Grafikai hét 1978 (Képcsarnok, Budapest, 1978)

Az országos eseménykrónikában a Grafika Hetét, mint kul­turális kezdeményezést a könyvnapokból ismerős szellemi elevenség légköre fogadja. Itt sem merőben új jövevényre várunk, hanem az ismert kedves arc új vonásait keressük a grafikában is a májusi találkán. A rátalálás örömét, aho­gyan ez a fajta művészet az emberből — olykor önmagának is váratlanul — új esztétikai élményeket vált ki, a festésze­tétől s a szobrászatétól eltérőeket. Úgy tűnik, mintha vala­miféle változást idézne elő látásmódunkban azáltal, aho­gyan a formaképzeletünket dolgoztatja, és újfajta gondolat­­társítást teremt számunkra a vonal szelleme és a mű mon­danivalója között. Miként kedvelt íróinkat követjük képzeletük és írásmódjuk útjain — egyre nagyobb kedvünket lelve észjárásuk sajá­tosságaiban —, úgy válunk fokról fokra ízlelőivé, elemzőivé a grafikának is érdekes egyéniségek képírása révén. Ez a bontakozó grafikai olvasókultúra — az irodalmihoz viszonyított rövid múltjával — meglepő folyamatossággal épült e művészeti ág harmincöt éves fejlődésére, annak formai és tartalmi gondolatmenetére, s ez részben gra­fikánk vonzó színvonalának, és világos, következetes útjá­nak köszönhető. Annak, hogy korunk szellemi karakteré­ből, mozgatóerőiből, vívódásaiból mindig valami lényege­set, emberien igazat sikerült megragadnia, így élő történel­met tolmácsolt, nemcsak művészien és gondolkodón, de hitelesen is. Grafikánk arculata sokoldalú, majd annyiféle, ahányan al­kotnak. Jelesei­re várt az, hogy megváltoztassanak egy régeb­bi hiedelmet, azt, hogy a fekete-fehér szín önmagában csak rajznak való, és illusztrációnak ő­se helyett arról győzzék meg a közönséget, hogy a grafika ugyanúgy lehet falikép, mint a festmény, ha a maga eszközeivel olyan hatást ér el, amit a színes színektől várunk. Ezt csak valóban erőteljes művészegyéniségek vívhatták ki, személyes világuk mindig megújuló varázsával, eredetiségével. Közülük valók azok az ismert mesterek, és új utakon járó utódaik, kiknek az ünnepi alkalomra készült munkáit most bocsátja az egyre igényesebb közönségízlés elé a Grafikai Hét. Egyfajta, mindannyiuk művészetét ívébe foglaló közös jel­leget találtunk e lapokon, azt a költői hangvételt, amelyről felismerszenek, mint egyazon szellemi éghajlat különböző gyermekei. E képi költészet idegenkedik az üres jelektől, tart a semmitmondástól, s ez a horror vacui az, ami grafiku­sainkat a formák önálló életén, s a velük való gyönyörköd­tetésen túl, a művészet mélyebb értelméről, etikájáról is faggatja... Az ember magáraeszméltetése — ez alkotói tűnődésük közvetett tartalma, ehhez keresik a hangnemet, amelyben egyéni alkatuk, gondolatkörük, érzelemviláguk és ízléskultúrájuk jellegét személyes stílusokká formál­hatják. Van aki historizál, elmúlt korok művészetének atmosz­férájából merít hasonlatot új tartalmak gazdagítására. Mások mondai és mesebeli alakok, események jelképébe vagy látomásaiba burkolják féltő rettegésüket: mit veszít­het az emberiség, ha utat engedve az embertelenségnek, interplanetáris álmaiból kipusztított planétánk rémképére ébred... A nosztalgia kétségtelenül művészetük egyik táplálója, de az nem a múltat siratja vissza, hanem kincsei­ből őriz valamit a jövő számára, neki súgja oltalmul a jelen poézisét is, mikor száraz sírással idézi tűnt kedveseink, öregjeink emlékeken átsuhanó alakját, elénk vetíti művész­barátok géniuszát, vagy pásztori csend békéjét, majd újra

Next