Barna Miklós festőművész kiállítása (Műcsarnok, Budapest, 1977)

Barna Miklós művészetének sommás értékelése joggal kívánja az iménti elméleti előkészítést, mivel kiállítási anyaga a kommunista művészember szi­lárd elkötelezettségét példázza. Szinte gyerekfejjel jegyezte el magát a marxizmus—leninizmus eszméi­vel, majd hamarosan létszükségletté vált számára a párt ügyének, az embermillióknak a szolgálata. Kül­detését töretlen kedvvel és energiával vállalja ma is, a szocialista építőmunka szép, de fáradságos és bonyolult körülményei között. Jól tudja, hogy mesz­­sze van még az a bizonyos , Petőfi által is meg­énekelt és megálmodott — „Kánaán”, így aligha vitatható az ilyen alkotások messzi távú szükséges­sége. Jelenünk kiváltképp igényli az írók, művészek vigyázó tekintetét mind a nemzetközi osztályharc küzdőterén, mind az ideológiai—társadalmi fejlődés hazai kerékkötőivel szemben. Ez az aktivitás ma a dolgozó emberiség szocialista—humanista védelmé­nek követelménye. Az esztétika alaptörvénye mindmáig: a tartalom és a forma egysége. Logikus tehát, hogy Barna Miklós anyagánál is az elsődleges mondanivalóról szóljunk, éspedig a téma és a tartalom kapcsola­tában. Itt szükséges kitérnünk arra, hogy számo­san élnek még abban a tévhitben, miszerint a szo­cialista realista képzőművészet egyik fő kritériuma a munka- és munkásábrázolás lenne. (A másik bal­hiedelem a forma — stílus — vonatkozásában szo­kott jelentkezni.) E nézet két szempontból is hibás. Először: önmagában a témától még egyetlen mű-

Next