Banga Ferenc kiállítása (József Attila Könyvtár Kiállítóterme, Miskolc, 1977)

Németh Lajos Bogáncs vegetáció, szúró bogár—tüske—ember, növényi és állati figura­képződmények népesítik be Banga Ferenc grafikai lapjait. Nyomon követhet­jük toll-, rézkarc és linósorozatain hogyan alakulnak, formálódnak, szeszélye­sen, játékosan, hol a művész ötleteit, felvillanó intuícióit, a dolgokat elrendező szándékát, hol saját elrendeződési és szétzilálódni akarásukat, belülről szerve­ződő önigazgatásukat követvén. Majd hirtelen e burjánzás sűrűsödni kezd, jegecesedési pontok köré tömörül és a növényi—állati—emberi figurációk a keleti rajzok motívumaihoz hasonlóan új törvényrendnek, a kalligrafikus el-elrendezés logikájának engedelmeskednek. A kalligráfia új dimenziójába kerültek tehát és egyszerre sugallják saját jelentésüket, e sajátos groteszk, váratlan csattanókból, lidérces borzongásból és pajkos csúfolódásból fakadó Banga Ferenc-i jelentést és a kalligrafikus jelnek, az arabeszknek az esztétikai­formai jelentéskörét. Alig tízéves még Banga Ferenc grafikai munkássága, de már elmondhatja magáról, hogy önálló művészi világot teremtett, benépesítette azt titokbeli, esendő, pletykáló, fontoskodó, a mesék birodalmából a próza valóságába csöppent teremtményeivel és megtalálta e sajátos világ megfelelő stílusát. Érzékeny, ideges, megtörtén rezgő, hol a firka szabadosságát idéző vonal és a vonalaknak szabálytalan összetömörülése, görcsös, sötét nyalábok szerve­ződése jellemzi e stílust. Voltak ősei és vannak rokonai? Természetesen, hiszen például Gulácsy Lajos kis tenyérnyi grafikái is valamiképp előképei e műveknek, bár Gulácsy rajzainak skizoid, dermesztő sugallatától eltérően Banga figuráit az irónia és a groteszk élteti. Említhetnénk Gross Arnold nevét is. Banga azonban szarkasztikusabb nála, drámaibb is, hiszen műveiben a gro­teszk elem valamiképp érintkezik a drámával is. A külföldiek közül a Dubuffet nyomán kibomló művi skizoid stílus vagy néhány más kortárs ideges grafikai vibrációja ötlik fel — de mindez csak távoli rokonság, véletlen érintkezés, a rájuk való hivatkozás nem visz közelebb bennünket Banga egyéni stílusának a megértéséhez. Fiatal művész, de már gazdagította a modern magyar grafika történetét. Thistle-vegetation, beetle-thorn men, plant and animal-like figureforma­­tions are whirling-swirling on the graphic works of Ferenc Banga. On his etchings, lithographs or pen drawings one can follow how these little creatures are forming changing developing themselves from one form intotheother in a witty, playful way, either following the flashes of intuition, the fancy of the artist, his attempts to arrange the things, or to give fom to their own order of caprices, disintegrations, dissimilations in the hope to give shape to their innermost organical instincts. Then, this vegetation starts to thicken suddenly around points of crystallization, and those vegetative animal—floral—like figures-figurations, creatures of mock-phantasy obey a new order, similar to the motives of eastern drawings — that is: a calligraphical logic. So, they have got into a new dimension of calligraphy, suggesting at the same time their own meaning—this special, grotesque meaning, originating from unexpected catchwords, illusory shivering and joyful tricks, so typical of Banga- and also the formal-aesthetic meaning of the calligraphical sign, the arabesque. It is hardly for ten years that Banga has started his graphic activity, but it can be told of him that he has already created an artistic world of his own. He furnished it with his own creatures full of secrets, human faults, pulsing in a feeverish activity, gosshipping, pretending to be important. Creatures somehow of the world of fairy tales but thrown into the world of sober reality of everyday prose. Banga has found the appropriate style to his curious fancy world. Lines, sensitive, nervous, shivering in a broken way, lines gathering up in unregulated dark crawling bunches, or taking the freedom of sribble; these are the characteristics of his style. Has he got any ancestors or relatives? Of course, he has, e. g. the tiny drawings of Gulácsy are also the models of his works, though the figures of Banga are enlivened by irony and the grotesque, ulike the schizoid frozen message of the former artist. The name of Arnold Gross could also have been mentioned, but Banga's art is more sarcastical and also more dramatic while being grotesque. When thinking of abroad, it occours to one the style, artifitial and schizoid inspired by Dubuffet, or the nervous graphical vibrations of some other contemporary artists. But all these are only remote relations, unexpec­ted parallels, referring to them will not help us to get nearer to the understanding of the unique style of Banga . While still a young artist, he has already added something of impor­tance to the history of modern Hungarian graphic. BANGA FERENC KIÁLLÍTÁSA A JÓZSEF ATTILA KÖNYV­TÁR KIÁLLÍTÓTERMÉBEN 1977. OKTÓBER 27.-NOVEM­­BER 26. A KATALÓGUST ÉS A PLAKATOT BANGA FERENC TERVEZTE. A KIÁLLÍTÁST RENDEZTE: FEJÉR ERNŐ. FELELŐS KIADÓ: HERNÁDI ISTVÁNNÉ, A MISKOLCI VÁROSI KÖNYVTÁR IGAZGATÓJA - BMI 77 - 7401 - 500 Lajos Németh

Next