Szabadosné Szászfalvi Ilona belsőépítész kiállítása (Békés-Jantyik Mátyás Múzeum, 1979)

**9*90^ Kohón Műhely UniTjET 212 UMTjET 2I2_ UMTjET 2Ê2 UfílrjET 212 UMrjET 212 UfílrjET 212 \MÉ[jET 212 mm SZABADOSNÉ SZÁSZFALVI ILONA belsőépítész ZAHORÁN MÁRIA grafikus KIÁLLÍTÁSA BÉKÉS • JANTYIK MÁTYÁS MÚZEUM 1979. október 6—28-ig BÉKÉSCSABA • MUNKÁCSY MIHÁLY MÚZEUM 1979. december Elfogultan szeretem Zahorán Mária munkáit; szeretem, mert meggyőződésem, hogy az utóbbi évtizedben pályát kezdő alkalmazott grafikusok művei közül kiemelkednek „grafikusi észjárásukkal", s lebilincselő tehetségéről tudósítanak; szeretem munkáit, mert személyéhez is kötődöm, mivel kezdő tanárként asszisztálhattam pályára indulását. S éppen ez az utóbbi helyzeti előny, mármint, hogy a főiskolai évektől ismerem az alkal­mazott grafikával kacérkodókat, mondatja velem, hogy az iparhoz kapcsolódó, a funkciót és az esztétikai megoldást, a technológiát ismerve és becsülve összekapcsolni tudók között is előkelő hely illeti meg Zahorán Máriát. Tökéletesen birtokolja a nyomda mai és hazai lehetőségeiből adódó szakmai ismereteket - a békéscsabai Kner Nyomda dolgozója - s páratlan invencióval, csiszolt stílusérzékkel használja a grafikai kifejező eszközök kelléktárát. A felsorolt erények azonban attól válnak igazán design gondolatot tudatosan vállaló és megvalósító alkotói magatartás jelzőivé is, mivel nem divat­igazodásról, hanem természetesen, a napi követelményeknek megfelelni akarásról is árulkodnak. Olyasféle megfelelni akarásról van szó, amelyben döntő a feladat­ értelmezés és magától értetődő az adni-hatni-akarás , ahol fontos az egyéni tudásból származó többlet. Jelen esetben az a vizuális kultúrát alakító, gyarapító esztétikai érték, amely a kötődésben a használati értéktől igazolódik, de neveli is a használót. Ezért tartom csodálatos telitalálatnak az „UNISET" edénycsalád grafikai „közreadását", a „CENTRÁL"-terv emblémát kibontó grafikai teljességét. Szigorú belső logika, nagyvonalú feladatértelmezés, precíz feladat­­megoldás és invenciózus grafikai-tipografikai tervezés egyszerűségében magával ragadó együtteseit fedezhetjük fel a két „komplett munkában". Igaztalanok volnánk, ha nem ejtenénk dicsérő szót a stílusbravúrt mutató cimkevariációkról, vagy a könyvtervezői erényekről árulkodó katalógusokról, könyv-elképzelésekről. Zahorán Mária a betű, egy embléma, egy girland, egy rajzolt kép grafikai jelentősé­gének tudatában van és képes azokat alkotó módon, építőelemenként is használni. Ebből következik, hogy a kortárs grafika attraktívabb ágazatainak valamelyikében is bizonyos, hogy sikerrel állná meg a helyét. Sőt lehet, hogy az a siker hangosabb lenne az eddigi produkció elismerésénél. Hivatástudatát, fölényes biztonságát, s nem utolsó­sorban önmaga becsülését is jelzi az a tény, hogy „kötött munkaidejű katonája" az alkalmazott grafikának. Becsüljük érte, s természetesen tiszteljük munkáit, mert hogy van miért, azt ez a kiállítás is bizonyítja. BERECZKY LORÁND BÉKÉSCSABAI GRAFIKAI MŰVÉSZTELEP 1978 ERDÉLYI ATTILA EWUKKIAUUftSA Siatvas feowtii Sám­urf IWimum □ [»»ir^ ■ ’’ UMJET 212 i UfílTjET 212 i UftljET 212| UmiTjET 212 [ UiWjET 212­­ UMTjET 212 i UiWjET 212 ! UMrjET 212 UMÜET2I2 UMrjET 212 nr 'UMrjET 212 liiAir.rr ■l L Ufílí UMÜE UfílrjET é iiAir.rr » mnw i l_ L- ^ t ill A KIÁLLÍTÁST RENDEZTÉK: V. Kis Margit ■ Szabadosné Szászfalvi Ilona ■ Zahorán Mária BÉKÉS- ÉS CSONGRÁD MEGYEI IPARMŰVÉSZEK KIÁLLÍTÁSA 1978 május 5 28 Central msMfflmmm szsææ­. a siasa m mmm­mwm. líitá&á&MMM'MM­ a a .ra» ** ... tfS. * k vk *.* *.«*,• » « .y «»«.,, ■y W á Á ÁÁ A iit Á A ^Central

Next