Környezetünk tárgyai Békés- és Csongrád megyei iparművészek kiállítása (Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely, 1978)

BÉKÉS- ÉS CSONGRÁD MEGYEI IPARMŰVÉSZEK KIÁLLÍTÁSA 1978. május 5—28 FALUS MÁRIA • FIM­ Alföldi Porcelángyár 1973-ban végeztem a Magyar Iparművészeti Főiskolán, ahol Schrammel Imre volt a tanárom. Azóta az Alföldi Porcelángyárban dolgozom, funkcionális porcelánt­­ és dekorterveket készítek. Részt vettem: a kongresszusi KISZ kiállításon, 1976; I. Miskolci Fémműves Quadriennále, 1976; „Mai magyar iparművészet" vándorkiállítás Prága, Pozsony, 1977. FEKETE JÁNOSNÉ • Hódmezővásárhelyi Divat Kötöttárugyár 1957 óta dolgozom, mint tervező az iparban. Mindig fő feladatomnak tekintettem ipari szinten korszerű, praktikus, szép ruhadarabok tervezését, melyek sorozatgyártásra alkalmasak és a vásárlók számára elérhetőek. SZABÓ JUDIT • Gobelin és szőnyegtervező Eszményem a műhely. A gondolat és a tett, a tervezés és kivitelezés összhangja és egysége. Iparos vagyok, mesterségem szépségeire akarom felhívni a figyelmet, társaimmal művész-tervező kollégáimmal együtt a szebb környezetért dolgozunk. Kiállításaim: Budapesten, Kecskeméten, Szarvason, Visegrádon voltak, megyémben több csoportos tárlaton szerepeltem. Ezeken a sikereken sokkal inkább túlmutatnak a szériagyártás lehetőségei, az öröm, ha megfelelő gyártó partner jelentkezik. SZELÉNYI ATTILA • FIM. Alföldi Porcelángyár A Magyar Iparművészeti Főiskolán 1977-ben nívódíjjal diplomáztam. Az ott eltöltött négy és fél év során sok csalódásban és sikerélményben volt részem, de úgy gondolom, hogy a jó és a rossz szerves építője volt eredményeimnek. Az Alföldi Porcelángyárban fürdőszoba-berendezések tervezésével foglalkozom, de idővel mindent szeretnék kipróbálni, ami az iparon belül formatervezési feladat. Célom: olyan esztétikus termékek tervezése, melyek korszerűségükkel teljes mértékben szolgálják az embert. FÁBRI JUDIT • FIM. Alföldi Porcelángyár 1969-től dolgozom a Majolikagyárban. Főként edény formatervezéssel foglalkozom, ezenkívül az építészeti kerámia és a köztéri plasztika érdekel. # TUZA LÁSZLÓ • FIM. Alföldi Porcelángyár Keramikus-szobrász vagyok. Az Alföldi Porcelángyárban a szaniter-egészségügyi porcelán témában tervezek. A szigorú, nehéz műfaj mellett, kötetlenebbül is igyekszem kifejezni magam, kerámia és más anyagokban. MÉSZÁROS SÁNDOR Békéscsabai Kötöttárugyár 1944-ben születtem Hódmezővásárhelyen. 1968-ban szereztem diplomát a Magyar Iparművészeti Főiskolán. 1973 óta minden évben részt veszek közös kiállításokon, illetve pályázatokon. Egyéni kiállításom volt 1971-ben Békéscsabán, 1972-ben Szarvason, 1976-ban Budapesten, 1977-ben Aradon, Gyulán. B. KOVÁCS FERENCNÉ ■ Hódmezővásárhelyi Divat Kötöttárugyár A fonal, az anyag és a modell komplex együttesét kell megterveznünk. A sok ipari kötöttség között is van mód az egyéniség kiforrására KÁLLAI JÚLIA * Dürer Nyomda , 1971-ben végeztem a Magyar Iparművészeti Főiskola typo­grafika tanszékén. Elsősorban könyv, katalógus és plakát tervezésével foglalkozom. Egyéni kiállításom volt Békéscsabán, 1974-ben. Több csoportos kiállításon vettem részt: Békésen, Békéscsabán, Szegeden, Aradon. HORÁNYINÉ SÁFÁR ÉVA • Endrődi Cipész Szövetkezet 1970-ben a Magyar Iparművészeti Főiskola öltözködési tárgyak formatervező szakán szereztem diplomát. Részt vettem az „Öltözködés ’72" kiállításon az Ernst Múzeumban. 