Tom Forrestall Kanada (Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1981)

Tom Forrestall Tom Forrestall éppen húsz éve végzett a Mount Allison Egyetem Képzőmű­vészeti Iskoláján. Két rövid évtized alatt Forrestall nemzeti és nemzetközi hír­nevet szerzett mint vezéralakja a „mágikus realizmus" világának, annak a modor­nak, mely Mount Allisonhoz szorosan kapcsolódik olyan hírességek révén, mint Colville, Forrestall maga és Pratt. A maguk módján mindhárman ezt a hagyo­mányt képviselik. Az Owens Art Gallery valóban büszke arra, hogy Tom Forrestall retrospektív kiállítását bemutathatja és megoszthatja ezeknek a műveknek élvezetét más kép­tárakkal és nézőikkel. A kiállítás vándorútja lehetetlen lett volna képtárak és gyűjtők nagylelkű együttműködése, a Kanadai Nemzeti Múzeumok segítsége és a művész lankadatlan támogatása nélkül. Műveimről T. Keiler Bentley Az Owens Art Gallery igazgatója Nem könnyű feladat áll a festő előtt, ha szavakkal akarja elmondani azt, amit egész életében a látvány révén fejezett ki. A szavaknak semmi közük a szemnek szóló művészethez és a művésznek általában alig van oka, hogy éljen velük, most mégis megpróbálom. Amikor egész­ életünk munkásságáról kell szólnunk, nehéz a fő irányokat ki­jelölnünk. A munkám a maga természetes útján halad — kanyargó és kusza úton. A terület, melyet máig feltártam munkámban kicsi, keskeny járat vagy folyosó, így a változások sem drámaiak, nem is túl nyilvánvalóak. Szeretnék ebben a le­határolt és megszabott festési modorban hosszú időn át dolgozni, hogy kimerít­sem összes lehetőségét. A munkám egyre kevésbé spontán, egyre szemlélődőbb, most már több időt szánok az éppen készülő munka kialakítására. Ezt részben a körülmények okozzák. Amikor 1958-ban frissen végeztem a Mount Allison Egyetemen, mint a legtöbbünknek, nekem is meg kellett valamiből élnem, így hát szűkre szabott volt a komoly festészetre fordítható időm. A munkái­mat határozottan és gyorsan kellett kigondolnom és megcsinálnom. Ilyen korlá­tozott helyzetben a sponteneitás volt az egyedüli kiutam és elég jól is boldo­gultam vele. Ami a technikámat illeti, festészeti módszerem hagyományos — előzetes tanulmányok, vázlatos kompozíciórajzok, azután jön a festés. A tojástempera tökéletes, idők során kipróbált, hosszú életű és sokáig szépen maradó technika. Ez biztosítja számomra festőanyagom maradandóságát. Úgy érzem, a művész­nek szüksége van minden segítségre, amit csak megkaphat vagy örökölhet, hogy legnehezebb feladatának , a műalkotás létrehozásának megfelelhessen. Utoljára hadd mondjam el, hogy engem mindig jobban érdekelt az, hogy gon­dolatokat foglaljak a műbe és hogy a tárgyakat ne csupán saját kedvükért fessem. A realizmusnak itt az a dolga, hogy a nézőt odavonzza, mint aféle csalétek, és akkor a gondolat vagy gondolatok már átadódnak. Mindig próbálkozom új utakkal, mint például a tervezett kép formájával, a színekkel és alkalmazásukkal, de figyelnem kell a régi módszerekre is, melyek esetleg az út szélén hevernek el­­feledten, pedig lehet, hogy újraértékelést és komoly figyelmet érdemelnek. Tom Forrestall Fontosabb életrajzi adatok 1958 Képzőművészeti diplomát szerez a Mount Allison Egyetemen 1958—59 Tanulmányutat tesz Európában 1959 A Beaverbrook Képtár muzeológusa Frederictonban (N. B.) 1960-tól önálló művészi munkájából és 1972-től tagja a Three Oaks Corporationnek Monumentális munkák 1967 Szabadtéri szobor a Montreal-i Expo 67 Atlantic Pavilonja számára 1971 Két nagyméretű szobrot készít Antigonish városába (N. S.) az Államszövet­ségi Székház számára 1972 Nagyméretű homlokzati falkép a frederictoni Játékházhoz Egyéni kiállítások 1965 Roberts Gallery, Toronto Churchill Memorial, Törvényhozó Tanács Épülete, Fredericton (N. B.) 1966 Dartmouth College Képtár, Hannover, New Hampshire U. S. A. 1967 Walter Klinkhoff Gallery, Montreal 1968 Roberts Gallery, Toronto Sir George Williams Egyetem, Montreal 1969 Walter Klinkhoff Gallery, Montreal 1970 Roberts Gallery, Toronto 1971 Forrestall Magas Realizmus retrospektív kiállítás, a Beaverbrook Art Gallery szervezésében bejárja Kanadát Mendel Art Gallery, Saskatoon, Saskatchewan Art Gallery of Victoria, Victoria (B. C.) 1972 Art Gallery of Windsor, Windsor, Ontario