Schäffer Judit jelmeztervei (Magyar Nemzeti Galéria, 1977)

Schäffer Judit 1954-ben végezte az Iparművé­szeti Főiskola színpad szakát, jelmeztervezőként, Háy Károly László tanszékvezető és Nagyajtay Teréz tanár irányítása alatt. 1954-56-ig a Víg­színház foglalkoztatta ösztöndíjasként, majd 1956-tól 10 éven át a Vígszínház kamaraszínhá­zának, a József Attila színháznak jelmeztervező­je volt. Ekkor került a Nemzeti Színházhoz, ahol máig is dolgozik. 1960-68-ig tanított az Ipar­­művészeti Főiskola színpad szakán, a mai fia­tal jelmeztervező gárda jelentős része került ki a keze alól. Munkássága elismeréseként kapta a József At­tila díjat és az Érdemes Művész kitüntetést. 1976-ban a prágai Quadriennálén az Utolsó utá­ni éjszaka című darab jelmezeivel ezüst díjat nyert, 35 ország kiállítói közül. A magyar jel­meztervezőnek ezen a színházi világkiállításon elért sikerét komoly sajtóvisszhang kísérte kül­földön. A jelmeztervezés, a művészetek területén ön­álló jelentőségre tett szert, hiszen a színházak világa teljesen eltér a többi művészetekétől, még­is mintegy szintézise a különböző művészeti ágak­nak, tér, forma, szín, iparművészet, képzőművé­szet egyaránt fontos szerepet kap benne. A kiállítás Schäffer Judit munkáiból az utóbbi 3 év termését igyekszik bemutatni. Munkásságával a jelmeztervezés területén, mondhatnánk új iskolát teremtett, alkalmazko­dik az egyes színdarabok korához, jellegéhez, ugyanakkor elvonatkoztat és egyszerűsít is egy­ben, jelmezei a lehető legmodernebb hatásúak a jelzett kereteken belül. Munkája nem csak ter­vező-alkotó munka, sokszor maga készíti, korri­gálja az általa kigondolt jelmezeket, így szoro­san összefonódik a jelmezkészítés gyakorlati ol­dalával is. Fontos szerepet játszanak művei egy részében a népi, népművészeti hatások, mint pl. a Dupla vagy semmi című darab népviseleti elemekre épülő jelmezei és jellemző paraszti arcok stilizált változatait mutató bábjai. Népi játékok, pl. Bet­lehemi játékok, Busójárás ihlették a Csongor és Tünde jelmezeinek tervezésében. A népmese vi­lága tárul fel előttünk teljes színességében, ízes humorával Vörösmarthy költeményéhez készült jelmezterveken, jelmezeken. Rajz, festészet, iparművészet, bőr, textil, fém, az anyag adta óriási lehetőségek kelnek életre keze nyomán és ez egyben a jelmeztervezésnek, mint művészetnek hatalmas fejlődését is mutatja, a színházi varrodáktól az iparművészek által lét­rehozott alkotásokig. Például szolgáljon a VII. Gergely című darab pápai palástja, mely a jel­meztervezés keretein túl, egyben gyönyörű, ipar­­művészeti bőrmunka is. A legkülönbözőbb ipar­­művészeti ágak képviselőinek munkáit használja fel és fogja össze a jelmeztervező, teljes művé­szeti összhangban, míg a kívánt mű megszületik. Az egyes jelmeztervek és különösképpen a hoz­zájuk készült vázlatok, betekintést engednek Schäffer Judit alkotóműhelyébe is, és rámutat­nak arra, hogy mennyi, komoly irodalmi és tár­sadalmi tanulmány, a darab és a kor pontos is­merete előzi meg a maszkok és ruhák elkészü­lését és mennyire befolyásolja az egyes szerepe­ket játszó színészek egyénisége a jelmezek meg­születését. Betekintést engednek ezek a rajzok Schäffer Judit (jellemábrázoló) művészetébe is, a jelmeztervek nem csak ruhák és maszkok térben való elhelyezését szolgálják, hanem az egyes sze­replők néhol éles kritikával, máskor humorral való megjelenítését is. (pl. Balga és Ilma a Cson­gor és Tündéből, vagy a Karnyónéhoz készült vázlatok, jelmeztervek.) A KIÁLLÍTOTT MŰTÁRGYAK JEGYZÉKE. Illyés Gyula: Dupla vagy semmi 2 db jelmezterv 4 db maszk-rajz 7 db maszk 6 db ruha Shakespeare : Tévedések vígjátéka 3 db jelmezterv V­örösmarthy Mihály : Csongor és Tünde 7 db jelmezterv 2 db maszk­ terv 4 db maszk 3 db ruha

Next