Martyn Ferenc festőművész kiállítása (Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1977)

Martyn Ferenc, az új magyar festészet doyen­je 1899-ben született. Tízéves korától Rippl-Ró­­naiék kúriájában nevelkedik, a pedagógusnak is kiváló művésztől, életre szóló útbaigazítást kap. Rövid főiskolai tanulmányok után 1926-ban Pá­rizsba költözik, s itt él 1939-ig. 1933-ban csat­lakozik a Cercle et Carré (1930) programját vál­laló Abstraction-Création mozgalomhoz, többször kiállít idehaza is, a KÚT törzstagjai közé vá­lasztja (1929). Francia és német ösztönzések nyo­mán párizsi éveiben alakítja ki nonfiguratív stí­lusát, amely az új magyar festészetben kivételes helyet biztosít számára. A 30-as évek közepén a Párizsban élő magyar és a hazai avantgarde mű­vészek kapcsolatának elmélyítésére csoportkiállí­tás szervezésén fáradozik, amelyre az ugyancsak kint élő Hajdú István (Étienne Hajdú) közre­működésével 1938-ban kerül sor a Tamás Galé­riában. 1939-ben végleg hazatelepedik. Egyre gazda­gabb szerkezetű képei sorát nemrégiben fémbe öntött gipszplasztikákkal és grafikákkal egészíti ki, aktív szerepet vállal Pécs művészeti életében. 1945- ben egyik kezdeményezője az Európai Is­kolának, majd csatlakozik az elvont törekvése­ket képviselő csoportosuláshoz, amely Kállai Er­nő szervezésében a „Galéria a négy világtájhoz” elnevezésű, Semmelweis utcai helyiségben állít ki. 1946- ban Kállai Ernő rendezi első nagyszabású gyűjteményes kiállítását a Képzőművészek Szak­­szervezetének épületében. 1950-től számos törté­nelmi képet és tájképet fest. 1959-től írók és köl­tők (Cervantes, Flaubert, Joyce, Mallarmé, Ber­zsenyi, Madách, Petőfi) munkáihoz rendszeresen készít illusztrációkat. Utoljára 1970-ben volt gyűj­teményes kiállítása Tihanyban. A pécsi Janus Pannonius Múzeum által őrzött Journal 1950, 299 lapja Martyn Ferenc oeuvre-jé­­ben különleges helyet foglal el, személyes és tör­ténelmi vonatkozású dokumentum-sorozat. Napról napra készültek, a fárasztó munka végeztével, kü­lönösebb cél nélkül, a felmerülő vizuális öt­letek és gondolatok rögzítéseként. Műhelymun­kák, forgácsok, amelyek egy-egy jelentős költőnk hagyatékából előkerülő irodalomtörténeti értékű töredékekhez, tervezetekhez hasonlíthatók. Egy nehéz év termékei, amely a művész festészete fölött sem múlik el nyomtallnul. A sorozatnak további jelentőséget ad, hogy — amint Hárs Éva monográfiájából tudjuk — a művész rendszeres rajzi tevékenységét ettől az évtől kezdve tudjuk nyomon követni. E tevékenységet ezeken a lapo­kon a nyilvánosság előtti megmutatkozás gondo­lata nem befolyásolja. Elsősorban innen ered szembetűnő közvetlenségük. A művész egy helyütt, vizuális memóriájára célozva, megjegyzi, hogy számára „egyenértékű a Concorde tér és a kidobott kenyérdarab, a ró­mai szenátor és a hegyvidéki táj”. Ilyesminek vagyunk tanúi itt is. Városi és falusi tájak, ta­vaszi virágok, utcai és szoba­jelenetek, emberi ala­kok, művésztelepi pillanatképek, anatómiai tár­gyak, csendéleti rekvizitumok vonulnak el sze­münk előtt, csupa közvetlen élményből fakadó grafikai lap, majd — hirtelen fordulattal — a képzelet birodalmába lépünk: táncra kelnek a fi­gurákká rendezett sujtásos díszek, a művész az országos események tapasztalatait mitológiai jele­netsorrá költi át, ijesztő árnyak és szörnyek tűn­nek fel, köztük a csontvázas halál. Mindehhez meghökkentően természetes környezet járul, azt a benyomást keltve, hogy ezek is az élet valósá­gos szereplői. Külön hely illeti meg azokat a lapokat, ame­lyeken egy-egy vizuális gondolat formai fejlődé­sét követhetjük nyomon. Ezek közül különösen tanulságosak a Csendélet címen bemutatottak, amelyeknek szerves folytatása a Két korsó című olajfestmény (1954), vagy azok a lapok, amelyek a teret behálózó, fonadékszerű szerkezetükkel a következő évek olajképeinek visszatérő indíttatá­sai (pl. Prince et chambellan, 1956). Ugyanígy e lapok között található az írországi partok (1950) néhány színes grafikai csírája, Don Quijote alak­jának talán egyik első megfogalmazása, a Lépe­gető madár (1952) megragadó képterve, sőt olyan

Next