Tábori József festőművész kiállítása (Fényes Adolf Terem, Budapest, 1978)

Érdekes, korábban szokatlan jelenségnek lehetünk szemtanúi az utóbbi évek során: a művelődési céllal létrehozott képzőművészeti körök néhány tehetséges tagja túlnőtt az e körök nyújtotta lehetőségeken — vagy talán azt is mondhatnák, hogy élni tudott az adott lehetőségekkel, é­s önmaga művelésével, kitartó, szorgos munkával a kiállító művészek sorába emelkedett. A több éven át folytatott rendszeres munka, a művésztelepek közösségében töltött hónapok nem múltak el nyomtalanul. A mesterség alapjainak elsajátítása után kialakult az önálló látásmód, forma- és színvilág, amely már a sajátja, karakterisztikumokkal rendelkezik, felismerhető és elkülöníthető: ezen a fokon már túljutva a tanulmányok natura-hűségén, jelentkezik a világról alkotott önálló kép. Szokásos ezeket a művészeket a modern művészet történetében mind sűrűbben fellépő autodidakta művészekhez hasonlítani, velük együtt emlegetni. Kétségtelenül közös bennük, hogy nem végeztek főiskolát. Elkülöníti azonban amazoktól a körökből kiemelkedetteket, hogy az autodidakta stílusa „területen kívüli", többnyire nem kapcsolódik valamely érvényes hagyományhoz, látásképzeteik nem szerves következménye a művészet relative immanens mozgásának. Ezen a csoporton belül is külön alcsoport az ún. naiv művészek (az ellenforradalmi korszak „őstehetségei" az ő sorukból kerültek ki), akikre az a jellemző, hogy általában nem ábrázolnak, hanem mesélnek. A körükből kinőtt művészek ezzel szemben többnyire a vezető tanár vagy egy művész­ jóbarát szemléletébe fogódznak, amíg saját művészi arculatuk ki nem alakul. Ebben jelentős szerepet játszik a természettel való szembesítés is; az ezernyi formát mutató, szint játszó tájjal szemben, a belőlük merített élmény segítségével önállósulnak. Ezt az utat járta be Tábori József is. Az első útbaigazításokat Novotny Emil Róbert festőművésztől kapta, majd több képzőművész-körben is megfordult: itt Koffán Károly, Szentiványi Lajos, Balogh András tanárok segítségével haladt előre pályáján. Döntő hatással volt rá a mártélyi művésztelepen töltött idő, ahol ismét Novotnyval dolgozhatott együtt. Bemutatott képeinek egy része itt készült. A Tisza holtágának különös világa ragadta meg képzeletét: a lassan kanyargó víz mentén égnek nyúló görcsös fák furcsa formái, a töltés mögött húzódó tanyavilág alacsony viskói, az itt dolgozó emberek ősi, sok évszázadon át kialakult munka­ritmusa. Tokajban készült képeiből pedig valami melankólia árad, mintha az elmúlás lappangó bánata ragadta volna meg: a nyomott falusi házak egyedülléte, a bedőlt kerítés enyészetet árasztó némasága, a csendes ház előtt üldögélő magányos emberek tétova alakja. Mindebből Tábori József egy, az alföldi festészet expresszív vonulatához csatlakozó képi világot alakított ki, ahol a kontúrok közé szorított, friss, lendületes ecsetvonásokkal felrakott, felfokozott fehérek a kontrasztként állított kékek közül sülnek ki, az erős sárgák és zöldek közül magaslik égnek a fa feketés formája. Az így kiformált képi világ már sajátja: élményein átszűrt színek és formák tolmácsolják a környező világról kialakított érzéseit, hangulatait.

Next