Pájer Emília textilkiállítása (Kulturális Kapcsolatok Intézete Kiállítóterme, Budapest+D30, 1978)

RÉSZLET EGY BESZÉLGETÉSBŐL: /PÁJER EMILIA, FEKETE GYÖRGY, 1978 AUGUSZTUS 6/ — Anyagod? — Vászonkörtéssel szőtt, tört fehér színű pedijuta szö­vet, St , 5/cm és Sv = 4/cm-es vetüléksűrűséggel. — Ha ennek a vászonfajtának ilyen pontosan megír­ja az életrajzát előre a szegedi Kender és Jutagyár, az utóéletének alakításaiban mi a Te szereped? — A beavatkozás. Olyan mélységig, hogy lényegét ne romboljam, de tágítsam tovább lehetőségeit, a mindenkori helyzethez alkalmazkodó képességét fel­fokozzam. S mivel ez nem vált lehetségessé mindjárt a szövőgépen, a folyamatot véghezviszem fordítva. A kiállításon éppen ezért visszafelé, tehát abban a sor­rendben mutatom be a legjellegzetesebb állomásokat, ahogy akkor születnének meg egymásból, ha magam szőhetn­ém őket. — Az anyag történetéből tehát, mint nyersanyagból egy függöny története kerekedik ki a szemünk előtt. Gondoltál-e arra, hogy a magyar függöny szóban a függ szótő milyen hajszál pontosan jelzi eredeti tar­talmát? Hosszú, hajlékony kenderszálakat, nádvessző­ket, boruló lombsátrakat idéz, rejtelmes szempillákat, és arcunk elé emelt védő tenyerünk öt pálcika ujját? — Így még nem. De a szövetek, vásznak függőleges láncfonala is valóban ilyen időtlen matéria. Vetülék­­szálból csak annyi szükséges, amennyit a használha­tóság biztonsággal megkíván, s amivel az alapmotívu­mot „megpendíthetem”. Majd az anyagok — változó szerepük szerint sűrűsödhetnek be egészen az érin­tetlen vászon eredeti állapotáig. — E szerint a kiállítás a szál és a szövet közötti fo­lyamat története tíz tételben? Vagyis­ az első pilla­natra önállónak hihető darabok — minden lehetsé­gessé váló függetlenségük mellett — egy tudatos kompon­álás­i módszer elemei? — Igen, és egy vizuális képletbe foglalt ritmusrend­szerrel kapcsolódnak egymáshoz. Zenei analógiát ke­resve tipikus fúgaszerkezet. E szerint a „téma” az al­só és felső bordűrrel indul az első darabon, az ötödik­­hatodikban cresscendóvá fokozódik, — itt átlendül ne­gatívba, — és fokozatosan lecsendesedik, megnyug­szik. A tíz változat­­persze önkényes kiemelés, hiszen a színek beléptetésével például hallatlan mértékben szélesíthető, — de nekem most ezek a lehetőségeim és egyben a határaim is ... — Ha már idelopakodott a szó­­határ, szögezzük le, hogy a belső terek sem határtalanok. Ebben a deter­­mináltságban, — hogy érzed, — mi a szerepe a textil­nek, pontosabban a függönynek? Még pontosabban: a Te függönyeidnek? — Kettős: összekötni és elválasztani. A fellazított szövetek, hálószerkezetek összekötnek, kapcsolatot te­remtenek a tér elemei között, viszonylatok létrejötté­hez segítik a teret és a tárgyiakat. Általuk az egymás­­mögé búvó világ rétegei felgazdagodnak. A sűrűsö­dők, a sűrűek viszont a falak kötöttebb szerepét ve­szik át. — Függöny és fal. A két szó mechanikus összeköté­se konkrét építészeti szerkezetet jelent. Tiszta eset­ben olyat, ami statikus volta ellenére is megengedi, hogy „mögötte átrepüljenek a madarak”. Lépten-nyo­­mon hamisítványaival találkozunk. Az anyagszerűt­lenség ilyenfajta veszélyeit rejti-e a textilfüggöny? — Bizonyára Am a textil tudjat­iknov védekezzék. Leheletnyi rezdülésekre is mozgásba jön, és mozdu­lásra kényszerít. Ez a természetes képessége élteti többek között nem csak az én munkáimat, hanem voltaképpen az egész műfaj nagyobbik hányadát is. Kevés anyag reagál ekkora érzékenységgel az élő tér törvényeire, és mindenkori gesztusai maguk is írják ezeket a törvényeket. Jól érzem? — Visszakérdezel? Megkönnyebbüléssel válaszolok; jó hallani, hogy függönyeidben is az egész tér élmé­nyét, a dolgok együtthatását érzed fontosnak, egyike ez az említett törvényeknek is. Semmi különös nin­csen abban, hogy a tárgyak mondanivalóit egymás­­felé tartó mozgásaik, és közös hatásuk teljesíti ki iga­zán. Végiggondolva a kiállítási anyagodat biztos va­gyok benne, hogy módszeres alkat vagy, aki, képes az alkalmazkodásra, illeszkedésre tágabb tervezési elkép­zelésekhez. , — Szívesen dolgoznál így? Látsz ebben progresszív lehetőséget? — Igaz, csakhogy ... PÁJER EMILIA TEXTIL­­KIÁLLÍTÁSA A KULTURÁLIS KAPCSOLATOK INTÉZETE KIÁLLÍTÓ­­TERMÉBEN . 1978 OKTÓBER 12- NOVEMBER 5 ÉLETRAJZI ADATOK: Bicskén születtem, 1935. december 5-én. 1954-b­en érettségiztem Budapesten. 1954—59-ig az Iparművészeti Főiskolán Schubert Er­nő növendéke voltam. 1959-ben szereztem diplomát a szövő szakon. Gyárban dolgoztam, általános iskolában tanítottam. 1960 óta az Iparművészeti Vállalat szövőüzemlébein tervező vagyok. Az Iparművészeti Főiskolán is tanítok, óraadóként, 1977 óta. Eddigi kiállításaim : 1965. II. Országos Iparművészeti Kiállítás. 1967. Moszkva, 1969. München, 1969. Madrid — cso­portos. 1970. Fiatal Iparművészek Kiállítása. 1970. I. Fal- és Tértextil Biennálé. 1972. Lakástextil Kiállítás, Iparművészeti­ Múzeum. 1972. II. Fal- és Tértextil Biennálé. 1973. I. Ipari Textilművészeti Biennálé. 1974. III. Fal- és Tértextil Biennálé. 1974. önálló kiállítás, Fészek klub. 1975. Jubileumi Iparművészeti Kiállítás. 1977. Ipari Textilművészeti Biennálé. 1977. Otthon Kiállítás, Csepel. Pájer Emáma Budapest, Borbolya u. 7. 1023 363-876 A KIÁLLÍTÁST RENDEZTE: JERGER KRISZTINA A KATALÓGUST TERVEZTE: KEMÉNY GYÖRGY A FOTÓKAT KÉSZÍTETTE: MILOS LAJOS FELELŐS KIADÓ: A KIÁLLÍTÁSI INTÉZMÉNYEK IGAZGATÓJA 78 4249 Sylvester J. Nyomda, Szombathely 1000 pld.

Next