Mark De Graeye belga fotóművész kiállítása (Dorottya utcai kiállíltóterem, Budapest, 1982)

„AZ ÉN FÉNYKÉPEIM BEFELÉ NÉZNEK" RENBUT BEZOMBEL BESZÉLGETÉSE Mark de Fraeye Belgiumban él. Fotográfusi tevé­kenysége mellett technikai ismereteket tanít egy főiskolán és alkotó fényképezést az Akadémián. Je­­ lentős fekete-fehér portréfotózási munka után vá­lasztotta a színes fényképezést és maga laborálja képeit mesterien. A Stúdió 666-ban kiállított közép­európai képek, vagy a breton tengerparti sótelepe­ken készült felvételek olyan lágyak és áttetszőek, mint egy akvarell. Mark de Fraeye-val művészetéről, technikájáról és fotográfusi pályájáról beszélünk. - Ön maga készíti a színes kópiákat... - Igen, úgy gondolom, hogy a fotósok mindinkább maguk akarnak dolgozni az anyaggal, elejétől végig. Ez egyfajta hitelesség is, amelyet a galériák gyakran keresnek. Amikor fényképezek, az alapgondolat mindig megvan a fejemben, de azt lehetetlen más­nak megmagyaráznom. Szavakkal nem lehet jól kife­jezni azt, hogy mi van egy fényképben, mert ez direkt alkotás. Különbözik a festészettől, ahol több idő van a gondolkodásra. Itt a pillanat számít; el kell tehát vi­selni azt a folyamatot is, amely ezután következik, a vegyszert és sötétkamrában való munkát, ezért fon­tos nekem, hogy magam csináljam. Ez egyfajta láz, amely fogva tart. Szerintem, ez is nagyon intenzív alkotófolyamat. Ugyanarról a negatívról csak igen kevés másolatot csinálok. Ha már úgy tízszer lehúz­tam, az ügyet befejezettnek tekintem és másik mun­kába kezdek. A negatív arra való, hogy meghatáro­zott számú másolat készüljön róla, úgy gondolom te­hát, hogy ezután kifárad és vissza kell vonulnia. - Meg tudná-e kicsit részletesebben magyarázni módszerét, amellyel a színes kópiákat készíti? Mi kelti ezt az akvarell-hatást? - Nincs titkom. Minden a fény mértékével kezdő­dik. Az árnyék fényerősségét veszem alapul. Ha az árnyékra exponáltam, biztos vagyok benne, hogy minden részletet megkapok, még a színeket is. Ezenkívül a Kodak Vérkcolor film, amit használok, rendelkezik azzal a tulajdonsággal, hogy eltünteti a nagy kontrasztokat, így tehát a negatívjaimnak pon­tos bázisuk van. Azután, a sötétkamrában, a pozitív készítésénél, csak a szükséges fényt adom a világos részeknek. