Somogyi János festőművész kiállítása (Pataky István Művelődési Központ, 1977)

A mondanivalóját vizuális eszközökkel továbbadó festő szá­mára a kiállítás munkája értelmét igazoló vagy éppen két­ségbevonó nyilvános szereplés. Olyan bemutatkozás, ahol csak a művek szerepelnek — szinte kiszolgáltatott pőreség­­gel —, az alkotó személyisége csak a kéz- és észjárást rög­zítő szín- és vonalritmusokban tükröződhetik. Érthető tehát, hogy nincs fontos vagy kevésbé fontos ki­állítás. Elsősorban a művész számára nem létezhet ez a rangsorolás, a darabszám, méret, sőt még a megjelenés tárgyi feltételei sem minőségi tényezők. Ezek legfeljebb se­gítik vagy nehezítik az érték­keresést. Somogyi János mostani, kamarajellegű festmény-bemutató­ja tehát éppen olyan fontos állomása pályájának, mint az eddigi atraktívebb kiállítások vagy az elhivatottságot iga­zoló murális munkák. Állíthatom, hogy korszakzáró és kor­szaknyitó jelentőségűvé nőhet az intimebb hangvétel és a közvetlenebb lépték ellenére is. Két nagyméretű, és sikeres mozaik­munka szakmai, emberi tanulságainak birtokában és a személyes sors embert próbáló nehézségeinek keserű tapasztalataival fogalmazódtak a tárlat képei. Bennük fe­szül a képépítés ismereteinek biztos nagyvonalúsága, s a megbékélés munkában fellelni akarás lírát igénylő ember­sége, gyöngédsége. Adott tehát, hogy az örök partner a természet szolgáljon motívumul, s hogy a gondolati össze­függések feltárására érzékeny alkotó, panteisztikus termé­szetszeretetével keresi a harmóniát. Kutatása, keresése oly­kor a színek komorságában és a drámát kifejező formák feszülésében csak a kérdés felvetéséig jut el. De ez a kér­désfeltevés kegyetlenül őszinte. Máskor a mindenáron való harmóniaakarás az éleket simító, indulatot csillapító lírában oldódik fel , s e műveken jelentkezik a látványélmény köz­vetlen követésének motívuma is. Lényegében hatalmas belső harc hű tükrei a festmények, olyan vívódásé, amelyben az életszemlélet, a mesterség, az emberség holnapot megha­tározó sarkallatos ellentéteiben keresi és találja meg az előrelendítő utat a művész. Személyes vélemény, de meggyőződéssel mondhatom, hogy nem sokszor találkozhatunk tisztességben, elszánt, szembe­nézésben és igazságot kereső őszinteségben ennyire követ­kezetes bemutatkozással. A tárlat vallomása olyan ember és művész vallomása, aki töretlen hittel vállalja a művészet emberformáló erejét, s aki ezen erő birtokbavételéért az egyenes út áldozatokat kívánó nehézségeit sem kerüli el. S ami a legdöntőbb: a vallomást — hitével és kételyeivel egyaránt­­ a művek színvonala, értéket közvetítő mivolta vitát kizáróan hitelesíti. BERECZKY LORÁND Életrajzi adatok: 1928-ban született Budapesten. Tanulmányait a Budapesti Képzőművészeti Főiskolán végez­te. Kmetty János, Pór Bertalan, Bán Béla és Szőnyi István tanítványaként. 1950—51-ben ösztöndíjjal Bukarestben tanult Gh. Labin vezetésével. 1953 óta rendszeresen részt vesz a nemzeti, valamint a nem­zetközi kiállításokon és az ismétlődő miskolci, szegedi, hód­mezővásárhelyi tárlatokon. Önálló kiállítások: 1964. Fényes Adolf Terem, Budapest, 1965. BM Klub, Buda­pest, 1966. József Attila Művelődési Ház Óbuda, Gheorghiu Dej Hajógyár, Budapest, Nagybátony, Salgótarján, MNKK, Budapest, 1967. Szombathely, 1968. Vegyiművek Budapest, 1970. Műcsarnok Budapest, 1974. Nagytétényi Kastélymú­zeum, Ifjúsági Ház Zalaegerszeg, 1975. József Attila Könyv­tár Makó, Sugárbiológai Kutató Intézet, 1976. Magyar Hajó- és Darugyár, 1977. József Attila Színház Budapest XXII. ke­rület. Murális munkái: 1953. Népstadion öltözőépület - padlómozaik Bp. 1959. Heim Pál Gyermekkórház Bp. 1960. Bp. Sp. Műm. Int. Székesfehérvár — sgraffittó. 1962. Albertfalva Zománchuzalgyár Bp. — alufreskó. 1965. József-utcai lakóház sgraffittó. Bp. 1969—70. Pécsi Orvostudományi Egyetem - mozaik. 1972. Megyei Pp. Oktatási Int. Sz.-fehérvár - mozaik. 77­9 m­yv 14 2517

Next