Polgár Ildikó (1979)

Fotó: Nádor Katalin Leporelloterv: Kontra Zsuzsa Kiadja a Vas megyei Múzeumok Igazgatósága H. 9701 Szombathely, Kisfaludy u. 9. 79-2489 Sylvester János Nyomda 400 pld. Fk. : Dr. Bandi Gábor Polgár Ildikó a kiállításon tüneményes játékot űz az idővel. A Zwinger bástya századok óta álló, mozdít­hatatlan stabilitást szuggeráló masszív falai közt mindössze két-két és fél év termését mutatja be. E két év alatt leírt hatalmas íven viszont eljut a par excellence kerámiától a neoavantgarde „határeset­ig", a pszeudo-kerámiáig: mi több, ad abszurdum viszi a gondolatot, s a „pop” jegyében fogant as­­semblage-okban az eredeti és hétköznapi kerámia tárgy pszeudo-változatát éppen kerámiából állítja elő. (Képtelenség, de ál-pszeudo tárgyat készít.) így tágabban gondolkodik, mint a hagyományosan is többsíkú, sok funkciójú kerámia műfajban szokásos, s mégis megmarad keramikusnak, — a Keramei­­koszhoz is hű keramikusnak. S ami a tág pólusok közt bejárt nagy út ismeretében igen figyelemre méltó: hű marad önmagához is. A korábbról eredő monumentális idolokon, kisebb és játékosabb roko­naikon, s a pop arttal (nemcsak) kacérkodó kompo­zíciókon egyaránt téveszthetetlenül felismerhető az azonos kézjegy, a tisztán artikulált beszéd, a min­den darabon artisztikummá nemesedő fölényes technikai tudás. Az időközben bekövetkezett szem­léletben­ változás ellenére megőrződött a profán derű, a mediterrán életöröm, a csöppet sem kellem­­kedő, ám kétségkívül kissé frivol báj. Eltűnt vi­szont az archaizáló attitűd, mely a szapora kis ido­loknak s az architektonikus méretűvé növelt, de to­vábbra is antropomorf oszlop-változataiknak bizo­nyos lírai emelkedettséget kölcsönzött. Ez a nosztal­gikusnak épp nem nevezhető, de tagadhatatlan archaizáló szándék átnőtt egy másfajta őrző funkci­­­óba, az emlékteremtés naturalisztikusabb, ezáltal már-már a morbiditást súroló változatába. A — leg­kivált az objektek tartogatta — meglepetés-sorozat betetőzéséül szolgál az a reveláció erejével ható tény, hogy a művek mindegyikét jellemző természe­tes elegancia, az egészséges szépségű idolokon ki­tapintható erószi érintettség, a hatásában barbárul egyszerű, valójában végletesen kifinomult építés egy olyan — századunkban súlyosan kompromittált — anyagban, a porcelánban ölt testet, melyet — lám tévesen — nippek és kommersz edények matériájá­nak ismertünk leginkább. Polgár Ildikó kezében és műhelyében ez az anyag kezessé válik: itt nemesen egyszerűvé alakul, amott szárnyalni is tud, különös, pikáns kontrasztot képezvén a súlyos, rusztikus kör­nyezettel. Várkonyi György

Next