Balás Eszter szobrászművész kiállítása (Helikon Galéria, Budapest, 1981)

A mai képzőművész, ha szobrászat által akar megnyilvánulni, egyetlen anyag egyetlen tiszta formáját választja médiumául, hogy tárgyat készítsen a napjainkban nyugalmát kereső ember áhítatá­nak. Ez a redukció, amint tapasztaljuk, éppen úgy módot ad a sze­mélytelennek titulált lírai közlésekre, mint alapstruktúrák fetisi­­zálására. Balás Eszter nem redukálja szobrászi eszközeit, s közölnivalóival sem ágaskodik a specifikumok steril szféráiba, sőt, e steril szférák üres templomainak némaságát viselő képzőművészeti jelenünkben nem átall megszólalni úgy, hogy személyes érzéseit hozza szóba a szobrászi beszédben. Még akcentusát sem takargatja mesterkedő affektációkkal, hanem érzékeny és egészséges lelki alkatának tetszően artikulálja szobrait, amikben egyéni élményeit, észleleteit társíthatókká formálja. Ilyen például a „Kettős portré borospohárral" című szobra. Ez a mű az állítást és tagadást szimbolizáló kereszt jelét ábrázolja, de ugyan­akkor finom utalásaival valóságos emberi szituációt is. A földön álló női alak a keresztnek a földtől az égre irányuló egyenes ága, mint ékes koronáját viseli a fejét érintő, rézsútos irányban heverő, éteri lebegéséből odarögzített férfialakot. A szobor természetes egysze­rűséggel jel és élethelyzet egyszerre, mítosz és kitárulkozó életkép, fájdalmasan örömteli portré. És miközben találgatjuk, hogy a két alak közül vajon melyik a másik keresztje, társai lettünk Balás Eszter új világlátásának, annak a megnyugtató „így igaz" érzésnek, amellyel gondolatait mint látott valóságot idézi elénk. Nem tételes szobrászi elvek megtestesüléseit látjuk, hanem belső emberi rendet, amikor kiállításán végigvezet minket. Ezért jó érzés szobrai nézőinek lennünk. KOVÁCS GYULA SZEÁNSZ. 1977 bronz, 24x15x15 cm a Művészeti Alap tulajdona ÚTI EMLÉK (LÉPCSŐ). 1977 kő és bronz, 22x22x15 cm ÁLOM. 1978 terrakotta és bronz, 12x9 cm VÁROS, 1978 bronz, 35x25 cm a Fiatal Művészek Stúdiójának tulajdona TAKARÓ ALATT, 1978 bronz, 11x21 cm a Művészeti Alap tulajdona KETTŐS PORTRÉ BOROSPOHÁRRAL, 1979 bronz, 35x33 cm KARDOS LÁSZLÓ, 1980 bronz, 48 cm DANTE ÉS VERGILIUS, 1980 bronz, 35x30 cm KISLÁNY MYKONOSZBAN, 1981 terrakotta, 25x25 cm KISLÁNY GALAMBBAL, 1981 bronz, 30 cm PORTRÉ l„ 1981 gipsz, 45 cm PORTRÉ II., 1981 gipsz, 50 cm PORTRÉ III., 1981 gipsz, 40 cm BOHÓC I., 1981 terrakotta, 28 cm BOHÓC II. 1981 terrakotta, 30 cm POLITIKUSOK, 1981 gipszrelief, 70x105 cm KATALÓGUS TAKARÓ ALATT / UNDER COVER, 1978 BALÁS ESZTER 1947 április 9-én született Budapesten 1961 —65 a Képző- és Iparművészeti Gimnázium tanulója 1967 — 72 a Képzőművészeti Főiskola növendéke. Tanára: Somogyi József 1972 óta kiállítóművész Önálló kiállításai: 1976 Stúdió Galéria 1977 Óbudai Pincetárlat 1980 Horváth Endre Galéria, Balassagyarmat Csoportos külföldi kiállításokon résztvett: 1978 Fiatal Képzőművészek Stúdiója, Grand Palais, Párizs 1979 Fiatal Képzőművészek Stúdiója, Central de la Culture Kemal Atatürk, Isztambul 1980 Mai Magyar Művészet, Centrum de Vaar-Vaartveg, Hilversum 1981 Stroger Sparkasse, Koppenhága Offenbach, NSZK Köztéri művei: 1972 Fríz, vörösréz, 100x800 cm, Pamutipari Vállalat, Szombathely 1974 Kossuth Zsuzsa, bronz, 190 cm Egészségház, Sárbogárd 1977 Kígyó, színes műanyag, 40x1400 cm, Nagykanizsa ESZTER BALÁS Born: April 9, 1947 1961 —65 Studies at Arts High-school, Budapest 1962 — 67 Studies at Arts College under József Somogyi Exhibits since 1972 List of individual exhibitions: 1976 Stúdió Galéria 1977 Óbudai Pincetárlat 1980 Horváth Endre Galéria, Balassagyarmat Joint participant of following exhibitions abroad: 1978 Studio of Young Artists. Grand Palais, Paris 1979 Studio of Young Artists, Central de la Culture Kemal Atatürk, Istambul 1980 Contemporary Hungarian, Arts Centrum de Vaart-Vaartveg, Hilversum 1981 Stroget Sparkasse. Kjobenhavn Offenbach, GFR Her monuments: 1972 Fireze, copper, 100x800 cm. Pamutipari Vállalat, Szombathely 1974 Zsuzsa Kossuth, bronze, 190 cm. Health-center, Sárbogárd 1977 Snake, colored plastic, 40x1400 cm. Nagykanizsa DANTE ÉS VERGILIUS / DANTE AND VERGILIUS, 1980

Next