Martyn Ferenc rajzainak állandó kiállítása (Pécs, 1979)

MARTYN FERENCET a kortárs képzőművészetben azok között az alkotók között tartjuk számon, akik mesterségüket a műfaj szélesebb határain művelik. Fest, szobrot mintáz, rajzol, kerámiát tervez. Festészeti és rajzi munkássága egyenértékű és folyamatos. Szobrai, porcelánvázái egy-egy elhatározás eredményei. Ha őt magát kérdezzük, az utóbbi évek munkásságában rajzait tartja fontosabbnak. Számára a rajzolás a léttel egyértelmű, azonos cselekvés. Rajzainak legfontosabb eleme a vonal, amellyel sokféle módon, rendkívül érzékenyen tud bánni. Egyszer a vonalak bonyolult szövevényét, hálós rendszerét hozza létre, máskor rövid, párhuzamos egyenesekkel, megint máskor szaladó, kanyargós ívű, hurokban, csomókban összekapaszkodó vonalakkal fejezi ki gondolatait, fekete vagy színes tussal, festékkel kezeli, fedi a vonalrajzot. A felületi gazdagság, a vonalvezetés szépsége a biztos kéz pontosságáról, a mesterség alapos ismeretéről tanúskodik. Martyn Ferenc művészi magatartására a következetes, önmagával szemben szigorú és igényes munkamódszer jellemző. Előre elhatározott program szerint dolgozik s a megkez­dett utat mindig végigjárja. Műveihez vázlatot ritkán készít és még ritkábban őrzi azt meg. Egyidejűleg több művet is elkezd és egy-egy gondolat tartalmát a művek során fejleszti tovább. A világ dolgai iránti érzékenysége legközvetlenebbül rajzain keresztül jut érvényre. Természet utáni, a látványhoz közelítő leíró ábrázolásai és elvont, szimbolikus tartalmú kompozíciói egyforma igényességgel szólnak a művész és környező világa kapcsolatáról. Az ötvenes években rajzainak alapmotívuma az ember és a természet, gyakran szimbolikus értelmezésben. 1962-től kezdődően az irodalom néhány remekművéhez készített rajzokat. 1965-ben különös anatómiájú harcosok sorát kezdte rajzolni. Ezeket a geometrikus síkokra redukált figurákat a variációk sorozatán át érlelte és fejlesztette tovább, a jelképpé sűrített tartalom mind pontosabb megfogalmazásáig. Munkásságában fontos szerepe van a magyar folklórnak. A népi eszközök és a népélet változatos formáit ismerhetjük fel rajzain, így a szőlőprést, a metszőkést, a farsangi maszkba öltözött busó figurát. Az utóbbi tíz évben rajzait mozgalmas, izgatott felületű kompozíciók jellemzik, a folyamatos változás, átalakulás képzetét keltve. Mindmáig jellemző az érzékeny, vékony vonalak hálójának és a sűrűn fedett, súlyos felületeknek az egyensúlya, a rajzi ellentétek egysége. A kiállítás a művész legjelentősebb rajzaiból válogatott művekkel a „látás” sajátos világába vezet. Ebben a világban a rend, a szépség, a harmónia uralkodik. Hárs Éva 79-3182 Pécsi Szikra Nyomda 1. Emlék, („Grisaille”) észak-afrikai kikötő (borító II.) 2. Szamárkóró 3. Jósnők homokórával 4. „Hesiodos” 5. Budai emlék 6. Ünnepi csendélet 7. Útban a vásárra (borító I.) 8. Háromrészes szerkezet 9. A háború szörnyetege 10. Tengerparti emlék, sáskával 11. Kalózfej tengeri tájjal 12. A bál előtt 13. „Lovas” kozmikus tájban 14. Paprikák 15. Térkép 16. Tapló 17. Szakállas fej 18. Műhely 19. Álló alak 20. Álló alak 21. Fejek 22. Fej 23. Álló alak — serleg 24. Hálóvető 25. Várromok madárral 26. Keresztes lovas, pajzzsal 27. Busó 1942. toll, tus 245 x 315 mm 1954. toll, tus 316x238 mm 1955. toll, tus 298 x 402 mm 1956. toll, tus 242 x 320 mm 1956. toll, tus 241x317 mm 1957. toll, tus 240x317 mm 1958. toll, tus 220x319 mm 1958. toll, tus 240x319 mm 1958. toll, tus 239x318 mm 1959. toll, tus 323x245 mm 1959. toll, tus 252x352 mm 1960. toll, tus 326x242 mm 1960. toll, lav. 317x245 mm 1960. toll, lav. 244x325 mm 1962. toll, lav. 314x239 mm 1962. toll, lav. 314x242 mm 1963. toll, lav. 314x238 mm 1965. toll, lav. 240x316 mm 1965. toll, lav. 314x241 mm 1965. toll, lav. 325x250 mm 1965. toll, lav. 251 x324 mm 1965. toll, ecset 321 x250 mm 1965. toll, fedő­festék 236x292 mm 1966. toll, tus 248x325 mm 1966. toll, tus 240x315 mm 1966. toll, tus 325 x 249 mm 1966. toll. lav. 320x250 mm 28. Busó 29. Busó 30. Busó 31. Eső a víz felett 32. Álló alak, harcos 33. Álló alak, harcos 34. Álló alak, harcos 35. Szőlőprés 36. „Ázsia térképe” 37. Sziklás part 38. Állványozás „P” jelzéssel 39. Madarak emlékműve (szoborterv) 40. Kétrészes rajz 41. Sziklás táj, partra tett szerszámokkal, hajó­roncsokkal 42. Madár a fészkével 43. Közmondás 44. Csuklyás bábuk 45. Száguldó lovas két alakkal 46. Hegyoldal 47. Órásműhely 48. „A fuvaros álma” újas változata 49. Három női arcéi 50. Cassandra (Hírvivő) 51. Emlék 52. Gyűrődött fejek 53. A „serleg” körül 54. Vegetáció átlókkal 1966. toll, lav. 320x250 mm 1966. toll, lav. 320x250 mm 1966. toll, lav. 320x250 mm 1966. toll, lav. 250x320 mm 1967. toll, lav. 322x260 mm 1967. toll, lav. 322x249 mm 1968. toll. tus 320x250 mm 1968. toll, tus 250x324 mm 1970. toll, tus 238x312 mm 1972. toll, tus 250x325 mm 1972. toll, tus 328x250 mm 1972. toll, tus 250x325 mm 1972. toll, tus 403x300 mm 1972. toll, lav. 250x322 mm 1974. toll, lav. 299x395 mm 1974. toll, lav. 250x325 mm 1974. toll, lav. 295x399 mm 1974. toll, lav. 298x399 mm 1974. toll, lav. 258x320 mm 1974. toll, lav. 297 x 404 mm 1975. toll, lav. 239x313 mm 1975. toll, lav. 249x320 mm 1975. toll, lav. 398x300 mm 1975. toll, ecset 362x255 mm 1975. toll,ecset310x242mm 1976. toll, ecset320x247 mm 1977. toll, ecset 300x397 mm A KIÁLLÍTOTT MÜVEK ! Keresztes lovas, pajzzsal, 1966. toll, tus, 325x249 mm ! -JL ! MARTYN FERENC RAJZAINAK ÁLLANDÓ KIÁLLÍTÁSA PÉCS, KÁPTALAN U. 6. MEGNYÍLT 1­979. JÚLIUS NYITVA NAPONTA 10—14 ÓRÁIG, HÉTFŐ SZÜNNAP Felelős kiadó: Dr. Hárs Éva

Next