Székely László díszlettervező kiállítása (Zala megyei Művelődési Központ, Zalaegerszeg, 1979)

mmttitre. i *** ■ < 3xf.'»■ ttmn «zrH-so­mm**’mtmi* **m».cr'*tt*rrf»m**­»mK*tt CIPRIÁN: GÁCSÉRFEJ SZIGLIGETI SZÍNHÁZ, SZOLNOK, 1973 CÍMOLDALON MOLIERE: „KÉPZELT BETEG” NEMZETI SZÍNHÁZ, SZEGED, 1965. Bevezető Székely László Jászai-díjas díszlettervező kiállításához A díszlettervezés alkalmazott művészet, önma­gában nem állja meg a helyét: a képzőművészet kitagadja, mint idegen szülőhöz pártolt gyerme­ket, a színházművészet, pedig tagadja nagykorú­ságát, önrendelkezési jogát, s a színházi előadást kiszolgáló szerepére hivatkozik. Bár éppúgy le­hetne kiszolgáltatott helyzetét is emlegetni, hiszen az üres díszlet a színészek játéka nélkül halott, akár a vérkeringés nélküli emberi test. S ahogy az egészséges szervezet működéséhez egyaránt szük­séges a vér frissessége és a test hibátlan állapo­ta, úgy kell a maradandó értékű színházi elő­adás létrejöttéhez is a színészi játék eleven való­szerűsége és a színpadi játékra alkalmas beren­dezettsége. S ha egyik fél sem tolakszik a másik elé — hisz’ mindegyik a másikért van —, erőik nem kioltják egymást, hanem összeadódnak. A jó dísz­lettervező legfőbb művészi erénye az alázat, leg­jobb szakmai tulajdonsága a funkcionális látás­mód. Csak ezek révén szolgálhatja híven díszletei­vel az írói szándék és a rendezői elképzelés ma­radéktalan megvalósulását az előadás folyamatá­ban. Ha ennek jegyében dolgozik, a színészek egyenrangú alkotótársává, a közönség műélmé­nyének értő alakítójává válhat. Székely Lászlónak, a Nemzeti Színház Jászai-díjas díszlettervezőjének munkássága meggyőző példa arra, hogy a kiszol­gáló művészet igényes és következetes gyakorlása is eredményezhet értékes és szuverén alkotói vi­lágot. Székely László, eddigi pályafutása két évtizedé­ben több mint háromszáz díszletet tervezett. Mű­vészi fejlődésében három szakasz különíthető el. Nemzedékéből a hatvanas évek vége felé tűnt ki, főleg merész, újszerű, konstruktív térszemléleté­vel. Változatos tértagolások, többszintes építmé­nyek, megnövelt perspektíva alkalmazásával a há­rom fal közé zárt színpad sokféle játéktérré ala­­kíthatóságát igyekezett megteremteni. Második alkotói korszakában újabb fontos vonással gazda­godtak művei: díszletei már nemcsak megfelelő játékteret, hanem meghatározó közeget is je­lentettek az egyes darabok szereplőinek. Nem­csak eljátszható volt bennük a dráma, hanem meg is jelent: a hősöket érzékenyen árnyalt, meg­komponált hangulatú világ vette körül. A harma­dik szakaszban végleg beérett művész legjobb al­kotásai pedig már túlléptek az eddigi két funk­ció teljesítésén is. Azon túl, hogy keretet adtak a színpadi történésnek és megidézték a dráma szellemét - ezek a díszletek a darab mondandó­jával egylényegűvé lettek, önálló jelentést hordoz­tak. Székely legjelentősebb tervezéseiről — a „Kép­zelt beteg", az „Athéni Timon", a „Boldogtala­nok" és a „Danton halála" előadásainak dísz­leteiről — már e darabok filozófiája, üzenete is sugárzott. Székely László díszletterveit sokszínűség és for­magazdagság jellemzi. Megfigyelhető, hogy fel­tűnően kerüli a bezárt tereket: a helyszíneit kör­befogó határokon mindig hagy némi rést, a szem­nek és léleknek szánt egérutat. A bezártság nyo­masztó érzése mellett egyidejűleg a környezetbe való beágyazottság képzetét is megpróbálja fel­kelteni hiányzó falakkal, mélységet sejtető folyo­sókkal, titkokra nyíló ajtókkal, ablakokkal, vagy tág, porondszerű játékterekkel. Térformálása plasz­tikus, a hamis illúziót keltő háttérfestéstől idegen­kedik. Kedveli és törvényeik szerint alkalmazza a természetes anyagokat, egyformán jól használja ki a fa, a fém, a textília előnyös tulajdonságait. Vonzódik a tört színekhez, ezekkel borítja a nagy felületeket. Biztos ízléssel, időt és fáradságot nem kímélve, az extrém variánsok megtalálására töre­kedve válogatja össze ócskapiacokon és eldugott raktárakban a tereit benépesítő bútorokat. Mind­ezzel színpadán nem a valóság illúzióját kívánja megteremteni, inkább a valóság jellegét, természe­tét elemzi. Művészi hitvallása szerint nem díszlettervezőnek tekinti magát, hanem „színpadi tér­tervező"-nek (angol szakszóval élve: stage designer-nek). Való­ban, Székely színpadán elvész a díszlet „díszítő" jellege, az olcsó hatást biztosító puszta dekorati­­vitás átadja helyét az egymással pontos és kife­jező viszonyban álló terek, szerkezetek, formák és tárgyak érvényesülésének. Székely megtervezett te­rei a dráma és a színpad törvényeinek szigorú betartásával szabnak a színházi kifejezés számá­ra törvényeket. Duró Győző CH. MARLOWE: DR. FAUSTUS VÁRSZÍNHÁZ, BUDAPEST, 1978.

Next