Tamás Noémi festőművész kiállítása (Debreceni Orvostudományi Egyetem Galéria, 1979)

TAMÁS NOÉMI FESTŐMŰVÉSZ KIÁLLÍTÁSAIDOTE GALÉRIA 13 DEBRECEN •NAGYERDEI KRT. 9­8. 197­9. MÁJUSI 8.M­Á­J­U­S 3 1 1948. július 17-én születtem Debrecenben. Szüleim festőművészek, így a gyerekkori rajzolgatást az otthoni példa nyomán töretlenül megőrizhettem, nem szorították ki az iskola sugallta komolyabb dolgok. Mesterségből legtöbbet a Képzőművé­szeti gimnáziumban tanultam, a Főiskola ezután inkább csak kötelező állomás volt választott életformám legalizálására. 1972-ben végeztem, ebben az évben lettem a Fiatal Képzőművészek Stúdiójának és a Képzőművészeti Alapnak tagja. 1973- ban Derkovits Ösztöndíjat kaptam. 1978 óta a Képzőművész szövetségnek is tagja vagyok. Festésen kívül egy amatőr kép­zőművész körben tanítok, ami megélhetésemet biztosítja. KIÁLLÍTÁSOK: önálló: 1976 HELSINKI Hörhammer Galéria 1977 BUDAPEST Stúdió Galéria 1977 DUISBURG Atlantis Galéria 1977 BUDAPEST Ferencvárosi Pincetárlat • 3 szobrásszal 1978 KAPOSVÁR • NAGYATÁD • MARCALI • 3 szobrásszal kollektív: 1972 BUDAPEST Stúdió éves tárlatai EGER Aquarell biennálék SZEGED Nyári Tárlat 1978 PÁRIZS Stúdióval 1979 ISZTAMBUL 1978 MISKOLC • BUDAPEST Jubileumi tárlat: stúdió díjak • • • • • •• • • • • • • Tamás Noémi festészetének eszköztára a németalföldi festők egzakt tárgyszerűségétől a grünewaldi misztikumábrázolás oldottságáig széles skálát ölel fel. Művészetének különössége e két ellenpont alkalmazásából építkezik önálló egységgé. Mint ahogy álmunkban az ismert, pontosan körülírható figurák, környezetek, helyzetek átkomponálódnak érzelmeinktől átalakított átszínezett újfajta meseszerű önálló történéssé, mely fogalmi, ismereteinket saját világunkról intuitív mozza­natokkal gazdagítják, ugyanúgy a tárgyi alapossággal rögzített emberek és tárgyak átlényegülnek, tükröződések, szivárvá­­nyos derengések villannak fel bennük, környezetüket a hozzájuk való viszonyulás sajátos színhullámai alakítják. A tudat számára megfogható a csak érzések által megragadhatóval egyesül, ad teljességet, egy önálló világot. .... .E látszólag rideg valókat könnyen hatalmába ejti az érzelem, elváltoztatja őket, akár a levegő. Rejtelmesen forr érintkezésük, az arany kizöldell, a körvonalakat rozsdával kikezdi, végül bensejükig rág s az egész illanó por lesz, rebbenő penész, mely bársonyosan csillámlik a fényben...” (Petri György: A szerelmi költészet nehézségeiről) LÓRÁNT ZSUZSA DEBRECEN •NAGYERDEI KRT. 9­8. 197­9. MÁJUSI 8.M­Á­J­U­S 3­1 TAMÁS NOÉMI FESTŐMŰVÉSZ KIÁLLÍTÁSA • DOTE GALÉRIA 13 ANTI BIOTICU M 7 gyárilag sterilizált biztonságos csomago­lás ANTI B­IOTICU M ANTI B­IOTICU M roncsolás mentes hegykiképzés GYÁRTÁS ANTI BIOTICU M azonnal használható KUTATÁS to 11 V 52Scar STERIU disposable egy szer­használatos injekciós tűk GYÁRTJA: MEDICOR MŰVEK DEBRECEN ORVOSI MŰSZERGYÁR MEDICOR ■ RÖNTGEN U. 11-13 BUDAPEST • XIII • UNGARN MMDICöű. H—1389 BUDAPEST PF 150 TíCFl TELEFON : 495-130 TELEGRAMM: MEDICOR, BUDAPEST WffOAPlS'* TELEX: 225-051 ANTI BIOTICU M GYÁRTÁS G YÁ R TÁ S ANTI BIOTICU M KUTATÁS KUTATÁS GYÁ RTÁS ANTI B IOTIC U M BIOGAL GYÓGYS Z E RGYÁ R DEBRECEN TAMÁS NOÉMI FESTŐMŰVÉSZ KIÁLLÍTÁSA • DOTE GALÉRIA 13 DEBRECEN • NAGYERDEI KRT. 9­8. 