Perei Zoltán portré fametszetei (Jászberényi Városi-Járási Könyvtár, 1979)

B. Supka Magdolna PEREI ZOLTÁN fametszet-sorozatában ezúttal a múlt a jelennel talál­kozik nemzeti művelődésünk két ágazatában, a kép és az írás művésze­tében. S hogy éppen ebben az esztendőben, a magyar könyvnap születé­sének félévszázados jubileumán nyílik ez a kiállítás — a könyvtár gon­dozásában — ez ünnepi alkalom az emlékezésre azokról, kikről e művek szólanak. Gondolataikban élnek tovább a magyar irodalom halhatatlan­jai, immár nem megközelíthetetlen magasságban hanem minden olvasni­­vágyó ember számára elérhetően, remekműveik új meg új kiadásában. Írásaik jellege-szelleme szólal meg e fametszeteken, ha alakjuk megje­lenítése kissé szokatlan is illusztrálásunk történetében. Nem azzal a fennkölt hűvösséggel közelítenek az ábrázoltakhoz és hozzánk, aminő­höz az „Írók Arcképcsarnokának” múltbéli szelleme szoktatott hozzá, de nem is az egykori „kötelező” iskolai olvasmányok szerzőit kell tisztel­nünk bennök ... Inkább ismerőseink ők, s nem annyira a régi fényké­peikhez és ismert arcmásaikhoz találó külső hasonlatosság miatt, hanem inkább arckifejezésük meghökkentő belső jellemzetességétől, attól az em­beri közvetlenségtől, ahogyan a művész vésője megközelíthetővé teszi őket. Ezek az egymástól oly érdekesen különböző, eredeti arcok különös sor­sokat, kedveket, búkat, indulatokat sejtetnek meg velünk, é­s bár egyik-másikukról hirtelenjében úgy vélhetnők, hogy mi nem éppen ilyennek képzeltük őket, s azt bizonyossággal érezzük, hogy Perei Zol­tán valami újat, eredetit is felfedezett bennök a magunk­ alkotta, irodal­mi komolyságú kép mellé. Az, aki ilyennek látja őket, a művész, nem­csak belefeledkezett írásaik világába, de kissé a szívét is otthagyta tű­nődéseik mellett, zálogul azért, hogy rajzában rátalálhasson írásmódjuk sajátosságára, szavaik gondolataik ismételhetetlen bájára, erejére, zama­tára. Olyan arcok ezek, amelyek nagy önkéntelenséggel nemcsak azt vallották meg magukról amit az irodalomtörténet, meg a lexikonok tudnak róluk. Ha aztán vonásaikba, tekintetükbe, tartásukba némi furcsaság, feszesség vagy éppen félszegség, megilletődöttség, messze révülés, rajtakapottság, olykor valamiféle döbbenet is vegyül, — ennek nemcsak a metszett for­mák archaizáló tömörsége — Perei Zoltán fametszői stílusa — az oka, hanem az is, hogy az ő emberábrázolását mindig is a jellegzetesnek ki­élezése jellemzi. De mintha az arcok felfokozott expressziója olyasmire is utalna, hogy a gondolat jelentékenységének ára van: a költő, a mű­vész át kell hogy élje az érzület nagy rianásait, a kedély háborgását, a képzelet merész fordulatait ... Olykor drámai, s mindig lelkesült a ki­fejezés, s a mód, ahogyan Perei fába rótta, mint a gondot, e lánglelkű elmék történelmi felelősségtudatát, őrködését népünk ügye, szabadsága felett. Érzékelni tudjuk e beszédes formákban koruk és személyük visszaálmodott elevenségét, s olyasféleképpen, mintha egy múltszázadi zeneművet nem a mai, hanem a korabeli hangszer tiszta, áhítatos csen­dülésében, naivitásában hallgathatnánk, s az ismerős dallam ettől vál­nék igazában megértetté, élményünkké. Elévülhetetlen érdeme ennek az arcképsorozatnak, hogy megrendelés nélkül, nagyszerű kedvből, művészi ihletődésből született,­­ afféle sze­relemgyereke a vésett és írott formák múzsáinak. A gondolat rétivirá­gai e lapok, melyek a kegyelet komor sírkertjéből kivágytak a mezők­re, ahol Perei Zoltán olvasói áhítatára és rajzolói képzeletére bízva, bensőséges, atyafiságos társalkodásba bocsátkoznak velünk, a megillető­­dött utókorral.

Next