Károlyi András festőművész kiállítása (Szinyei Merse Terem, Szekszárd, 1982)

LOSONCI MIKLÓS KÁROLYI ANDRÁS KÉPEI ELŐTT Minden ember tékozló fiú, vagy az volt,­­ Károlyi András ezt festi meg az apa-fiú párhuzamban,­­ csak az idő vonulása különbözik bennük, más a fázis, a lényeg ugyanaz. Minden ember Lear király, írta, mű­fordította, mintázta Shakespeare, Vörösmarty, Henry Moore, nem a fogalom royalista értelmében, hanem magányának méltóságában,­­ így értelmezi a koronás embert Károlyi András is, amint oldalra roskad, ahogy perlekedik és feloldódik a gömbös tájban, mely valahogy mégiscsak elringatja vad keserveit. Minden ember Bajazzó is, — a komédiás sors részesei, családtagjai vagyunk valamennyien, ezt idézi Károlyi András, nem ke­rülhetjük el ezt a bohém örömet és rázkódást, melyet ránk mér a ,,Passió”-s élet, — mosolyt, görcsöt, kínt és feloldódást egyaránt. „Ember, mily­­enségesen hangzik a szó", — mondta egykor Madách Imre szellemi ösvényén haladó poémájában Gorkij,­­ ezt festi Károlyi András is, — az összetett embert, komplex együtt­hatóival, azt, hogy valahányan, — boldogok és üldözöttek, izzóan fiatalok és szorongó aggastyánok „Ország­úton” bolygunk, — szenvedésünkben is egyedül, vágyainkban, eszmélésünkben, gyönyörűségünkben nemkü­lönben. Mindez Fellini, Károlyi András, — egész pontosan az élet igazsága. Kiiktathatatlanul az, s hogy e varázsos tényből festészet lesz, ez az ő érdeme, küzdelmeinek eredménye. Megszomor­ított öregei, trecentós alázatú sétálói az emberi fennség jegyében nem tűrik, hanem viselik életük szakadatlanságát a megszakított festői térben, ahol furcsa, különös kerítések nőnek, ahol elapadnak a fák, helyettük álmodozó nők horgonyoznak az idő kék, sárga és zöld szigetein. Amikor Dantét festi elmaradha­tatlan Beatricéjével, akkor azt idézi, hogy minden férfi Dante és minden asszony Beatrice álmaiban és el­ragadtatásaiban. Egyetlen hatalmas látomás az élet, — Károlyi András művészetében minden élő, III. Ri­chard is, a ló is, a bohóc, partra ért halász, Márk evangélista, mind-mind a létezés főszereplője. Derűsebb áramlattal, de Dosztojevszkij partitúrája szerint fest, ezt a mélységet közelíti eszményeiben. Képben gondolkodik, képeikkel közli ideáit, s hogy minden vonalrendszere, színegyütthatója bravúros és vir­tuóz, s ez több képességénél is: természetes állapota. Nem az állandóság, hanem a fejlődés, a gyorsított tempó jellemzi, s amivel mérhetjük haladásának intenzitását, az, hogy már alig látszanak eszközei, melyek termik, teremtik alkotásainak esztétikumát. Amikor eltűnnek majd a gesztusok, amikor sértetlen központtá emelkedik minden műve, az lesz az igazi magaslat, a tökély, tempus­ egységben mérve,­­ a közeljövő. Erre halad magabiztosan Károlyi András nagy szövetségeseivel,­­ Gulácsy légiességével, rebbentségével és min­denek előtt öntörvényeinek feszült és tisztázott dübörgéseivel,­­ festészetté alakított, nevelt múlttal, erős je­lennel és a tündérvilágnak álmodott Holnappal- A KÉPCSARNOK MEGHÍVJA ÖNT KÁROLYI ANDRÁS FESTŐMŰVÉSZ KIÁLLÍTÁSÁNAK ÜNNEPÉLYES MEGNYITÁSÁRA 1982. MÁRCIUS 4-ÉN CSÜTÖRTÖKÖN DÉLUTÁN 5 ÓRÁRA MEGNYITJA: LOSONCZI MIKLÓS MEGTEKINTHETŐ: 1982. III. 4-18. SZINYEI MERSE TEREM SZEKSZÁRD, KÖLCSEY LAKÓTELEP 1.

Next