Ágotha Margit kiállítása (Kulturális Kapcsolatok Intézete, Budapest, 1979)

Az egyik valaha volt mitológiai bálon hölgyválasz­kor a Múzsák a művészeteket kérték fel partnerü­kül, így érzékeltetve diplomatikusan, hogy az efféle foglalkozást férfidolognak tekintik. Csak a későbbi emancipálódás során férkőzhetett a női nem is a Múzsák kegyeibe, ezért akadt, ritka jelenségképpen, századonként egy-egy írónő, festőnő, költőnő is a hal­hatatlanság számára. De még gyakrabban olyan nő­írók és nő­festők, kiknél a nemük ily módon való kiemelése, sajnos, nemcsak lovagiasságra vall, ha­nem valaminő rejtett keveslést is takar. A képzőművészetek közül a grafika mintha kezdet­től fogva különösen is megőrizte volna férfias státu­sát, — ezért aztán a történetében egy kézen meg­számlálható nők hírneve már a nemeken felüli mű­vészi rangot is jelzi. Már maga a rajz is — mint színek nélküli, nem hímes, magát nem kellető műfaj — maszkulin eré­nyekre mutat, még inkább a sokszorozó műfajok mesterségi része, az anyaggal való bánásnak, a for­ma és matéria szerves összetartozásának, a míves, szabatos megmunkálásnak a tudása, mely még a cé­hek idejéből hozta magával a férfiakat munkába tö­mörítő szellemét is. Olyanféle vonások ezek, mint azok, amelyek jellegében különböztetik meg a kéz­művességet a kézimunkázástól, a vésőt, a karcoló tűt a varrótűtől, a maratást az öltögetéstől, a for­maépítő embert a díszítményformálótól. Ilyen nega­tívan beidegzett előjelekkel is meg kell tehát birkóz­nia a képzőművésznek, ha bár nőnek születve, al­kotói képességet érez magában. Ha most azt mondjuk, hogy Agotha Margit vérbeli grafikus, s hogy művészi arculata, egyénisége a sa­ját nemzedékének nagyszerű tehetségekből álló gár­dájával együtt tudott lélegzeni, sőt megteremtette közöttük a maga posztját, ez arra vall, hogy véná­jában és képzeletében hordott eleve is valami más­hová nem terelhetőt, sajátosan grafikai képességet. Külön is elgondolkodtató, hogy a többféle mester­ségbeli kifejezés közül miért éppen a fametszetet érezte leginkább szíve- és kezeügyébe valónak. Aki csak rápillant a vegetáció bujaságával vetekedő lap­jaira, kell hogy érezze: az áradó formaképzeletnek ebben a rengetegében az e formákat taglaló, élesen akcentuáló metszési eljárás arra való, amire a fej­szecsapás a rendhez, erdőritkításkor. De szellemi haj­landóságában, a sajátos archaizáló készségében is nem véletlenül szolgálta jól éppen a fametszet elő­adói műfaja Ágothát. A kultúrák mélyrétegében él­nek azok az ősi, emberi kifejezési formák, amelyek­hez ő vonzódik, s amelyeknek valódi búvóhelyei a játék, az ének, a ritus, a mese, a monda néptől né­pig terjedő világáramlata. Voltaképpen minden mű­vészet költői azok, akik ezekben a régiókban ottho­nosak,­­ Agotha is ezen a réven, a poétaság jogán lépett körükbe. Művészi vérmérsékletén, gazdag kedélyvilágán is múlik, hogy képzelete azokon a „témákon” pendül meg, ahol a múlt irodalma, kultúrája valamiképp balladás jelleget ölt, s kifakad, áld vagy átkoz, de mindezt ünnepélyes köntösben, szertartásoknak is adózva, s az artisztikumnak abban a magasabb kép-

Next