Barcsay Jenő új képei a Műcsarnok Kamara-termében (Műcsarnok, Budapest, 1982)

Barcsay Jenő új képeit mutatja be e kamara­tárlat, és az új jelző nem csupán azt jelenti, hogy a legutolsó években festett képek sze­repelnek, hanem formavilágában, szellemé­ben is új sorozatról van szó. Barcsay, immár nem tudni hányadszor, ismét megújította művészetét, új problémákat állított maga elé és újszerűen oldotta meg őket. A magyar képzőművészetben ritka a szer­ves fejlődés, az életmű belső logikájának következetes követése. Barcsay Jenő im­már hat évtizedes munkásságát azonban épp ez jellemzi. Talán csak Ferenczy Károly életműve volt olyannyira organikus, mint az övé. Mikor Barcsay ifjúkori romantikus rea­lista stílusú festményei után, megértve Cé­zanne művészetét és levonva Nagy István feszes szerkezetű képei tanulságait, konst­ruktív-szerkezetes stílus kialakítására töre­kedett, egész életműve programját tisztáz­ta. E programban egyszerre szerepelt a mo­numentális, figuratív művészet megújítása és a tiszta tér és formaviszonylatok kuta­tása. Életműve kialakítása során több ízben eljutott a non­figuráció határáig, hogy újabb tapasztalatoktól vértezetten visszatérjen a monumentális, figuratív művészethez. Mű­vészetének egy-egy korszaka összefüggő problémakört jelöl, noha a művek önmaguk­ban is teljesek, jelentésgazdagok voltak, mégis csupán az összetartozó művek soro­zatában bontakozott ki a művészi program egész gazdagsága. A legújabb műveket is szemlélhetjük önma­gukban, de félreérthetetlen formai, szellemi összetartozásuk is. Esztétikai programjuk nem előzmény nélküli Barcsay művészeté­ben, de ilyen egyértelmű, evidens megol­dáshoz eddig még nem igen jutott el. Barcsay művészetében mindig nagy szere­pet játszott az arány, a belső ritmus, koráb­ban is alkalmazta az aranymetszést. E prob­lémák vetődnek fel az új képekben is - lapi­­dáris, lakonikus, lényegre szorítkozó megfo­galmazásban. Úgyszólván végső pontig re­dukál, már-már matematikai képlet tisztasá­ga - mégis megmarad az érzéki­ konkrét szférán belül. Ezt elsősorban a fekete mező­ben felvillanó színes vonal, mértani forma expresszivitásával éri el. A fekete színként való használata, az alap­vető grafikai kifejezési eszközből festői je­lentéshordozóvá avatása ugyancsak régeb­bi problémája Barcsaynak. Mégis eddig a fe­kete inkább a kontúrokhoz kötődött, a szer­kezeti vázat építette - most dominánssá vált, de épp a fel-felcsillanó formaelemek miatt az új művekben kontraszt értéket hor­doz, a kép alapvető közege, amely lehetővé teszi az arányproblémák tiszta elemzését, homogén egységbe foglalja a sorozatot. Ak­tív tényezőként funkcionál. Az új képek bizonyítják, hogy Barcsay élet­műve még most is nyitott, szervesen fejlő­dő, élő organizmus. Az új művekből az is sej­­lődik, hogy újabb szintetizáló korszaka kö­vetkezik. NÉMETH LAJOS

Next