Szegedi grafikusok (Szeged, 1980)

Tisza-parti városunk képzőművészetében a grafika régtől fogva jelentős szerepet játszik. Míg a szomszédos Vásárhelynek szinte egyértelműen a festészete domináló, addig Szegednek a grafikus­ kultúrája az,amely több mint félszázados múlttal rendel­kezve patinásnak mondható. Ha visszatekintünk azon a hosszú fejlődési vonalon, mely a kezdetektől napjainkig tart, joggal mondhatjuk, hogy a „tegnapból a mába” vezető út, a szegedi grafika mind kiteljesedettebbé válása felé halad. A hagyományok­ban gazdag, tágan értelmezhető rajzművészetünk nem valami­féle helybeli iskolát vagy belterjes műhelyt jelent, hanem a sze­gedi grafika arculata sajátos jellegéből adódóan lokális és egye­temes szintézisű profilt mutat. Rajzművészetünk ugyanis nem volt a várost körülvevő, árvíz elleni töltés mögé szorítva. Sőt grafikus­ kultúránknak éppen az a jellemzője, hogy irányvonalai az idők során nagyon is szerteágazókká lettek. A Szegedről elszármazott, de a városhoz való tartozásukat vállaló művészek munkássága során képzőművészetünk ható­sugarai olykor nemcsak Budapestig, hanem külföldre is elnyúl­nak. Példa erre — többek között — a városunkban diákoskodó, majd az 1918—19-ben itt is alkotó Moholy-Nagy László világhírűvé vált konstruktivista művész, akinek szárnybontása egykor Tisza­­parti városunkban történt. A forradalmak idején Móra Ferenc­cel és Juhász Gyulával is barátságot kötve hozta létre arcképü­ket. E fiatalkori periódusába tartozó festményei és rajzai közül, a szegedi múzeum és az itteni családok is becses műveket őriz­nek. Úgy tűnik, hogy a húszas évek közepe a helyi grafika életre­­kelésének ideje volt. 1925-ben a szegedi egyetemen hozták létre az ország első rajzlektorátusát. Az akkoriban megnyílt érdekes tárlatok közül megemlítjük az Első Szegedi Nyomda­grafikai Kiállítást, melynek jelentőségét Móra Ferenc a „Szegedi grafika” (1926) című írásában méltatta. 1926 tavaszán rendezte meg városunkban Vadász Endre is sikeres grafikai tárlatát, s ezt követően még többször visszatért Szegedre, hogy japánosan könnyed rajzait szülővárosában új munkáiként bemutassa, így 1936-ban Buday Györggyel rendezett közös kiállítást. Helyi gra­­fikusművészetünk ezidőben válik mind határozottabbá,mely első­sorban az itteni egyetem rajzlektoraként működő Buday, akkori népi ihletésű fametszeteiben tükröződik leginkább. A húszas évek közepétől több mint egy évtizedig Szegeden tevékenykedő, ma Angliában élő, nemzetközileg nagyrabecsült mester Tisza­­parti városunkhoz való töretlen ragaszkodását jellemzi, hogy grafikai kiállításainkat a szigetországból küldött néhány remek­művével megtiszteli. A szegedi grafika kibontakozásához figyelemre méltóan hoz­zájárult az akkori helyi műgyűjtőknek az ex librisek iránti egyre fokozódó érdeklődése. Igényes megrendeléseikkel előmozdítot­ták városunk grafikusművészetét. Az egyes szegedi családoknak olykor több ezer lapból is álló értékes ex libris gyűjteményében, a hazai és külföldi neves mestereken kívül, a helyi művészek is szépen képviselve voltak. Az 1960—70 között a Móra Ferenc Múzeumba került Némedy-és Palócz-féle gazdag grafikai anyag válogatott bemutatását megkezdtük. A szegedi grafikus-kultúra fejlődését tükrözték azok a tárlatok is, melyek a harmincas években városunkban megrendezésre kerültek. Ezek közé tar­tozott az egyik helyi család ezren felüli plakátgyűjteményét reprezentáló bemutató, mely ugyanaz évben (1934) volt lát­ható, mint a szegedi Kultúrpalotában létrehozott Nemzetközi Grafikai és Ex libris Kiállítás. Buday Györgynek már Szegeden is mind jelentékenyebbé váló fametsző művészete természetesen hatással volt az akkor itt működő grafikusokra, így a későbbiek során Budapestre ke­rült Bordás Ferencre, és a szülőhelyén, Szegeden maradt Kopasz Márta pályakezdésére is. Sikeres hazai és külföldi szereplésekkel a háta mögött. Bordás 1971-ben, ifjúsága egykori színhelyén, Szegeden rendezett önálló tárlatot. A szintén nemzetközi elis­meréseket is elérő Kopasz Márta, évtizedekre nyúló rajzpeda­gógiai és alkotóművészi tevékenysége során összekötő kapocs lett a Buday és köréhez fűződő fametszők és az ő eredményeiket kamatoztató mai fiatal szegedi grafikusnemzedék között. Helyi mestereink közül itt említjük meg Winkler Lászlót, akinek alkotó­munkásságában a grafika nagy jelentőségű. Az 1979-es Szegedi Nyári Tárlat egyik fődíját elnyerő művész ugyancsak generáció­kat nevelt a modern rajzoktatás számára. A század elejétől ki­mutatható helyi „európai