Museum of Fine Arts, Montreal (P. Q.) Winnipeg Art Gallery Kanadai Kultúrközpont, Párizs City Hall Art Gallery, Boston 1974 Gallery of Windsor, Ontario Nova Scotia Museum of Fine Arts, Centennial Gallery, vándorkiállítás 1975 Sir George Williams Egyetemi Képtár, Montreal Hart House, Torontói Egyetem Marlborough Godard Gallery, Toronto Tom Thomson Memorial Gallery és Museum of Fine Arts Robert McLaughlin Gallery Londoni Közkönyvtár és Művészeti Múzeum, London, Ontario 1976 Marlborough, New York 1977 Mira Godard Gallery, Montreal 1977— 78 A Nova Scotia Art Gallery vándorkiállítást rendez Province-ben húsz akvarelljéből és rajzából 1978 Mira Godard Gallery, Toronto West End Gallery, Edmondton 1978— 79 A Mount Allison Egyetem Owens Képtára megszervezi 40 tempera festményének vándorkiállítását Kanadában Owens Képtár, Mount Allison Egyetem, Sackville (N. B.) Nova Scotia Art Gallery, Halifax (N. S.) 1979 Saidye Bronfman Centre, Montreal (P. Q.) Hamilton Art Gallery, Hamilton, Ontario Glenbow-Alberta Institute, Calgary, Alberta Mendel Art Gallery, Saskatoon, Saskatchewan Art Gallery of Greater Victoria, Victoria (B. C.) Beaverbrook Art Gallery, Fredericton (N. B.) 1980 Canada House, London Nemzetközi Képzőművészeti Kiállítás az UNESCO konferencia alkalmából, Belgrád Szófia 1981 Bukarest Kolozsvár Szépművészeti Múzeum, Budapest Műtárgyjegyzék 1. Ház Sackville-ben, 1957 Olaj, fa, 76X122 cm. Mr és Mrs. Ronald Irving tulajdona 2. A létra, 1964 Tojástempera, gesso (gipszből, enyvből és egyéb kötőanyagok­ból készült lap), 61X122 cm. Art Gallery of Windsor 3. Az Eal River-i gát, 1964—65 akril, vászon, 85X59,5 cm. New Brunswick Museum 4. Up River, 1965 k. Akril, pozdorjalemez, 46,5X62 cm. Université de Moncton 5. Hullámtörő, 1965 Akril, pozdorjalemez, 57X98 cm. Owens Art Gallery 6. Szombat reggel, 1967 Tojástemperea, gesso, 72X85 cm. Mr. és Mrs. Mitchell Franklin tulajdona 7. Kőalapzat, 1968 Tojástempera, gesso, 86X90 cm. Province of New Brunswick 8. A kerítés mentén, 1969 Tojástempera, gesso, 0 51 cm. Magántulajdon 9. Seven Mile Stump-on túl, 1970 Tojástempera, gesso, 0­51 cm. Magántulajdon 10. Szérűskert, 1971 Tojástempera, gesso, 121,5X61 cm. Mr. és Mrs. Reuben Cohen tulajdona 11. Az Egyház földje, 1971 Tojástempera, fa, 45,5X 67,5 cm. Three Oaks Corporation (továbbiakban : = TOC) 12. Kivontatva, 1972 Tojástempera, fa, 85,5X72,5 cm. Magántulajdon 13. Út a lapályon, 1973 Tojástempera, pozdorjalemez, 70,5X70 cm. Beaverbrook Art Gallery 14. A 68-as, 1973 Tojástempera, fa, 30,5X 30,5 cm. Mount Saint Vincent, Egyetemi Képtár 15. Erdei munka, 1974 Tojástempera, fa, 47X148 cm. Nova Scotia, Art Gallery 16. Fehér víz, 1974 Tojástempera, fa,58X148 cm. Mira Godard Gallery 17. Fiúk a strandon, 1975 Tojástempera, fa, 110,5X48,5 cm. TOC 18. Háromszög kompozíció, 1975 Tojástempera, fa, 36,2X 96,5 cm. Mira Godard Gallery 19. Tél a szabadban, 1975 Tojástempera, fa, 53X86,5 cm. Mira Godard Gallery 20. Vitorlásklub, 1975 Tojástempera, fa, 48X71 cm. TOC 21. Evezősök,1976 Tojástempera, fa, 46X93,5 cm. Mira Godard Gallery 22. Nagy fenyő télen, 1976 Tojástempera, fa, 79,5X111 cm. TOC 23. Gulya viharban, 1976 Tojástempera, fa, 58X58 cm. TOC 24. Az úszó, 1976 Tojástempera, fa, 86,5X78 cm. TOC 25. Strand télen, 1976 Tojástempera, fa, 57,5X73,5 cm. TOC 26. Az Annapolis-völgy, 1977 Tojástempera, fa, 116,5X50,4 cm. Mira Godard Gallery 27. Bear River-i ház, 1977 Tojástempera, fa, 51X72,5 cm. TOC 28. Labda és ház, 1977 Tojástempera, gesso, 25X25 cm. TOC 29. Fűrésztelep szivárvánnyal, 1977 Tojástempera, fa, 0­55 cm. TOC 30. A győztes birkák, 1977 Tojástempera, gesso, 35,5X 68,8 cm. TOC 31. Férfi, fa, kutya, 1977 Tojástempera, fa, 86,4X53,5 cm. TOC 32. Híd, 1977 Tojástempera, fa, 83,7X63,5 cm. TOC 33. Víztorony és varjú, 1977 Tojástempera, fa, 53X87 cm. TOC 34. Varjak ködben a tenger­parton, 1977 Tojástempera, fa, 43X 69,5 cm. TOC­ 35. Veranda, 1977 Tojástempera, fa, 46X74,5 cm. TOC 36. Szobor, 1977-78 Tojástempera, fa, 48X111 cm. TOC 37. A labdát várva, 1978 Tojástempera, fa, 63X84 cm. TOC 38. Kikötőben, 1978 Tojástempera, fa, 85X48 cm. TOC 39. Ló és lovász, 1978 Tojástempera, fa, 35,5X69 cm. TOC 40. Kutya a lépcsőfordulón, 1978 Tojástempera, fa, 99X74 cm. TOC

Next