Werner Schinko grafikai kiállítása (Miskolci Galéria, 1979)

WERNER SCHINKO 1929 X. 4.-én született Wurzelsdorfban (Korenov, Cseszlovákia) 1944—1945 Gablonzki üvegfestő szakiskola látogatása (Jablonec, Cseszlovákia) 1946 átköltözés Röbelbe/Müritz. Betűfestőként dolgozik, segédmunkás 1951 — 1955 Berlin-Weißenseei Képzőművészeti főiskolán tanul, professzorai Ernst Rudolf Vogenauer, Ernst Jazdzewski és Werner Klemke 1955­ óta mint önálló grafikus dolgozik Röbelben 1956 az NDK Képzőművészeti Szövetség tagja 1958— 1965 az NDK Képzőművészeti Szövetsé­gének Neubrandenburg megyei elnöke 1978-ig az NDK Képzőművészeti Szövetségének megyei elnökségi tagja Kitüntetései Fritz-Reu ter-dij, Erich-Weinert-érem Tanulmányi útjai elvezették a Művészt a Szovjetunióba, Magyarországra, Cseszlovákiába, Lengyelor­szágba, Szíriába, önálló kiállításai 1959- óta Neubrandenburg megyében, 1961-ben Berlin, 1967-ben Damaskus, 1974-ben Rovaniemi és Helsinki, 1977-ben Grimma, Lipcse, 1978-ben Neubrandenburg, Berlin Kiálli­táson részt vett az NDK-ban 1957-óta, 1958-ban Bécs, 1959 Moszkva, 1964 Tokio, 1966 Brno, 1969 Budapest, 1970 Lund, 1976 Leuven, 1979 Szófia Munkái megtalálhatók a Berlini, Rostocki, Schwerini, Plaueni és a Frankfurt/Oderi múzeumok grafikai gyűjteményében. Az NDK művészetében Werner Schinko műve szilárd és pontosan meghatározott helyet foglal el : a grafika területén az ember és a táj témáját a mai Mecklenburgban irányadóan alakította. Neubrandenburg megye a választott hazája, több mint harminc éve él itt, és így munkáinak az összessége szemléltetően illusztrálja ennek az egykor oly elmaradott agrárterületnek a sokoldalú fejlődését. Mára diplomamunkájának a megválasztása is. Fritz­ Reuter-nek a „Fedél nélkül" illusztrációi jellemzik a fiatal művész érdeklődését. Az eredmény bizonyítja, hogy grafikus kézjegyének lényegesebb elemeit már megtalálta: egyszerű, majdnem lapidáris vonalvezetés, kiegyensúlyozott kompozíció és — különösen a címkéken látható­­ a gazdagság, tömör formában tipikussal kifejezni. Ennek a korai érett teljesítménynek a feltételei a tehetség mellett a valódi legyökerezettség Reuter hazájában és nem elfelejtendő, a kiváló főiskolai tanárának befolyása. „Munkanap az én városomban" (1957) ciklusában Schinko művészetének másik karakterikuma lesz látható, hamiskás humora, mely soha nem törekszik előtérbe, hanem majdnem észrevétlenül helyezkedik a képbe vidám fivareként, vagy ahogy két asszony peremfiguraként a járdán kellemessen elmélyül a beszélgetésben. Majdnem húsz évvel később látható ismét egy ilyen női pár a „Vidék és emberek" sorozatban. Azonos humoros oldalról vannak rajzolva, de különössen a munkalapok elárulják, hogy Schinko egy gyakorlott rajzoló, aki biztos, sokszor majdnem elegáns vonallal jegyzi megfigyeléseit. Az ilyen vázlatokon és munkalapokon (mint a kórháziak) észrevétlenül átmegy a humor a szatírába. Hogy Schinko már régóta illusztrátorként dolgozik a Hinstorff-kiadó részére, az természetesnek tűnik. De a Gyermek könyvkiadónak dolgozik. Minden amit a fantáziája inspirál, ami a saját életét gazdagabbá teszi, szeretné a gyerekeknek tovább adni, így megpróbálja a látókörüket bővíteni, tekintetüket az öreg bütykös fákra irányítani, melyek — tipikussan Mecklenburgi — egyedül állnak kis dombokon. Az évszázadok során sok mindent megéltek már, ágaik közt vendégszeretően menedéket adnak madaraknak és sok más állatnak. Schinko természet szeretete nem hamis romantikából ered. Jól látja a szükséges változásokat is, amit a technikai haladás hoz magával és ezt bevonja alakításaiba. De a macska, a sündisznó és mind a színes madarak az ő részére, és így kívánja ezt a gyerekek részére is, ne csak mesefigurák legyenek, hanem vidám pajtások a mindennapi életben. Így jelennek meg tájképei is a falvakról és kisebb városokról élénken, a házak összebújnak mint tyúkok a táj síkságában, a templomtornyok kiemelkednek belőle mint okoskodó kakas. Az utolsó években követi a Művész a táj bájait, év-és napszakonként változó hangulatát az aquarell lehetőségeivel, eredményessen, mint ennek a kiállításnak megtekintőse megállapíthatja. Werner Schinko sose tartotta magát szorossan a grafikus pályaképhez, akkor sem ha műveinek többségét illusztrációk, plakátok, grafikus sorozatok és egyes lapok képezik. Kísérletezett kézműipari technikával, kerámiával, fémmarással és ujjakban kövekbe vágással, ötletgazdagsága és alkotó nyugtalansága a jövőre is nagy teljesítményeket ígérnek úgy az eddigi folyamatos fejlődésének további folytatását mint grafikus, és aki új területeken meglepetéseket hoz.

Next