Baranyay András Csendéletek c. kiállítása (Helikon Galéria, Budapest, 1982)
RÉSZLETEK A SZEMÉRMETLEN MAGYARÁZATPRÓBÁKBÓL -------Mi történik ezeken a képeken? Egyáltalán történik valami ezekben a díszlettelen terekben? Mit csinál ez a kéz? Kinek a képében cselekszik? A véletlen akaratát képviseli? Mint az, amelyik Daguerre talán első csendéletében valószínűleg kideríthetetlen szándékkal — lopakodott be; vagy az, amelyik az aprócska Arthur herceget óvja-biztosítja az ismeretlen fotográfus portréján. Vagy az akarat véletlenjét, látszólagos esetlegességét sugallja? Ez a kéz a hatalom, az igazság, a birtoklás keze? Szerszám vagy fegyver? Bal kéz-e, vagy jobb? Igazságot vagy könyörületességet hordoz? Áld-e vagy büntet, mint Rembrandt keze Balthazár lakomáján? Miért nyúl a kéz a profán kupa, a Grál-pohár felé? Mit akar vele, hiszen üres, nincs már abban semmi, ami kicsordulhatna? Mit kezd azzal a körtével, azzal a szerencsétlen gyümölcscsel, amelyet sokáig még a csendéletfestők sem igen szerettek (pedig az álmokban szerelmi jelkép)? Miféle halála ez a csendnek? Miféle természet maradt itt életben?------BARANYAY ANDRÁS CSEND ÉLETEK CÍMŰ K IÁ L LÍ TÁ S A HELIKON GALÉRIA BUDAPEST 1982. MÁRCIUS 11-ÁPRILIS 4. CSENDÉLET I—XX., 1981—82, fotó, színes ceruza, tempera A kiállítást rendezte: Dobai Ágnes A katalógust tervezte: Vasvári László Sándor Fotó: Baranyay András Ára: 3.— Ft Kiadja a Műcsarnok Felelős kiadó: Hídvégi István igazgató BARANYAY ANDRÁS CSENDÉLETEK Hajdú István