Marton László szobrászművész kiállítása (Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1978)

Marton László művészkortársaink derékhadá­hoz tartozik, azok közé a mesterré nőtt tehetsé­gek közé, akik pályakezdésük óta kemény követ­kezetességgel, szenvedélyes hivatástudattal végzik alkotó tevékenységüket. Három évtizedes mun­kálkodása során máris gazdag életművet hozott létre, kisplasztikai kompozíciók, apróbb-nagyobb figurák, múzeumi tárgyak, arcmások, közterületi szobrok, emlékművek egész sora került ki műter­méből, termékenyen, módszeresen dolgozik, ön­elemzően, eredményeit mérlegelve határozza meg tennivalóit. A felszabadulás után végezte a Kép­zőművészeti Főiskolát, a fényes szellők dallama kísérte indulását, merész vállalkozások, bámula­tos teljesítmények jelezték művészetének kibonta­kozását. Fiatalon mindjárt nagyszabású, érdekes megbízásokat kapott; monumentumokat, kertszob­rokat, portrékat készített a felmerült közületi igé­nyeknek megfelelően. Az időtt gyors egymásután­ban három Munkácsy-díjjal tüntették ki, utóbb a Magyar Népköztársaság érdemes művésze lett. Irigylésre méltó energiával tesz eleget felada­tainak, magas hőfokon éli életét. Úgy tűnik, el­pusztíthatatlan belső tartalékokkal rendelkezik, pihenéstelen munkakedv, fáradhatatlan kezdemé­nyező erő jellemzi, követ farag, pályázatra ké­szül, szakmai ötleteivel kísérletezget, barátait, szeretteit mintázza, rajzol, akvarellezik. Kritiku­sai, kollegái nem győzik felkészültségét hangsú­lyozni - ami teljes mértékben indokolt is - biz­tos mintázó készségét dicsérik, árnyalni képes plasztikai érzékét taglalják. Hangsúlyozni kell azonban, hogy sikerei nem csak született adottsá­gaiból következnek, de alapos iskolázottságából, a mesterségéről vallott helytálló felfogásából, ko­runk szobrászatára vonatkozó határozott elvei­ből is. Marton László afféle népifi, tapolcai születés, a balatoni hegyvidék küldötte, kovácsok, szőlős­gazdák leszármazottja, aki a nehéz munka lég­körében, erős egyéniségek között nőtt fel, sokat tanult, mindig tevékenykedett, nagyrahivatott mes­terek tanítványa volt. Annak a nemzedéknek a tagja, amelyik még körültekintő, szakszerű mű­vészképzésben részesült, s amelynek a képviselői mindent elsajátítottak, ami a tanintézetekben, mú­zeumokban, könyvekből, a művelődéstörténelem­ből birtokba vehető. Marton László is megismer­kedett a szobrászati esztétika tanításaival, a szo­bor felrakásának, megszerkesztésének, nézetei ki­dolgozásának, arányai, tömegei, sziluettje kikísér­letezésének a kötelmeivel. A Magyar Nemzeti Galéria Műhely-sorozata alkalmat ad arra, hogy a tárlatlátogató betekin­tést nyerjen Marton László működésébe. Vázla­tok, tanulmányok láthatók, melyekből utóbb eset­leg nagyméretű szobrok fejlődtek. A magafaragta márvány alakok, portrék, de a bronzok, fémek is tájékoztatnak az anyagszerűség érvényesítésére tett lépéseiről. Mindezekben pedig érzékelteti központi célját, a plasztikai kifejező képesség ki­­teljesítésének a szándékát, azt a műveiből áradó expresszivitást, melyet mind intenzívebbé fokozni - véleménye szerint - a művész elsőrendű köte­lessége- POGÁNY Ö. GÁBOR JEGYZÉK A KIÁLLÍTOTT MŰVEKRŐL Szobrok: 1. Évike. 1972. bronz, 60 cm. MNG. túl. Ltsz.: M.M. 76.278. 2. Kis királylány. 1972. bronz, 40 cm. MNG. túl. Ltsz. : 78. 8 - N. 3. Bakonyi bauxit, figurális kompozíció. 1974. bronz, 50x25 cm. 4. Kölcsey. 1973. bronz, kő, 60 cm. 5. Dózsa. 1973. bronz, kő, 122 cm. MNG. túl. Ltsz.: M.M. 75. 16. 6. Kiskörei pályatervezet. 1974. alumínium, kő, 50 cm. 7. Hírnök. 1974. bronz, 70 cm. 8. Ho Si Minh terv. 1974. bronz, vörösmár­vány, 65x60 cm. 9. Pletyka. 1975. vörösmárvány, 65x65 cm. 10. Köfém pályaterv. 1975. alumínium, 45 cm. 11. Kisfaludy Sándor emlékére. 1976. bronz, 2­5 cm. 12. Hősök emlékköve. 1976. vörösmárvány, 70 cm. 13. Kodály plakett. 1976. bronz, 30x25 cm. 14. Küzdelem (Ady emlékére). 1976. bronz, 95 cm. Kult. Min. túl.

Next