Kiss István (Tungsram Klub Galéria, 1979)

TUNGSRAM J­LUB GALÉRIA Munka „A Népről a Népnek Érthetően" .... Kiss István munkássága — művekkel iga­zolható eredményeket felmutatva — mindig a köztéri szobrászat realista hangvételű, elköte­lezettségében becsületes és színvonalban mi­nősített alkotói magatartást tükröz. Művészetének legfontosabb jellemzője a tár­sadalom életéhez való szoros kötődés. De nemcsak abban az értelemben, hogy magas színvonalon, a jelképteremtés gondolati és szakmai igényességeivel képes megoldani köz­vetlen politikai mondanivalójú emlékműveket, hanem úgy is, hogy e nem könnyű, világnézeti azonosulást is kívánó feladatok mellett fele­lősséget érez és vállal az emberi életnek kö­zeget adó környezetért is . Tudja és vallja, hogy az alkotói feladat min­den esetben azonos koncentrációt kíván; az eszmét, illetve annak hitelét és erejét, közös­ségi ünnepeink emelkedettségét hirdető em­lékmű éppúgy, mint az épületek által határolt tér plasztikai díszítése, a jelentős személyisé­gekről készítendő portré, vagy egy játékos plasztikai ötlet is örömet adó szobrászati megoldása. A hivatás és a feladat ilyen értelmezése ered­ményezi, hogy Kiss István művészetében ka­rakterisztikusan húzódik végig az ars poetica egysége. .. . . Kiss István az őt művésszé nevelő, s munkásságát feladatokkal és elismeréssel me­­cénáló társadalom emberileg és művészileg felelősséggel bíró tagjának vallja magát. Szobrai a közösséghez szóló, azzal kontaktust kereső, s arra hatni is képes alkotások, amelyeknek fogadtatása közönségi reagálás­ban fellelhető, megbecsülése meggyőzően tudatosítja a művészetnek a szocializmus épí­tésében betöltendő igen fontos szerepét is. (Részletek Bereczky Loránd Kiss Istvánról szóló írásából.)

Next