Cs. Pataj Mihály festőművész kiállítása (Szeged, Gulácsy Lajos Terem, 1979)

... .Cs. Pataj Mihály a festészet mai eszközeivel és ki­fejezésmódjával a múltból meríti inspirációját és leg­gyakrabban témáit is. Eltérően az alföldi művészet múlt felé való fordulásától és hangsúlyozottan érzelmi, me­ditáló jellegétől, Cs. Pataj Mihály az intellektuson ke­resztül a népszerű tudományra emlékeztető módszerek­kel közelíti meg és kezeli témáit. Érdeklődésében a művelődéstörténetet és néprajzot boncolgató kíváncsiság derűje viszi a fő szólamot. A vizsgáló és körültekintő, a történeti emlékezés egymás alatti rétegeit a régészeti kutatások módszereire hasonlító módon tárja föl.... ....az alkotásaiban rétegenként halad vissza a múltba, vagy a múltból a jelen felé. Elemez és állandóan „ízlel", örömét leli a múltba, a néprajzba és a tájba való művelődéstörténeti „leszállásaiban" és a jelenben való fölmerüléseiben. Ez tehát Cs. Pataj esztétikájának idő­ben széthúzott, „kincsekben gazdag" területe. Valójában „­történelmi regényíró" és festészetben Passuth, Meres­­kovszkij módszereire emlékeztet. Cs. Pataj stílusa ke­mény, sarkos és fordulatos színeinek hőfoka a múlt képzeletét tágítja és cselekvéssel telíti... Kivonat. Ács József: Cs. Pataj Mihály Szabadkai tárlata c. kritikájából. Újvidék — Jugoszlávia — Magyar Szó 1973. I. 23.

Next