Kecskeméti Sándor kerámikusművész kiállítása (Budapest Kiállítóterem, 1982)

—Ebben az utolsó korszakban alkalmaztál néhány esetben figurát. Miért? —Azért, mert amit ki akartam fejezni, nem lehetett más­képp. A gyerek babáját öntöttem le, szándékosan távol akartam tartani saját mintázási stílusomtól. Persze azzal, hogy szituációba került, megszűnt baba lenni. A geometri­kus részletek és a baba aránya egyforma, mintha a kockákat szétverő figurák kiszabadulnának. Nem folytattam, mert nem volt vele több mondanivalóm. —Rád való tekintettel megnéztem, illetve bele-belenéztem az elektronikus TV-mesékbe, mert érdekelt, mit csinálhat a keramikus ezzel az új műfajjal és technikával. Miért vál­laltad? 一 Öt darabnál működtem közre, amit én úgy fogok fel, mint egy iskolát, ahol meg lehet tanulni egy szakmát és ki lehet élni bizonyos őrültségeket. A makettemből monumen­tális díszlet lesz, ezt a százszoros nagyítást percek alatt, va­rázsütésre produkálja a technika. Egy élet munkája kevés lenne, hogy felrakhassam. Megalkuvásokon keresztül ezért vállaltam. Ismerni kell hozzá az anyagokat, mi az a kicsi, amit fel lehet nagyítani. Az eredménytől függetlenül ér­dekelt. —Segített ez valamit monumentális munkáidban? —Munkáim nincsenek, csak egy van, ez most készült el. Életem első nagyméretű beruházási munkáját Kovács Gyula baráti gesztusának köszönhetem, aki egyenrangú társként meghívott a pályázatba. Az új hegyeshalmi határátkelő­­helyen két, összesen 30 m"-es plasztikát csináltunk az érke­zési oldal várócsarnokának két zárófalára. Az indulási ol­dalra Schrammel Imre csinált két falat hasonló méretben. Szeretem ezt a munkát, úgy érzem, hogy különböző alka­tunk ellenére jól tudtunk együtt dolgozni és megközelítet­tük azt, amit akartunk. Samottból csináltuk a Magnezitipari Műveknél, ekkora léptékű munkát kis műhelyünkben lehe­tetlen lett volna kivitelezni. —Nem akarok most belebocsátkozni a kézműves és ipari kerámia ugyancsak kiélezett kérdéskörébe, de mégis meg­kérdezem, hogy a népi fazekasság csapattát hogyan kerül­ted el? — Sokáig benne maradt az egyik lábam, de sikerült kihúz­nom. Most már nem aktuális. Az én ídőmben a főiskolai oktatás és a keramikus tevékenység nagy része fazekas alapokra épült, aminek most issza meg a levét a szakma, mikor lépésváltásra kényszerült. Nem érzem magam kéz­művesnek, ahhoz nem elég funkcionálisak a tárgyaim. Nincs is jogom erről nyilatkozni. Engem az érdekel leg­jobban, hogy összekötöttem magam ezzel az anyaggal érzelmileg: a földdel, a tűzzel és a levegővel. Engem jó­ideje már csak a kifejezés érdekel, nem az, hogy melyik kategóriába sorolnak. —Beszéljünk még egy kicsit a téglákról, új munkáidra cél­zok természetesen. —Már régen foglalkoztat az a probléma, hogy az arányok eltolódásával a kis egység és a nagy egység egymáshoz való viszonya hogyan alakul. Régebbi ,,omlásos〃 kerámiáimat tekintem itt előzménynek. Kis egység a nagy egységen be­lül —a történet dokumentálva van. A reliefekkel sem ké­peket akartam csinálni a falra, szándékaim, élményeim és az öntőforma tulajdonságai határozták meg lehetőségeimet. A téglákkal való építgetésnek is megvan számomra a miért­je. Ugyanakkor vannak egyedi esetek, amelyek határozott, erős élmények hatására jönnek létre. Még a következetes­ség­­ellenére is meg kell csinálni őket. t­alán megbontják az egységet, mégis kiállítom őket. A költő sem ír mindig egy­forma verset. Megoldja, megcsinálja, energiát fektet bele. — Abba maradtunk, hogy nem csinálunk szabályos mű­tárgylistát, az anyag a helyszínen még alakulhat. Mégis meg kell határoznunk az arányokat. — A tér elég nagy, 50 relief, 20 kisebb plasztika és 15 na­gyobb elfér benne. Budapest, 1982. április 3. A,“々んへし’、、 Néray Katalin Kecskeméti Sándor

Next