Hommage Bartók (Vigadó Galéria, Budapest, 1981)

Korszakalkotó művészek különös szigorral tekintenek utókorukra: utánuk már nem lehet a régi módon alkot­ni, műveik fényében megváltozik a művészet lehetőségei­ről alkotott véleményünk, átalakul a világ, melyben élünk. De amilyen mértékben forradalmasítják saját művészeti águkat, ugyanolyan szigorral tiltják meg produkciójuk után­zását, az epigonizmust, talentumuk aprópénzre váltását. A korszakalkotók eme szigorát Bartók Béla tartásának példa­mutató erejével egészítette ki: ő nemcsak a zeneművé­szetet forradalmasította, hanem új mércét állított fel a modern művész küldetését, morális értékrendjét illetően. Ezzel vívta ki szellemi hatásának egyetemességét, szinte minden művészeti ágra gyakorolt megtermékenyítő befo­lyását. Miben áll a Bartók-i tartás és mű modellszerűsé­­ge? Először is: neki sikerült, talán a XX. században első­ként kitörnie a modern művészet átokként kísérő magányá­ból. Nem betű szerinti értelemben­­ szellemileg, alkotásai felszabadító világképében. Az eltűnőben lévő közösségiség maradványaihoz, a paraszti muzsikához fordulva találta meg azt a tápláló forrást, melyből merítve újra lehet te­remteni a művész és közösség egymásra találásának új lehetőségeit. Kora külső magányra,­­ sőt önkéntes szám­űzetésre ítélte, de Bartók nemcsak hitt a művészet közös­ségteremtő küldetésében, hanem egyre tisztábban szólal­tatta meg a világát kisajátító, felszabaduló, társra találó emberiség vágyait, a közösségben oldódni képes művek hangját. Ezért sikerült neki példát teremtenie: a modern művész magányossága nem átok, levetkőzhetetlen sors, hanem feladat­a visszatalálni a népi kultúra közösségé­hez, és innen megfogalmazni korunk nagy kérdéseit. Ezért tudta maradandó módon megszólaltatni a felbomlás és felszabadulás, elidegenedés és megváltásigény, a rémület és ígéret modern módon bonyolult, s nála mégis áttet­szően világos ellentmondásait. Bartók számára tehát a művészet közösségisége nem adottság, egyszerű élettény, hanem feladat volt­­, s ezt a feladatot örökítette tovább utódaira, ezt a küldetést vette át tőle a jelen művészete is. Hatásának egyetemessége azt is jelenti ezért, hogy szinte minden művészeti ágban e küldetés kínja és örö­me a teremtő művész legigazibb éltető ereje. Bartók elementáris hatásának másik jellemzője gyé­mántkeménységű egyénisége. Művészi pályája, kitartása, magyarsága, forradalmi módon értelmezett művészi auto­nómiája mellett, szinte példázza, hogy csak az etikai tar­tással párosuló tehetség számára tárul fel új arcával a világ, hogy korszakos produkcióhoz nem elég a tehetség - a zsenialitás etikai fajsúly kérdése is. Bartók itt is utol­érhetetlen példává emelkedett. Hétköznapi kérdésekben éppúgy, mint a művészi vitákban, világképében éppúgy autonóm teremtő maradt, mint magyarságában, forradal­mi progresszivitásában. Ezzel is új mértéket teremtett: a sors által irányt-vetett modern művész mítoszával szem­ben ő maga alakította életét, művészetét: "nem engedett sem a sötétség hatalmainak, sem divatos művészeti áram­latok csábításainak, sem a kínálkozó kompromisszumok­nak. Mindent magába szívott, amit kora kultúrája­­ terem­tett, de műveiben csók annak adott helyet, ami szellemé­nek autonóm indulatából született, amiről érezte,­­hogy ko­ra dadogva bár, szavakat keresve ki szeretne mondani. Ezért nem ragadta magával egyetlen zenei áramlat vagy divathullám, ezért tudott maradandó értékeket adni né­pének, korának. Művészi tartásának autonómiája - politi­kai meggyőződésétől az alkotás technikai részleteiig, élet­vezetésétől világképe eredetiségéig — ezért szolgál ma is példaképként a ma művésze számára. Hiszen ma talán még erőszakosabban tolulnak az alkotó műhelyébe kü­lönböző divatok, csábító önkifejezési lehetőségek, s a bar­tóki autonóm teremtő szenvedély egyszerűsége így a mai művész biztató társa: segít vállalni önmagunkat. S végül: példája tanította meg a modern magyar mű­vészetet arra az igazságra, hogy csak azok a művek ké­pesek kilépni az értékek nemzetközi versenyébe, melyek magyarságukat az egyetemes emberi kultúra szintjén ké­pesek megfogalmazni. A modern művész gyökértelenségé­­nek, kozmopolitizmusának mítoszával szemben Bartók ki­harcolta magának, hogy magyarságában találhasson ott­honára. De úgy volt magyar, hogy e kis nép értékeiből az egyetemes emberi kultúra, a modern művészet épületét gazdagította szintézist teremtő csodáival. Ahogyan a Con­certo elején felcsendülő magyar siratóban a fenyegetett­ség, háború, félelem és remény, szorongás és bizalom korunk egyetemes alapérzéseinek ad hangot, úgy tekint a ma emberére másképp, ismeretlen arcával, felfedezésként a világ. De Bartók ezt a kivívott szintézist is feladatként hagyta örökségül utókorára: a mába dolgozó művészek ezért is fordulnak hozzá biztatásért, a látásmód bizton­ságáért, magyarságuk egyetemességéért. Ezekből a példakereső indulatokból, a mély szellemi rokonság igézetéből született ez a kiállítás: maradandó és figyelmeztető példájában magunkat keressük, mai mű­vészek, a művekben jelenünket kisajátító műélvezők. Almási Miklós

Next