Design Ipari formák a lakásban (Iparművészeti Műzeum, 1977)

MI A DESIGN­ SZÁMUNKRA? Napjainkban mind több figyelmet szentelnek a design kérdésének, különböző helyeken elemzik és vitatják jelentőségét. Ez az újnak ható fogalom korántsem új. Mint sajátos szakmai tevékenységet — jelenlegi, vagy a jelenlegihez közeli formában — mintegy 70 éve ismerik, de voltaképpen az ipari forradalom műszaki-társadalmi változásai hívták létre; alapelvei pedig az első emberi települések, az első munka- és használati eszközök idejéből erednek. Maga a szó az olasz disegno (rajz, vázlat, terv) angol változata; szélesebb értelemben tervezést, tervet, formát, kialakítást jelent az anyagi kultúra különböző területein: kézműves, művészi, ipari, mű­szaki stb. tevékenységben. Pontosítására jelzőkkel párosítják: műszaki tervezés, engineering design. Az ipari termék formai-használati kialakítása az industrial design. Ez utóbbi 1919-ben keletkezett, s az elmúlt évtizedek során világszerte elterjedt. Nálunk a — szűkebb értelmű — „ipari formater­vezés” kifejezés használatos, de éppen a forma hangsúlyának csökkentésére mind gyakrabban je­lölik az egyetlen angol szóval: design (ejtsd: di­zájn). Azt, hogy voltaképpen mi a design, másképp ipari formatervezés, sokféleképpen válaszolták és válaszolják meg ma is. A 19. század során többnyire, de olykor még az elmúlt évtizedekben is a gyártmányok külsejének „kozmetikázását”, sokszor egyenesen a díszítését értették rajta. Később a tárgyak funkcionális-szer­kezeti kapcsolatainak kialakítása lépett előtérbe. Napjainkban a konkrét, egyedi tárgy helyett a tár­gyak és eszközök egymáshoz való viszonyának, ösz­­szefüggő rendszerének megteremtése az elsődle­ges cél. Változtak a munkamódszerek is. Koráb­ban az intuitív, egyéni, művészeti megközelítés meghatározó volt, ma pedig a mind szerteága­zóbb, objektívabb tudományos megközelítés, vala­mint a konstruktőrök csoport­munkája az eszmény. Mintegy másfél évtizede a design (illetve indust­rial design) fogalmán az ipari termékek, újabban termékrendszerek szerkezeti-funkcionális, anyagi és szellemi használatra alkalmas forma­minősége ter­vezését, illetve érzéki-konkrét sajátosságainak együttesét értjük világszerte. A tevékenységi terü­let, a tervezés, illetve a termék társadalmi szere­pének megítélésében azonban továbbra is jelentő­sek az eltérések. Sokan (s ezek vannak többségben) csak a használati és munkaeszközök tervezését, mások a tárgyi-téri környezet teljes egészének ala­kítását értik alatta (Nelson). Vannak, akik külön­böző probléma-szintjeiről beszélnek: az egyedi ter­mék-tervezés különböző változataitól a termékek összefüggő rendszereinek tervezéséig (Dobsin). Többen a designt nem is egy területileg lehatárol­ható tevékenységnek, hanem alkotói módszernek tekintik (Talion), sőt találkozunk olyan nézetekkel is, amelyek szerint minden célszerű cselekvés de­sign (Papanek). Meghatározzák művészetnek, még­pedig „absztrakt” (Read), illetve „alkalmazott” mű­vészetnek (de Morant), népművészetnek (Banham), művészeti határesetnek (Aradi), az eladás, az üz­let hajtóerejének, a profit-termelés eszközének (Loewy) és minősítik tudománynak (Maser) épp úgy, mint sajátos alkotói tevékenységnek (Rege­­nau). E különböző értelmezések a jelenség egy­­egy oldalának kiemelésén, abszolutizálásán, illet­ve komplex, interdiszciplináris felfogásán alapul­nak. Végső soron igaza van Tomás Maldonadonak, hogy „a design különböző filozófiái a világhoz va­ló különböző viszonynak kifejezői. A hely, melyet kijelölünk a design­nak a világban, attól függ, ho­gyan fogjuk fel a világot.” Azaz, az industrial de­sign jellemzését nem választhatjuk el attól a társa­dalmi-gazdasági rendszertől, kultúrától, amely használja. A valóságos gyártmány számunkra az ember sokirányú képességének objektivációja, a gyáripa­ri termékek, vagyis „az érzéki, idegen, hasznos tár­gyak formájában, az elidegenülés formájában, az ember tárgyiasult lényegi erői állnak előttünk.” (Marx). A valóságos tárgyban, a tárgy érzéki-konk­rét valóságát adó formában megmutatkozó össze­tett társadalmi-egyéni szükségletnek csupán eszté­tikai értékre vagy éppen profitszerző tulajdonságok­ra szűkítése félreértés vagy durva torzítás. A gyárt­mány ugyanis értelmét a használatban nyeri el, a 2

Next