Muzsnai Ákos grafikusművész kiállítása (Stúdió Galéria, Budapest, 1979)

Muzsnai Ákos ifjú grafikánk jellegformálói közé tartozik. Gon­dolati mélységgel, érzelmi gazdagsággal hitelesíti formaképzeletét, mű­vészete lényegeset mond korának és nemzedékének összetett problé­máiról. Nemzedékének útja ugyanis, a korábbiakéhoz képest, simábbnak tűnik, a kisebb terhelés, s a gördülékenyebb pályaviszonyok látsza­tával. Ám ez egybevetést, meghatározó igényeket is rejt magában a megelőző, történelmi feszültségű, erős ihletésű korszak jelentős egyé­niségeihez mérten. Másrészt, a mindenkori fiataloktól elvárt új avant­­garde-i megszólaláson túlmenően, a maiaknak mintha fokozottabban kellene számolniok a kifelé is tekintő — köztük a modern nyugati irányzatokhoz való viszonyításukkal is. Grafikánk a nemzetközi fórumokon esztétikai színvonala mellett tartalmi telítettség okán nyert elismerést. A képzőművészeti fantázia elsivárosodásának vigasztalan teóriája — s azt részben igazoló gyakor­lata — közepette, méltán kelt bizakodást az a fajta poézis, mely ifjú grafikánknak is egyik fontos sajátossága, de az egyetemes művészi meg­szólalásnak is elapadhatatlan forrása a humánum jogán. Netán a hülő formák kríziséből kivezető utak egyikévé lehet. Muzsnai Ákos ezen a váltóponton — a képzőművészet költészetté váltásában — érvényesíti tehetsége legbensőbb kvalitását, azt a képes­ségét, hogy az emberiség mai közérzetének, félelmeinek és reményei­nek mélyrétegéből szólaljon meg, a jövősejtés, a nosztalgiák, a bánatok, a gyászok és vigaszok, a magány és a társulás elementáris élményének felidézésével. Ezen a réren az irodalom és a képzőművészet nagy költőivel is ta­lálkozik és találkoztat. „Az utolsó villamos című — egyik pályaindító — lapján jelképpé sűrített létformákkal és típusokkal a hontalanság, az éjszakai semmibeveszés, a városon­ kívüliség, végső soron az egyetemes „albérletiség — kiszolgáltatottság-alárendeltség — állapotát összegezi, személyes emlékezéssel, de József Attila városperemi ocsúdásától sem idegenül. — Nagy László még olyannyira közeli halála a döbbenet, a hirtelen támadt csend, s a ny­ilaló hiányérzet közvetlen élményével ural­ja a „Lírai dalok" című lapot, s bár a képzelet teret tágít a szárnyaló formáknak a halhatatlanságban, sirató hangja kozmikus, a mi boly­gónk, Földünk költőjét, innen való kiszakadását siratja Nagy Lász­lóban a kép. Távolabbi, jeltelen, sorstalan utcákat, szobákat, tájakat emel ki a feledésből Muzsnai Ákos, amidőn a meghajszolt lángelme, Rembrandt léptenyomát keresi a régi kövezeten, s a sivár szobán átsuhant alakjá­nak helyét tapintja a félhomályban, vagy Saskiával volt gyanútlan bol­dogságát írja át — virtuóz módon — a fátyolos arcú örökkévalóságba. A költői atmoszféra ellenére Muzsnai gondolatmenete és eszmetár­sításai nem irodalmiasak. A képregények módjára kockákra bontott mondanivalónak nincsen „story-ja , a képek sorrendje megcserélhető, s ennek a tartalmi kötetlenségnek felel meg az igen érzékeny kompo­zíció is, mely a lebegő formákat mintegy a gondolatok ritmusképletébe foglalja. A művészi-emberi érettségnek eddigi jegyei kezeskednek ar­ról, hogy Muzsnai mesterségbeli virtuozitása sosem kerekedhet felül a belülről diktált tiszta és igazi költői látomásokon. Supka Magdolna MUZSNAI ÁKOS grafikusművész kiállítása STÚDIÓ GALÉRIA Budapest 1979. 1945 április 30-án születtem Budapesten. Tagja vagyok a Művészeti Alapnak és a Fiatal Művészek Stúdiójának. 1976-tól rendszeresen részt veszek hazai tárlatokon, külföldi kiállítá­sokon. (Szeged, Keszthely, Hódmezővásárhely, Miskolci grafikai Biennálé, Stúdió) 1978 Budapest KKI Kiállóterem Kassel (NSZK) 1979 Gronau-Epe (NSZK) 1977 NOSZ forr. 60. évf. pályázaton díjat kaptam 1978 Kis Derkovits ösztöndíj

Next