197­9. MÁJUSI 8.M­Á­J­U­S 3­1 Tamás Noémi festményeiről A szeretet szelíd. A szeretet nem választ. A szeretet nem ítélkezik. A szeretet nem PACNIZIK. A szeretet nem PÖCSKÖL, nem VARTYANGOL, nem BRUFOG. Nem TELEMÓNIKÁL édeskedve majomhegedűn, nem épít DÖGPALOTÁT, nem utánozza a Randafenekű Császár rettegett pattanásait, mintha imádná. A szeretet nem teszi ezt. A szeretet nem eszik, mert éhes.­­■ A szeretet nem iszik, mert szomjas. A szeretet nem fázik, mert mezítelen. A szeretet türelmes, mint a tenger. ■ A Csemcsegők idejében egyszer a Hold hullámzó menyasszonyi ruhában végigvonult a Csemcsegők Birodalmán. Látta, hogy a Csemcsegők halomra tépkedik egymást röhögve; az óvónők unottan vasjárókában hajtják előre-hátra a kis­gyermekeket; a hivatalnokok gyalázatos köpenyben legyeket hajkurásznak, hogy egymás szájába tömjék. A parasztok puszta tekintetükkel irtják a termőföldeket. A művészek mint a lovak, hátukon béka­zsokéval, nyihaházva vágtatnak egy pengeélességű cél­szalag felé. Hulló fejeik a verseny végén a dísz­dobogó első, második és harmadik helyére kerülnek. Már hullahideg szobrok. Ekkor a Hold így szólt: — LÁTLAK BENNETEKET, MERT NEM LÉTEZEM. TI VAGYTOK. A következő pillanatban a Csemcsegők Birodalma porbahullott. Hamvaikat a föld nem fogadta be. A Hold visszafordult és az égre szállt. Másnap hajnalban azon a helyen, ahol a Birodalom állt, zöld erdő zúgott. Madársereg körözött a fák lombkoronája felett. A rengetegben vadállatok ordítottak. KORNIS MIHÁLY Éljen a Boldogság! Anti-snasszista nősténysvung, a depressiót oldó überdepressió. Asztrál Kenőcs okozta Kép Masztix Rex Elvannak az arcok törve, érett anyag a vágy A tükörrel préselt tenger habjai ASZTRÁL KENŐCS! ASZTRÁL KENŐCS! Amikor először megismertem Tamás Noémit, fodros szoknyás kicsilányka volt. A térdemen lovagoltattam, amikor meg­kérdezte: „Hova kerültünk?” WAHORN ANDRÁS Szeretem ezeket a képeket. Beszélnem nehéz róluk, mert azt érzem, hogy csak így lehetett megfesteni, és amit mondanak, az szavakkal nem fogalmazható meg. Mindegyik más, ugyanakkor mindegyik ugyanannak a nagy egésznek egy önmagában teljes része. Azt hiszem a „Földgolyó” a modellje ennek a festészetnek. Látszólag ellentétes fogalmak, mint aprólékosság és nagyvonalúság, színbeli feszültség és fölényes rajztudás, az újszerűség és már látottság építik fel ezeket a műveket, me­lyek mindegyike minden alkalommal új és új meglepetéseket tartogat számomra. KÁLMÁN GYÖRGY DEBRECEN • NAGYERDEI KRT. 9­8. 197­9. MÁJUS 1­8.M­Á­J­U­S 3­1 TAMÁS NOÉMI FESTŐMŰVÉSZ KIÁLLÍTÁSA • DOTE GALÉRIA 13 I 11 BORBÁS TIBOR DOTE GALÉRIA 12 KIÁLLÍTÁSI INSTALLÁCIÓ AKASZTOTT EMBER (R) 120x90 cm olaj-vászon XANTUS JUDIT 70 X 50 cm olaj-vászon - MŰTEREMBELSŐ GYERMEKKORI ÖNARCKÉP 90x70 cm olaj-vászon - MŰTEREMBELSŐ KORNIS MIHÁLY 100x60 cm olaj-vászon - MŰTEREMBELSŐ TÁJKÉP BEHUNYT SZEMMEL 80x100 cm olaj-vászon ZENEHALLGATÁS (R) 70x90 cm olaj-vászon ÖNARCKÉP (R) 53x40 cm olaj-vászon

Next