Szuppán Irén iparművész (Mednyánszky Terem, Budapest, 1981)

CSOPORTOS KIÁLLÍTÁSAI, KÜLFÖLDI KIÁLLÍTÁSAI: 1971. Magyar Iparművészeti Kiállítás, Varsó; 1973. Magyar Textil- és Faliképek, Manchester; 1974. I. Iparművészeti Világkiállítás, Torontó; 1974. Museo Arquelogico Provinciai Gerona; 1976. Vigo-Galle­­ries, London; 1976. Galerie YAHIA, Tunisz; 1976. Magyar Iparművészeti Kiállítás, Milano, Pallazzo Da­­vini; 1977. Design Center, Helsinki; 1978. Iparművészeti Kiállítás, Canada. KITÜNTETÉSEI: 1967. Munkácsy-díj, 1970. Vas megye díja, Szombathely; 1979. Szocialista Kultúráért kitüntetés. A KÉPCSARNOK MEGHÍVJA ÖNT SZUPPÁN IRÉN MUNKÁCSY-DÍJAS IPARMŰVÉSZ KIÁLLÍTÁSÁNAK MEGNYITÁSÁRA 1981. JÚLIUS 30-ÁN CSÜTÖRTÖKÖN DÉLUTÁN 5 ÓRÁRA MEGNYITJA: BÚZÁS ÁRPÁD MUNKÁCSY-DÍJAS IPARMŰVÉSZ KÖZREMŰKÖDIK: PETRŐC MÁRIA ÉNEKESNŐ MEGTEKINTHETŐ: 1981. VII. 30—VIK­. 13. MEDNYÁNSZKY TEREM BUDAPEST V. TANÁCS KÖRÚT 26. Fotó: MÉSZÁROS ISTVÁN Fk.: Köteles István — 81-667 KVNYD­­ Fv. : Németh György Akinek a textil különböző színű anyagok gazdag pompáját jelenti, az most talán némi csa­lódást érez. Szuppán Irén művei mindebből semmit sem ígérnek a szemlélőnek. Függönyei, térelválasztói a nyersvászon jellegét, karakterét megőrizve, csupán a sűrűbben-ritkábban szőtt csíkok váltogatásával játszanak. A térítők egyszínű felületén, a szélek felé éppen csak végig fut egy másszínű, rafinált szövéscsík, s a kisméretű textil-faliképeken is alig van más, mint a nyers vászon és a természetes fonalak puritánsága. Látszólag a ,,semmiből” vannak teremtve; a „semmi” mögött azonban hosszú évek kísérletei, és végsőkig kitartó fegyelme hú­zódik meg; a textilek színtelensége mögött a színekről való lemondás bátorsága. Az eredmény azonban mindebből alig árul el valamit. E tárgyak magától értetődő természe­tességgel léteznek, mintha mindig is lettek volna, ugyanakkor van bennük valami tapintatos észrevétlenség. Egyáltalán: az anyag nyilvánvaló szépsége, a megmunkálás egyszerűsége, vagy a szerkezet tisztasága, és célszerűsége áttetszővé (függönyök esetében szó szerint áttet­szővé), átláthatóvá teszi a tárgyakat, azok mégis megőriznek valami rejtélyes titkot. A textil, amely ráterül az asztalra, vagy lágyan imbolyog az ablak előtt, folyamatosan változtatva a szá­lakon átderengő valóságot. Egyszóval Szuppán Irén művei talán nem azok, amelyek láttán a szomszédasszony elbűvölten felsikolt, és azonnal irigykedni kezd. Nincs bennük semmi lát­ványos, semmi attraktív elem: az bennük a titokzatos, hogy észrevétlen, mégis elvégzik a szem­ben, a gondolkodásban titkos aknamunkájukat. Aki egyszer megpróbálja megérteni, átélni, végiggondolni e munkákat, új szemmel, más megvilágításban látja majd egész környezetét is, mintha homályból hirtelen fényre lépne. Ebben a szem­tisztító munkában van talán e tár­gyak legfőbb ereje. És egy világban, amelyet lassan elöntenek a műanyagok, sivataggá tesz­nek a betonkockák, és homályossá a porosodó álcsillárok — nekünk is erre van a legnagyobb szükségünk. Kovalovszky Márta * * * Szuppán Irén 1927-ben született Hosszúhetényben. Az Iparművészeti Főiskolát 1952-ben végezte. 1967- ig stúdióban, azóta önálló iparművészként dolgozik. ÖNÁLLÓ KIÁLLÍTÁSAI: 1958. Csók István Galéria, Budapest; 1967. Magyar Kultúra Háza, Prága; 1975. Csók István Galéria, Budapest; 1976. Iparművészeti Vállalat, Balatonfüred; 1976. Görög templom, Vác; 1976. Fővárosi Mű­velődési Ház, Budapest; 1979. Munkás Művelődési Központ, Dunaújváros; 1959. IV. Országos Iparművészeti Kiállítás, Budapest, Műcsarnok; 1961. Komplex Textil Stúdió, Csók Ist­ván Galéria; 1964. V. Országos Iparművészeti Kiállítás, Budapest, Műcsarnok; 1968. Textil Falikép Ki­állítás, Budapest, Ernst Múzeum; 1970. I. Fal- és Tértextil Biennálé, Szombathely; 1972. Textil- és öt­vösmunkák Bemutatója, Budapest, Csontváry terem ; 1972. II. Fal- és Tértextil Biennálé, Szombathely; 1974. III. Fal- és Tértextil Biennálé, Szombathely; 1974. Jubileumi Iparművészeti Kiállítás, Budapest, Műcsarnok; 1976—77—78—79. Nyári Tárlat, Vác; 1980. V. Fal- és Tértextil Biennálé, Szombathely.

Next