1976-ban az OKISZ cipőmodell pályázatán a zsűri különdíját kaptam. Célom, az öltözködés-kultúra szolgálata munkáimon keresztül, a ruházatot harmonikusan kiegészítő tárgyakkal, a célszerűség és a korszerűség összehangolásával. TORNYAI JÁNOS MÚZEUM­­ Százados hagyományok szoktatták a kiállításlátogatókat ahhoz, hogy a múzeumok, kiállító-helyiségek bemutatóin a „klasszikus képzőművészet" képviselőinek munkáit keressék. A táblakép és kis­plasztika, az egyedi rajz és a sokszorosított képgrafika nyilvánosság elé lépésének fóruma a tárlat, s e műfajok megjelenése szentesítette a közeget: a kiállítás ünnepélyes, alkalmi rendezvény, amelyen a műfajtörvényeknek való megfelelés adta a válogatás alapkritériumát. különbségek alkotót, alkotófolyamatot befolyásoló hatását kell megér­tenünk, s az új feladatok, újszerű munkát igénylő voltáról és az új értékek természetéről kell magunkat, másokat meggyőznünk. Az ipari tervezőművészet olyan terület, ahol ezt a munkát még el kell végezni. Az viszont igazolható tény, hogy a vizualitás szerepének növekedése a társadalmi kommunikációban sokszor tette kérdőjelessé a már változhatatlannak hitt műfajtörvényeket. A képzőművészet társadalmi feladatait keresve végleteket is próbáló kísérletekbe bonyolódott, s tartalmi, formai alakulásának, változásának folyamata nyomott hagyott a bemutatkozási fórumon is. Rendeződtek próbálkozó, vagy újító szándékú képzőművészeti kiállítások. Voltak régi idők reprezen­­tálását idéző törekvések, s voltak hökkenteni akaró rendezési tagadások is. Mindez azonban még mindig a képzőművészet körében maradó jelenség. A vizualitás szerepének növekedése - összefüggésben és meghatáro­zottan az életszínvonal emelkedéssel és az életmód formálódással - teljes mértékben nagykorúsította az iparművészetet is. Hol van már a „nagy-" és „kisművészet" között különbséget tevő szemlélet? Hol a hierarchiát feltételező vaskalaposság? Napjainkban, éppen az említett szemlélet gondolkodási restségben szívósan öröklődő hatását legyűrve, már e művészeti ág további differenciálódásáról tudunk, s élethez kötődő hivatásának kibontakozásáért dolgozunk. Ha munkáról esett szó, akkor a sok szépen fogalmazott mondatnál meggyőzőbb lehet a tényekkel való szembesülés. Olyan alkalom, mint ez a mutató, ahol két megye - Békés és Csongrád - iparában dolgozó , tervezői sorakoztatják fel a csak sorozatban gyártott tárgyakat és sorozatgyártásra alkalmas terveket, illetve prototípusokat. Kiállítás ez? Az, a „klasszikus hagyományok", de az új igények sze­rint is. Lehetnek vizuális élményeink, felfedezhetünk esztétikai értéke­ket, de információt kapnak tervezőkről, termelési folyamatokról, kör­nyezetünk problémáiról és valóságos emberi szükségletekről. Teljesebb lehet az élmény, s élményszerűbb az itt szerezhető ismeret. Emögött pedig munkájukat szerető, gondot, örömet, olykor a befogadásért és megértésért és megbecsülésért harcot vállaló tervezők sokfelé figyelő, következetes munkássága a biztosíték. S, hogy nem dolgoznak hiába, a bemutatott munkák színvonala mellett, éppen ez a kiállítás bizonyítja. Ahhoz, kellett az igazi szemléletváltozás, hogy felismerve e terület fon­tosságát alkotók és szervezők ilyen formában is biztosítsák a közönség és az ipari formatervezés eredményeinek találkozását. Mert kell még néhány gondra figyelnünk, kell még néhány kapcsolat természetességéért fáradoznunk. Nem a képző- és iparművészet álkonfliktusára gondolunk, hanem az iparművészeten belüli feladat-Biztató kezdeményezés, mert életünk akkor válik igazán emberivé, s az önbecsülés szintjén is teljessé, ha a magunk szűkebb és tágabb világát a másokért és magunkért érzett felelősség törvénye szerint tesszük kulturáltabbá, ha hétköznapjaink természetes igényévé válik az érték, a minőség iránti vonzódás. BERECZKY LÓRÁND NÉMETH OLGA FIM.Alföldi Porcelángyár 1965-ben diplomáztam kerámia ipari formatervezőként. Tárgyaimat sorozatgyártásra tervezem, ezenkívül az építészeti kerámia foglalkoztat. VINCZE ILDIKÓ • FIM. Alföldi Porcelángyár A Magyar Iparművészeti Főiskolán 1973-ban végeztem. Részt vettem a házgyári konyhaprogram kidolgozására szervezett formatervező csoport elméleti és gyakorlati munkájában. 