Szöllőssy Enikő szobrászművész (Budapest, 1980)

­alósulási lehetőséget nyújtott azoknak az ösztönös indítékoknak, amelyeket már pályája kezdetétől elolvashattunk műveiből, amelyek gyökere mélyen az adott egyéniség emberi tulajdonságaiban rejlik. Szobrászatának alapgondolata az ellentétek szembeállítása. A sí­kok nyitása vagy a tömör testek bontása számára a geometrikus és organikus formák szembeállításá­ra adott alkalmat. Ennek szelle­mében bontja meg a már-már ob­ligát kockaformát is, hogy valami egészen meglepőt kapjon. A há­rom vágással osztott szabályos idom részei a csúcsokon újrail­lesztve áttekinthetetlenül bonyolult formát adnak (Zárt és nyitott). A technikák okozta alakváltozások a racionális és az expresszív plaszti­kai értékek felsorakoztatását teszik lehetővé. Sorozatokban próbálja ki, hogy az üreges, szabályos forma milyen fázisokon át lesz tömör és amorf a hideg (Babilon) vagy a meleg (Folyamat) megmunkálás hatására. Két egyforma kocka kö­zül az egyikbe vájatokat üttet: a kocka megőrzi a távollevő forma lenyomatát (Nyomat). Az elegáns, fényes krómlemezt három fázisban fokozatosan beborítja a csúnya, alaktalan samottmassza (Tükör). Az anyagban és a formában rejlő ellentétek sorra bomlanak ki a kü­lönféle technikák — hegesztés, ko­vácsolás, a vágás egyes fajtái, a hajlítás, nyomás, ütés, szakítás — hatására. Ez a sokféleség magával ragadja a nézőt is, aki most már beleéli magát a művész szerepébe, és ve­le együtt fedezi fel a talált öntvény szobrászi értékében (Kapocs I.) a művészet örök nosztalgiáját a „felismerés”, a „kiismerés” iránt. De lehetünk raffináltabbak is, lét­rehozhatunk valamit, ami olyan, mintha talált tárgy volna (Alagút) és leplezhetjük is a véletlent: az átlyuggatott lemez kígyóvonalban megtekerve bonyolult térjátékot ad (Átmenet). És micsoda vonzereje van az anyag spontán alakulásá­nak! Ha a vastag lemez szélét láncvágóval levágják, a vágás men­tén keletkező feszültség spirálissá rántja össze a szalagot (Spirál I.). Ha szélesebb csíkot vágnak, a fe­szültség másképp oszlik el az anyagban, a forma magasabb és kevésbé „göndör” lesz (Spirál II.). A spirál-témára akár egy egész kiállítást csinálhatnánk. Most csak a lemez, az üreges profilvas (Spi­­rálmeander) és a tömör fa válto­zatot kapjuk (A ház). Ennek a spontán formálódás­nak azonban adhatunk valami­lyen határozott tendenciát is. Az egy négyzetméter síkjából úgy lesz térforma, hogy az azonos szalagok rögzítése tíz centinként változik. Az apró változások szabályos egy­másutánja kompozíciós alapelv. Erre épül a Fordulat, a Fázisok, a Lépések, és ez az alapja a Variál­ható plasztikának, melyben az „együtt játszás”, a művész és a néző sosem szűnő vágya fejező­dik ki. A kiállítás szobrai sokféle lehe­tőséget mutatnak meg. Talán a művész egyszer majd megáll az egyik mellett, és minden mást ki­zárva a következő kiállítást már csak egyetlen gondolatra építi. De az is lehet, hogy továbbra is meg­őrzi nyitottságát, kereső, kísérlete­ző kedvét, amely szüntelenül újabb felfedezésekhez vezeti. A néző most sűrítve kapja a mai plasztikai gon­dolkodás ábécéjét. Rajta múlik, hogy mit jegyez meg belőle. Azt a tanulságot azonban mindenképpen le kell vonnia, hogy a modern mű­vészet épp úgy benne rejlik a mo­dern technikában, mint a klasszi­kus szobor a márványtömbben. Csak ki kell bontani belőle. NAGY ILDIKÓ

Next