Ridovics László festőművész kiállítása (Csók István Galéria, Budapest, 1976)

alkotás társadalmi tevékenység, s mint ilyen csak úgy képes betöltetni hivatását, ha a köröt­tünk zajló élet legfrissebb megnyilvánulásait tartalmazza. Festészete jellegzetesen példázza azt, hogy a világnézet miként ölt testet a képzeletben és a művészi produktum miképp formálódik közösségi gon­dolkodásmóddá,­­ vagyis az alkotó hitvallását, szemléletét tükrözi egyfajta társadalmi-művészeti vallomás Tasnádi Attila A KÉPCSARNOK MEGHÍVJA ÖNT RIDOVICS LÁSZLÓ MUNKÁCSY-DÍJAS FESTŐMŰVÉSZ KIÁLLÍTÁSÁNAK ÜNNEPÉLYES MEGNYITÁSÁRA 1976. NOVEMBER 25-ÉN CSÜTÖRTÖKÖN DÉLUTÁN FÉL 6 ÓRÁRA. MEGNYITJA: DR ÚJVÁRI BÉLA MŰVÉSZETTÖRTÉNÉSZ. MEG­TEKINTHETŐ 1976. NOVEMBER 25-DECEMBER 9-IG. HÉTKÖZNAP 9,30-18 SZOMBATON 9-14, VASÁRNAP 10-14 ÓRÁIG. CSÓK ISTVÁN GALÉRIA BUDAPEST, V. VÁCI UTCA 25. Akik szívükön viselik a magyar művészet sorsát, aligha nézhetik közömbösen, hogy egyre kevesebb lesz az olyan kiállítás, ahol a saját életünk és környezetünk művészi ábrázolásával találkozunk. Nem divat manapság a szűkebb haza gondjaival bíbelődni, s ennek prizmáján át látni és láttatni a tágabb világot, mert az effajta alkotói magatartás könnyen korszerűtlennek találtatik a művészi minőséget csupán a for­manyelvi összetevők milyensége felől értelmezők mérlegén. Pedig régi igazság: minden nemzet csak a saját művészi karakterével — s ebben a tartalmi tényezők épp úgy benne foglaltatnak, mint a formaiak — járulhat hozzá az egyetemes fejlődéshez. Ridovics László nem mond le a művészet valóságfeltáró feladatairól, következetesen vallja, hogy az formájában. Ridovics festői formanyelve érzelmi-esztétikai meglátásainak bővérű, élénk megnyilvánulása, ám a színek és a fények pazar színjátékában is hű marad realista meggyőződéséhez. Nem akarja utánozni a termé­szetet, nem akar csalóka benyomást kelteni, de ábrázolásai a külsődleges logikának, az elvont absztrak­ciónak sem engedelmeskednek. A tapasztaltak deformálása helyett motívumainak kreatív átélésével, azok expresszíven felfokozott színeivel és új egységekbe csoportosított formáival akarja elérni a valóság át­alakítását, átformálását. Festményeinek szín- és foltritmusa a jelen és a jövő frissességét, dinamikáját érzékelteti, s ez forradalmi közérzettel, optimizmussal tölt bennünket el. Ha meg akarjuk érteni művészi ábrázolásának kiindulópontját, azt is kell látnunk, hogy milyen tudato­san törekedett színskálája pontos kidolgozására, az indulatait tolmácsoló színfoltok, színharmóniák hatá­rozott rendszerbe szervezésére. Férfiasan kemény és derűsen üde, s egyszersmind vonzóan egyszerű világa ilyetén az elmélyült művésziség minden jegyét felöleli; mondandója a gazdag hagyománykincs átlényegí­­tésével válik aktuálisan érvényessé. S ezt a hagyományőrzést tartalmi értelemben is felvethetjük, mert Ridovics László tudatában van annak, hogy egy nemzet kultúrája folyamat eredménye, amelyből kiszakadni, amellyel szembefordulni büntetle­nül nem lehet. Mert ez a folyamat a mi valóságunk, nemzeti mivoltunk szellemi-erkölcsi biztosítéka.

Next