Károlyi András festőművész kiállítása (Fényes Adolf Terem, Budapest, 1977)

Bevezető sorok Károlyi András művészetéhez Kép, szó, dallam olykor párhuzamosan halad, sokszor kezet is fog, máskor különválik egymástól. Mindez azt jelenti, hogy a rajz a költészet és a zene nyomvona­lán is lendülhet,­­­ máskor azonban önmaga törvé­nye, nem kíséret, nem vállalkozás, nem szolgálat,­­ hanem külön képi rendszer nyomán sarjadt és más közegben kifejezhetetlen vizuális eszme, vonalakkal ter­jedő gondolkodás . . . Károlyi András művészete őr­hely és sugárzás, kettősségének egysége az illusztratív és független művek láncolatából épül; ügyelet és vallomás. Könyveket olvas, zenét hallgat, s az élmény, a felismerés a rajz sajátos nyelvjárásban perdül, te­remtődik tovább Kodolányi, Pilinszky, Weöres, Dante, Bartók forrásaitól indíttatva. Ezt a nem kiiktatható fel­adatát is becsülettel végzi, de az elmúlt időszakban egyre hevesebb bátorsággal kutatta rajzzá alakított egyéni kincseit. Komoly felelősséggel végezte ezt a munkát, hi­szen tudta, Kondor Béla majdnem mindent megtalált. Nem az ismétlés, hanem a folytatás kínzó hivatását választotta. Nem könnyű rajzzal beszélni Derkovits, Hincz, Picasso után, de kötelesség. E súlyos örökség remekmű-terheivel kezdeményezte önmaga nyitányát Károlyi András. E jó haladási irány állomásaihoz egyé­ni energiák egyéni eszközeivel érkezett. Világa bibli­kus múlthoz, a jelen szerelmespárjaihoz, üzemi mun­kához és a jövő megálmodott formáihoz társul, sors­kereket jelenít, „Judás” és a „Tékozló fiú” történetét értelmezi, bepillant a cirkusz drámákkal zsúfolt vilá­gába, ,,Csonk”-ot figyel, összegyűjti a környezet és a nem látható, de láthatóvá tett belső táj rajzzá sűrí­tett érzelmeit, gyötrődéseit, örömét. Nem vész el a romantika, ha e stíluskorszak le is zárult, lényege Ká­rolyi András szemléletének is tartópillére. Károlyi And­rás nem ötletek nyomán, hanem teljes érzelmi habi­tusával fest, rajzol,­­ özönlő gondolatait zárja szer­kezetté a szüntelenül gyarapodó intellektus szüntelenül feszülő ellenőrzéseivel. Az akrobatikus vonalvezetés zsonglőri ügyessége mindig elmélyültséggel párosul, amit felvet rajzi lá­tomásaiban, ez benne türemkedik a kor hálózatában; nemcsak gyönyörködésünket szolgálja, hanem eszmé­­lésünk nyersanyaga. Úgy válik tartós jellé a Károlyi­rajz, hogy gondolkodásunk nyitánya is, olyan képző­­művészeti végeredmény, mely életvitelünk más-más kö­zegében gyűrűzik tovább. A rajzi bravúr csak annak tükrözésére vállalkozik, ami belülről megérett, az al­kotást serkentő emberi konfliktus a művészet egyen­súlyává alakul a szenvedésekkel épülő öröm valósá­gában. Ez a szomorúságból induló, de derűvé ala­kuló emberi, rajzi, festői folyamat totális vallomás, melyet „fausti” szenvedély mozgat. Károlyi András fej­lődésének elismerhető jegye, hogy rajzaiban, költői fi­nomsággal lebegő képeiben ma már alig látható a tudás, hiszen felszívódott az őszinte emberi maga­tartás művekké vonuló mélységeiben. Losonczi Miklós Életrajz: 1938. március 18-án születtem Budapesten. Az Ybl Miklós építészeti technikumban végeztem középisko­láimat, ahol tisztelt és szeretett tanárom, Lelkes Ist­ván ösztönzésére rajzolni, festeni kezdtem. 1957- ben érettségiztem. 1958— 60-ig az Iparművészeti Főiskola gobelin szakán Schubert Ernő volt a mesterem, majd a Képzőművé­szeti Főiskolán folytattam tanulmányaimat, ahol mes­tereim : Kádár György és Ék Sándor voltak. 1964-ben szereztem grafikusművész,rajztanár diplomá­mat. 1964 óta tanári munkám mellett rendszeres al­kotómunkát végzek. 1967-től 1973-ig a Fiatal Képzőművészek Stúdiójának tagjaként ösztöndíjat, valamint rajz-, grafikapályázato­kon különböző díjakat nyertem. Szerepeltem több or­szágos kollektív, valamint egyéni tárlatokon. Több iro­dalmi könyvkiadótól és lapkiadótól kaptam illusztrációs megbízást. Egyéni kiállításaim: Ferencvárosi Pincetárlat, 1967. Szentendre, Művelődési Ház, 1969. Madách Színház, 1971. Károlyi András

Next