Balogh András festő és művészeti író (Munkácsy Mihály Terem, Békéscsaba, 1981)

A kiállított művek szemelvényes gyűjteménye világosan bizonyítja határozott célját, azt a technikai, és esztétikai törekvést, hogy a kifejezésben, művészi képzelete segítségével, megfeleljen a tudatalattiban rejtőző kikutathatatlan tartalmaknak, lelki rezdüléseknek, az emlékeknek és az emberi tapasztalatvi­­ lág feletti elmélyedésnek. Művei azt bizonyítják, hogy festészete közel áll a tudat gyökereihez, „ahol intenzíven ragyognak a szép­ségek, szerelmek és erények, melyeket alig ismerünk” (A. Breton). Az expresszív formák konkrét és szabatos megjelenésében újraformálódik nála a művészi megnyilat­kozásnak az a célja, hogy álom-pszichológiai szinten visszaszerezzük képességeinket az élet ellent­mondásos helyzeteinek feloldásához. Balogh András művészetét ebben nagy alkotóereje és a formai nyelvezet mesteri találékonysága segíti. BÉKÉSCSABA MUNKÁCSY MIHÁLY TEREM amely hathatósan fejeződik ki realisztikus szinten mindenekelőtt a formális tömör szilárdságában, az árnyalt ellentétekben s abban a vibráló színskálában, amely az elefántcsont tompa fehérjétől ad szí­nezést a zöldig, meleg pirosig, a szürkéig, a vasszínű homályos, vagy ködös árnyakig, egy göbös és sűrű anyag keverékében, amit az ecset energikus kezelése és gazdag játéka mozgat. Prof. Dott. Galileo Gentile Lábjegyzet : Balogh András a milánói Centro Culturale Galleria d'Arte Braidense bemutatótermében 1974. március 21— április 3. kö­zött tartott kiállítása katalógusának előszavát dr. Galileo Gentile, a milánói egyetem művészettörténet tanára írta és azt ciikk formájában a Stati Uniti D'europa XIII. évf. No. 1— 2. 1974. is közölte. Magyarra fordította Bér Rudolf. MUNKÁCSY MIHÁLY TEREM BÉKÉSCSABA, T­A­N­Á­C­S­K­Ö­Z­T­Á­R­S­A­S­Á­G ÚTJA 33. KVNy Dorog BALOGH ANDRÁS 1981. MÁJUS 7 21.

Next