Nádas Éva ötvös (István király Múzeum, Székesfehérvár, 1977)

Életrajzi adatok Biographical Data Éva Nádas, goldsmith, presents on her first own exhibition jewels, goldsmith's works and the scenery designed for a Panegyricus performance of the National Theatre in Pécs. Her jewels are mostly made of copper and composed of very simple elements: round and square small plates of equal form, interlinked with smaller or larger chain-loops. Thus, the luxuriant and rich appearance of these objects ist certainly not due to the constituent elements, but to the rhythmical recurrence of the forms, to the variable and well — proportionate coupling technique based on an outbalanced application of surprising and calculable factors, i.e. to composition itself. Her heavy belts and bracelets remind us of the amazons of by-gone times, while the sparkling plates and the glossy shine of copper are comparable with the pageantry of archeological finds discovered in ancient royal graves. The necklaces are of a gay nature: alternating deep blue and red beads, a globule hanging on a brass ring (like a miniature joke) — all this results in a playful appearance. Another type of objects include candlesticks, dishes and jugs which are apparently designed for festive use: their simple forms and their dingif ied serenity are adapted to the traditional gravity of the feasts. Both the luxuriance of the jewels and the solemnity of the objets can be found in the pieces of the stage scenery, although on a major scale and intended for occasional use. The several times coupled chains of the belts are most suitable for marking off the space, in fact, for changing it, while a simple commodity such as a candlestick becomes the partner of the actors on the stage. Márta K. Kovalovszky 1942-ben Budapesten született. 1960—67-ig az Iparművészeti Vállalat­nál dolgozott mint ötvös. 1962-ben tett szakmunkásvizsgát. 1967 óta a pécsi Művészeti Szakközépiskola ötvöstanára. 1976-ban az Építőművész Szövetségben állított ki Laborcz Mónika keramikussal és Deák Zsuzsa grafikussal együtt. Nagyobb megbízásai: 1970 Pécs Havihegyi-kápolna oltárának zománcdíszei, kehely, paterna, ostyatartó. 1972 a Pécsi Nemzeti Színház Panegyricus-előadásánakdíszlete. 1973a pécsi Nemzeti Színház Stravinszkij-előadásának (Sacre du printemps) díszlete. 1974 Pécs-Kertvárosi templom: gyertyatartók, keresztelőkút, Nádas Éva ötvös első önálló kiállításán ékszereket, ötvöstárgyakat és a pécsi Nemzeti Színház Panegyricus-előadásához készített díszletét mutatja be. Ékszerei leggyakrabban vörösrézből és nagyon egyszerű elemekből készülnek: egyforma kerek vagy négyszögű lapocskákból, amelyeket kisebb-nagyobb láncszemek fűznek egymáshoz. Ha dúsnak és gazdagnak látjuk őket, azt is észrevesszük, hogy gazdagságuk nem magukból az elemekből, hanem a formák ritmikus ismétlődéséből, változatos, arányos, a meglepő és a kiszámítható egyensúlyán épülő kapcsolásmódjukból, vagyis a kompozícióból születik meg. Többsoros, súlyos övei, karkötői a régi idők amazonjait idézik fel, a lapocskák, lemezkék egymással versengő szikrázása, a vörösréz anyagának meleg fénye a régészeti leletegyüttesek, a fejedelmi sírok ékszereinek pompáját. A nyakpántok meg vidám természetűek: a gyöngyök mélykék és piros szemeinek váltakozása, a sárgaréz karikára elől középen ráfüggesztett pici gömb, mint egy miniatűr tréfa, játékosságot kölcsönöz nekik. A nagyméretű tárgyak megint másfélék. A gyertya­tartók, tálak, kancsók magukon viselik a jelet, hogy ünnepi használatra szánták őket: egyszerű formáik, nyugodt,méltóságteljes komolyságuk a szertartások vagy az ünnepek súlyosabb, lassúbb, hagyományos mozgás­világához igazodik. A díszlet darabjaiban az ékszerek pompája és a tárgyak ünnepélyessége egyaránt megtalálható, ha nagyobb léptékben és az alkalmiság jegyeivel felruházva is. Az övék többszörösen össze­fűzött láncsorai nagy méretben alkalmasak arra, hogy a teret határolják, sőt megváltoztassák, az egyszerű használati tárgy pedig, egy gyertya­­tartó^ színpadi szereplők partnere lehet. 1942: born in Budapest 1960-1967: worked as goldsmith at the Enterprise for Applied Arts 1962: passed the examination of skilled workers in the goldsmith's craft 1967: teaching the goldsmith's art in the Secondary School for Arts in Pécs 1976: Exhibition in the Architects' Association together with Mónika Laborcz, ceramist, and Zsuzsa Deák, graphic designer Major works: 1970: Pécs, Havihegy Chapel: enamel decoration of the altar, chalice, paterna, ciborium 1972: National Theatre, Pécs: Scenery for the Panegyricus performance 1973: National Theatre, Pécs: Scenery for Sacre du printemps by Stravinsky 1974: Pécs-Kertváros, parish-church: candlesticks, baptistry,monstran­ce, vessels

Next