orientáció”-nak ő a legkövetkezete­sebb képviselője. A szegedi grafika félszázadának áttekintésekor kitűnik, hogy ennek a bő ötven évnek több mint fele 1945 utánra esik. A fel­­szabadulás óta azt tapasztalhattuk, hogy a grafika az utóbbi évti­zed során kilépett az egykori szűk műgyűjtő-réteget kielégítő kamaraműfajból, s ma már széles közönségérdeklődéstől kísért tekintélyes képzőművészeti ággá vált. Az eredeti művek meg­szerzésére irányuló egyre növekvő igényüket az emberek mind többen a nem drága és művészi kivitelű sokszorosítható grafi­kákkal elégítik ki. E műfajnak az utóbbi évtizedekben történt rohamos fejlődéséről már nemcsak helyi és hazai vonatkozásban, de nemzetközi szinten is megbízható tájékoztatást nyújtottak azok a grafikai tárlatok, melyek Szegeden az elmúlt években megrendezésre kerültek, így többek között a szovjet, bolgár, német, olasz, francia, török és kubai grafika összképéről nyúj­tottak fogalmat azok a kiállítások, melyeket 1950-től Szegeden láthattunk. Hazai körképet e műfajról a régebben megrendezett Modern Magyar Grafikai Kiállítás (1960), majd a városunkban először otthonra talált budapesti karikaturisták érdekes bemu­tatói (1971—75), újabban pedig a Szegeden létrehozott IV. Or­szágos Kisgrafikai Találkozó (1977) kiállítása adtak. Figyelemre méltó, hogy a szegedi nyári tárlatok rajzművészeti anyaga is egyre színvonalasabbá válik, ennek tudható be, hogy az itt díja­zott művészek között mind több grafikus van. Az élvonalbeli mai magyar grafikusok között jó néhányan vannak, akik szegedi születésűek. Budapestre kerülésükkel kap­csolatuk Tisza-parti városunkkal nem szűnt meg, mert nemcsak a helyi kollektív kiállításainkon vesznek részt, de alkotásaikat önálló tárlat keretében is bemutatják Szegeden. E szép gesztu­sukban van valami az innen elkerült „gyermek” eredményekre szert tett büszke-boldog beszámolójából, mely kölcsönösen jó közérzetet vált ki mind a termésükkel hazalátogató — többen Munkácsy-díjassá lett — művészek között, mind pedig a város népes tárlatlátogatóinak sorában. Ezek közé tartozik Kass János érdemes művész, aki 1979-ben rendezett nagy önálló kiállítást Szegeden. Ekkor nyilatkozott úgy, hogy életművét — melyet a hazai és külföldi díjak hosszú sora fémjelez — szülővárosára kí­vánja hagyni. A Szegedről elszármazott grafikusok, mint az or­szágos jellegű helyi nyári tárlatokon rendszeresen résztvevő Dis­­kay Lenke, továbbá az egyéni kiállításokkal régebben vagy mos­tanság Szegeden is jelentkező Király Sándor és Szabados Árpád, a velük együtt ide kötődő Urbán Lászlóval, a hazai modern rajz­művészet nemzetközileg is számon tartott egyéniségei. Végül, de nem kisebb megbecsüléssel szólunk a grafika azon érdemes mai szegedi művelőiről, akik mind kiválóbb teljesít­ményeikkel igyekeznek kialakítani Tisza-parti városunk kor­szerű rajzművészeti arculatát. Ebben a vonatkozásban a par exel­­lence grafika műfaját hivatásául választó Papp György mellett, számításba jönnek azon festőink és szobrászaink is, akiknek áb­rázoló tevékenységükben a grafika hangsúlyos szerepet játszik. Jól példázzák ezt — többek között — az életművel rendelkező Vincze András, valamint a munkássága teljében levő Benes József, Pataki Ferenc, Lapis András és Fritz Mihály Szegeden, illetve má­sutt rendezett sikeres önálló kiállításai. Az említetteken kívül, a szárnyukat most bontogató fiatal művészeink és a pár éve létre­jött Szegedi Grafikai Stúdió több tehetséges tagja biztató után­pótlást ígérnek a félszázados múltú, megújhodás útján haladó szegedi grafikus-kultúra országos rangú kiteljesedésében. Művészeink közül egyesek a valóságot realitásukban szem­lélik, s mondanivalóikat általában erőteljes, expresszív formákkal tolmácsolják. Mások viszont a természeti és társadalmi jelensé­geket szubjektív zártságban látják, s élményeiket, gondolataikat áttételes eszközökkel, jelképszerűen fejezik ki. Alkotásaik, ép­pen mert a megjelenítési módok olyan partjait hidalják át, me­lyek között a stíluskülönbségek differenciáltsága hullámzik, vál­nak a természetelvű és az elvont szellemű ábrázolások változa­tos arculatú együttesévé. Albumunkkal korántsem arra töreked­tünk, hogy Tisza-parti városunk gazdag hagyományú és széles ívű grafikus-kultúráját a teljesség igényével mutassuk be. Igye­kezetünk az volt, hogy kiadványunkban a régebben és napjaink­ban Szegeden élő, vagy innen elkerült művészek alkotásaiból az idei Ünnepi Könyvhét szegedi megnyitója alkalmából egy cso­korra valót összeválogassunk.

Next