Dobroszláv József festőművész kiállítása (Budapest, 1981)

KÉPEK JEGYZÉKE A művészet támogatására, fejlődésének segítésére ad követendő példát az UVATERV. Egyik építészmérnöke, Dobroszláv József egy­úttal kitűnő festő, s így a vállalat vezetőségében lassanként az a meggyőződés alakult ki, hogy munkatársuk képességeit legelőnyösebben úgy kamatoztatja, ha munkaidejét, energiáját művészi alkotómunkára, mégpedig a tervezőkollektíva tevékenységi körének magas szín­vonalú dokumentálására fordítja. Dobroszláv József 1974 óta a hazai út-, vasúthálózat, hírközlés, hajózás, polgári repülés festője, aki nemcsak kollégiái és a saját tervei alapján készült új létesítményeket örökíti meg, de ezeknek a fontos civilizációs ágazatoknak a történeti emlékeit, a közlekedés­ben és a postánál dolgozók előző nemzedékeinek teljesítményeit is. Ez a feladatkör megfelel azoknak az elképzeléseknek, amelyek a szocialista művészet törekvéseit össze kívánják kapcsolni a munka ábrázolásával, a nép életével, s amelyek eredményeként az elmúlt évtizedek során sok tanulságos áttekintés, szemle, antológia sorakozott fel az így létrejött művek válogatásából. A képzőművészek tematikus kiállításai azt bizonyították, hogy a munkahelyek, a hétköznapok világa számos emlékezetes alkotáshoz nyújtott izgalmas motívumokat, nemzetünk múltjának, jelenének valósága jó alkalmat adott tehetségeink művészi megnyilatkozására, hazafias érzéseik, humanista nézeteik meggyőző kifejezésére. Dobroszláv József képei hitelesen érzékeltetik, milyen hatalmas munka folyt, folyik szerte az országban, pedig ezúttal a beruházásoknak, rekonstrukcióknak csupán egy meghatározott területéről van szó. Hidak, autópályák, tv-adók, üzemanyagtöltő-állomások, hangárok, pályaudvarok épülnek, a korszerű életforma velejárói, amelyek egyúttal híven tükrözik társadalmunk átalakulását, létfeltételeink rohamos javulását. Persze felmerülhet a kérdés, nem lenne-e célszerűbb ezt a nagyszerű folyamatot a mostanában szokásos eszközökkel, fényképekkel, műszaki rajzokkal igazolni? Az UVATERV-ben már számítógépes ábrák is készülnek. Nem anakronisztikus-e vízfestményekkel felje­gyezni, mi történik a közlekedésért s a postánál? Kétségtelen, hogy esztétikai értékű színes fotók is megfelelnek e célnak, s az ábrázoló geometria pontossága se hiányozhat a dokumentációból. Dobroszláv József akvarelljei viszont azt bizonyítják, hogy a művészet hozzá tud tenni valamit a puszta tényközléshez, a tárgyilagos leíráshoz, s ez az emberi munka tekintélyes teljesítményei esetében a tisztelet­­adás, az ünnepélyesség gesztusa, annak a légkörnek a megidézése, amely a helytállást, a szolgálatot erkölcsi elismeréssel övezi. A kiállításon bemutatott képek félreérthetetlenül tanúsítják, hogy festőjük birtokában van a valósághű megjelenítés szakmai, művészi feltételeinek, tévedhetetlen rajztudás vezeti ecsetjét, hibátlanul ábrázolja, amit lát, amiről beszámol korának s az utókornak. Ám többet teljesít annál, mint ami egy mégoly szabatos helyszíni tudósításban megtalálható, mert vallomást is tesz, bensőséges hangulattal veszi körül a találékony elme, az összegyűjtött szakismeret, a fáradhatatlan szorgalom gyümölcsét, őszinte elragadtatással rögzíti az új létesít­mény létrejöttéről küldött jelentését. Dobroszláv József mindezt páratlan színérzékkel, formáinak mozgalmasságával, szerkesztésmódjá­nak közvetlenségével éri el, úgy fest, hogy minden pontosan a helyére kerül, feszesen, gazdaságosan adagolja a képelemeket, festmé­nyeinek összhatására mégis a kötetlenség, természetesség a jellemző. Az igazi művészet: rendteremtés az élmények, emlékek, képze­tek, képzelmek között, de úgy, hogy a rendezkedéssel járó szellemi erőfeszítésnek nyoma se marad a kész műben, Így érvényesül Dob­roszláv József egész munkásságában az egyszerűség, áttekinthetőség, érthetőség, az egyértelmű gondolatok, leplezetlen megérzések tisz­tasága. Működésének