1975-től az Alföldi Porcelángyár formatervezőjeként dolgozom, tanulmányúton jártam Finnországban és a Szovjetunióban. —-------------—---------------­NÉMETH ÉVA • Csaba Háziipari Szövetkezet c .­­......~^­ 1960-ban végeztem el a Magyar Iparművészeti Főiskolát. Kézi szövésű szőnyegek tervezésével foglalkozom. Ezek a tervek a Csaba Háziipari Szövetkezet műhelyeiben kerülnek kivitelezésre. Célom, humanizálni az emberi környezetet, és hozzájárulni tárgykultúránk magas színvonalú kialakításához. AMBRUS ÉVA • FIM: Alföldi Porcelángyár 1967-ben végeztem a Magyar Iparművészeti Főiskolán Schrammel Imre növendékeként. Azóta az Alföldi Porcelán­­gyárban dolgozom. Főleg edények tervezésével foglalkozom. Célom a mindennapi környezet egyszerű használati tárgyainak igényes megformálása. Rendszeresen részt veszek hazai és külföldi kiállításokon 1974-ben SZOT művészeti díjjal tüntettek ki. OROSZ MÁRIA • FIM. Alföldi Porcelángyár 33 éves vagyok. 1976-ban diplomáztam a Magyar Iparművészeti Főiskolán, szilikátipari formatervezőként. Az ember és az embert körülvevő terekben szereplő­ tárgyak foglalkoztatnak szőkébb és tágabb környezetben. Érdekelnek az új technológiák, alkalmazásuk új formai lehetőségeket rejthet, amelyek új tartalom hordozójává is válhatnak. HICZKÓ KATALIN * Békéscsabai Kötöttárugyár 1964-ben végeztem a Magyar Iparművészeti Főiskola ruhaipari formatervező szakán. Jelenleg a Békéscsabai Kötöttárugyár tervezőjeként dolgozom. Rendszeresen részt veszek a hazai és külföldi kiállításokon és pályázatokon. 1974—77 Divat-korszerűség I., II., III. díjak 1975 Jubileumi iparművészeti kiállítás Könnyűipari Minisztérium gyártmányfejlesztési pályázat III. díj „Design ’77" kiállítás Berlin, Bécs, Varsó — vándorkiállítás 1977 1977 1977 / GERLE MARGIT FIM. Alföldi Porcelángyár 1973-ban kaptam diplomát a Magyar Iparművészeti Főiskola kerámia szakán, azóta az Alföldi Porcelángyárban dolgozom. Rendszeresen bemutatkozom új munkáimmal bel- és külföldön, önálló és csoportos kiállításokon. Célom, hogy a gyárilag nagy mennyiségben készített tárgyaim jól használhatóak és esztétikusak legyenek, figyelembe véve a társművészeteket is. Egy gyári termék mennyiségileg és minőségileg jelen van mindennapjainkban, ezért igen nagy felelősség megtervezésük. Hiszen sokak számára elérhető, sok otthonba elkerül, így karakterformáló eszköz, fontos társadalmi szerepe van. SZABADOSNÉ SZÁSZFALVI ILONA Békés megyei Tanácsi Tervező Vállalat A vállalathoz beérkező belsőépítészeti megbízások feldolgozásai minden esetben a témára vonatkozó egyedi terv készítését igénylik. Ezek a témák egy-egy téren belül alkalmazott burkolóanyagok vagy bútorok tekintetében viszont kis szériában gyártható terméket jelentenek, amelyek számomra izgalmas feladatok. SÁNDOR ESZTER • Hódmezővásárhelyi Divat Kötöttárugyár A közös alkotó munkával járhat csak együtt az egész tevékenységünk művészetté emelése. 'UfffteT | UnftET 2A JUnftET212\ fünfter 212 [j \unfter212\ F]unftCT2l2i Jumper 212 unfteT212i ZAHORÁN MÁRIA um unft unftei unften unfteT2i Kner Nyomda, Békéscsaba 1975-ben diplomáztam a Magyar Iparművészeti Főiskola typo-grafika tanszékén, mint a Kner Nyomda ösztöndíjasa. Azóta is ott dolgozom, elsősorban csomagolás-grafikát tervezek — címke, doboz, tekercses csomagolóanyag — de foglalkozom könyv és plakát tervezésével is. 1977-ben Varsóban voltam tanulmányúton. HÓDMEZŐVÁSÁRHELY

Next