mi nem, mert új témáival — azo­nos köntösben is­­ új kíváncsiságot ébreszt bennünk. • Különös gondolattársításokra ösztökél min­dig Feledy Gyula finom járású elméje, rajzá­nak szellemessége. Ezúttal a szája sarkában bujkáló mosolyt mintha elfedné valamely hirte­len gondolat... Egyik lapján — elhagyott táj­jal és elhagyott házikóval — nem a messzi múl­ton mereng elcsitultan, hanem mintha valaki­nek az onnan való kiszakadását, váratlan eltá­vozását jelezné, hevenyen, fájón — aminthogy a kifeszített, széttárt kar is az országutak kru­­cifikumainak áldozati drámáját idézi halkan. Egészében a művész megrendülésének vagyunk tanúi, olyasfélének, mint mikor az arc elborul egy baljós hír hallatára . . . Effélét sugall egy másik lapján a kasszandrikusan megjelölt, jós­latos női fej is. Érdekes érzület-kettősséget vélünk felfedezni Barczi Pál „Távollét után” című lapján, mely

Next