széles körű méltánylása megfelel annak a mind nyilvánvalóbb jelenségnek, amely szerte a világban egyre hangsú­­lyozottabb megbecsülést tanúsít az emberi kéz és ízlés termése, a kézműves felkészültség iránt, s amelynek általános jele a ruházkodás­ban, a környezet díszítésében a visszatérés az eredeti nemes anyagokhoz, a gyapjúhoz, a lenhez, a fához, a féldrágakőhöz. A kultúráló­­dásban ekként lesz megint jelentős szerepe a személyiség jelenlétének. Az UVATERV kezdeményezte tárlat azzal is példát mutat, hogy a kiállított képek eladásából származó összeget a Vöröskereszt nemzetközi segélyalapjának ajánlották fel. Dobroszláv József képei ugyanis munkaadó intézményének tulajdonában vannak, egy-egy tárgykör nélkülözhető variációinak értékesítése számottevő segítséget nyújthat a természeti csapásoktól szenvedőknek. Pogány Ö. Gábor 1. Tubosider aluljáró I. 2. Nyugati pályaudvar 3. A körösladányi híd építése I. 4. Metróépítés I. 5. Tubosider aluljáró II. 6. Sorompónál 7. Metróépítés az Üllői úton I. 8. Taliándörögd I. 9. Komárom, gőzmozdonyszín I. 10. A csepeli szabadkikötő I. 11. Soproni tv-adó I. 12 . 8000 méteren 13. A Felszabadulás téri aluljáró építése 14. Lejtakna a Deák téren 15. Cuha-völgyi alagút I. 16. A metró Kőbánya-Kispest végállomása 17. A körösladányi híd építése II. 18. Vasútnyomvonal korszerűsítése 19. A metró építése az Üllői úton II. 20. Tubosider aluljáró III. 21. Tubosider aluljáró IV. 22. Ferihegyi repülőtér I. 23. Az „utolsó mohikán” 24. A csepeli szabadkikötő II. 25. Taliándörögd II. 26. Őszi táj 27. Az Újpesti Hajógyár 28. Ferihegyi repülőtér II. 29. Ferihegyi repülőtér III. 30. Hangárban I. 31. Izgalmas pillanatok 32. A vonat 33. Metróépítés a Deák téren I. 34. Metróépítés a Deák téren II. 35. Völgy 36. Betonozók 37. Komárom, gőzmozdonyszín II. 38. A kisbagi völgyhíd 39. A ferihegyi gyorsforgalmú út I. 40. Tél az E 5-ös autóúton 41. A Felszabadulás téri aluljáró építése I. 42. A Kálvin tér átépítése 1976-ban 43.A metró Deák téri állomása 44.A Déli pályaudvar 1. 45.Uszály 46.Földmunka 47.Újpesti kikötő 48.Soproni tv-adó 11. 49.Motorjavítás Ferihegyen 50.Ferencvárosi pályaudvar 51.Metróépítés III. 52.M 3 autópálya 53.A szegedi Tisza-híd építése 54.Ferencváros, mozdonyszín 55.Bakonyi táj 56.Tehervonat 57.A győri híd építése 58.Vasútkorszerűsítés 59.Vasút a Cuha-völgyben 1. 60.Ferihegy 61.Múlt és jelen 62.A székesfehérvári pályaudvar 63.Szántód 64.A csepeli szabad ki­kötő III. 65.A biatorbágyi völgyhíd 1. 66.Konténerek 67.Az E 5 út téren 68.Keleti pályaudvar 1. 69.Tél Ferihegyen 70.Hangárban II. 71.Vasúti váltó 72.Tubosider aluljáró V. 73.Felüljáró Óbudán 74.Jugoszláv tengerpart 75.Kelenföldi pályaudvar I. 76.A TU—154-en 77.A ferihegyi irányítótorony 78.Vasút a Cuha-völgyben II. 79.Vonat érkezik 80.Keleti pályaudvar II. 81.Felhők között 82.Kelenföldi pályaudvar II. 83.A szegedi híd építése II. 84.Épül a metró 85. A Felszabadulás téri aluljáró II. 86. A biatorbágyi völgyhíd II. 87. Tokajnál 88. Az E 5-ös autóút Győr előtt 89. Behavazott uszály 90. Elment a vonat 91. Vasút a Cuha-völgyben III. 92. Keleti pályaudvar III. 93. Esti gép 94. A Petőfi-híd 95. A ferihegyi gyorsforgalmú út II. 96. Hídépítés Gödöllőnél 97. BAH-felüljáró 98. Cuha-völgyi alagút 11. 99. Dízelmozdony 100. Petőfi-híd II. 101. Marx tér I. 102. Tél a Gellérthegyen 103. Csepeli szabadkikötő IV. 104. Csepeli szabadkikötő V. 105. Kab-hegy I. 106. Ferihegyi hangár 107. Torkrétbetonozás 108. Metróalagútban 109. Csepeli szabadkikötő VI. 110. Repülőtér 111. TU—134-es 112. Tűzoltóhajó 113. Soproni tv-adó III. 114. Vasút és közút 115. Deák téri lejtaknában 116. Taliándörögd 117. Cuha-völgyi alagút II. 118. Metróépítés 119. Beszállás 120. Mozdonyok 121. Marx tér II. 122. Tél az E 5-ön 123. Déli pályaudvar II. 124. A csepeli szabadkikötő télen 125. Kab-hegy II. 126. Kab-hegy III. 127. Épülő autópálya Tatabányánál 128. Ősz az M 3-as autópályán

Next