Cs. Pataj Mihály festőművész kiállítása (Szeged, Gulácsy Lajos Terem, 1979)
... .Cs. Pataj Mihály a festészet mai eszközeivel és kifejezésmódjával a múltból meríti inspirációját és leggyakrabban témáit is. Eltérően az alföldi művészet múlt felé való fordulásától és hangsúlyozottan érzelmi, meditáló jellegétől, Cs. Pataj Mihály az intellektuson keresztül a népszerű tudományra emlékeztető módszerekkel közelíti meg és kezeli témáit. Érdeklődésében a művelődéstörténetet és néprajzot boncolgató kíváncsiság derűje viszi a fő szólamot. A vizsgáló és körültekintő, a történeti emlékezés egymás alatti rétegeit a régészeti kutatások módszereire hasonlító módon tárja föl.... ....az alkotásaiban rétegenként halad vissza a múltba, vagy a múltból a jelen felé. Elemez és állandóan „ízlel", örömét leli a múltba, a néprajzba és a tájba való művelődéstörténeti „leszállásaiban" és a jelenben való fölmerüléseiben. Ez tehát Cs. Pataj esztétikájának időben széthúzott, „kincsekben gazdag" területe. Valójában „történelmi regényíró" és festészetben Passuth, Mereskovszkij módszereire emlékeztet. Cs. Pataj stílusa kemény, sarkos és fordulatos színeinek hőfoka a múlt képzeletét tágítja és cselekvéssel telíti... Kivonat. Ács József: Cs. Pataj Mihály Szabadkai tárlata c. kritikájából. Újvidék — Jugoszlávia — Magyar Szó 1973. I. 23.