Janáky Viktor keramikus, Marik Eszter textiltervező (Jantyik Mátyás Múzeum, Békés, 1978)

J­A­N­Á­K­Y VIKTOR keramikus Janáky Viktor keramikusaink derékhadához tartozik. Kereső, kutató fajta, aki korunk új valóságát, új szemlélettel igyekszik kifejezni. Az Iparművészeti Főiskolán szerzett diplomát 1956-ban és a friss szel­lőkkel az örökifjú Gádor István mester fáradhatatlanul mindent újrakezdő alkata talált benne méltó foly­tatóra. Már a főiskolán kitűnt kísérletező kedvével, a magyar keramikusok között eléggé szokatlanul a mázakkal való rendszeres kísérletezésbe kezdett. Az anyag, a funkció és a dekorativitás egységét ke­reső kutatásait hamar siker koronázta. Használati tárgyain, vázáin, fal­táljain, csempeképein az üveg, a vas, réz és más anyagok egybeolvasztásával egyéni, ötletgazdag, világos kompozíciójú, modern hangvételű műveket hozott létre, melyek a közönség körében is tetszést arattak. Az anyagtisztelet, a világos kompozíció és ötletgazdagság ma is fő erényei. Az új avantgarde irány­zatokhoz való igazodás számára magától értetődő volt, mert fiatal korától kezdve a kimondottan plasz­tikai problémák érdekelték. A hatvanas években keramikusaink zömével együtt ő is az architekturális kerámia felé fordult és módszeres kísérletezés után a sokszorosító nagyiparral kötött eszmei egyezsé­get. Egyszerű, ötletes találmányával, a porcelánszigetelő csövecskék felhasználásával egyéni stílust alakított ki. Korunk technikai érdeklődésére építve jobbára geometrikus, vagy közös alakzatokat hoz létre fehérre mázazott agyagalapon a fehér porcelángyöngyök szellemes, művészi csoportosításaival. Ezzel az eljárással az anyag, funkció és dekorativitás harmóniája jegyében olcsó és könnyen előállítható archi­­tektúrális kerámiafajtát honosított meg hazánkban. Kínai Sung mázakra emlékeztető, műves szépségű fehér mázai tartósak és praktikusak, a gyöngysorok pedig a felületeket játékosan megmozgatják. Egy­szerű, vonzó alapformái könnyen felhasználhatók nagyobb terekben, szökőkutaknál, térelválasztóknál, de az oly sivár, panelekből épített házak, terek esztétikusabb kialakítására is. Edényei, vázai szépek és hasznosak is egyben, formái kiérleltek, archaikusak csupán a mázakból és beleolvasztott fémből kiala­kított dekorációval szerves egységben. Karakteres, zárt, konstruktív szemléletű korunkra nagyon jellemző világ Janáky világa legújabb mű­vein is, amelyeken a farönkök formációiból kiindulva hoz létre csak a lényegre sűrített absztrakt tér­plasztikákat a természetre utaló formák feszültségeivel. Egyéni hangját az itthon és külföldön nyert díjak sora értékeli, mint a Körösmenti Kulturális Hetek emlékérme 1969, a Vallaurisi Diplome d Honneur, 1972, a Grand Prix Vallauris 1974, a Vallaurisi Különdíj 1976, a különféle nagy murális megbízások mellett. (Fot, Budapest Pedagógusszálló, Mátraháza, Somogyvár, Szombathely, Almásfüzitő, Eger, Budapest Pénz­ügyminisztérium, Budapest Keveház utcai iskola, Miskolc Gyermekváros, Szófia, Külker. Képviselet szék­háza.)

Next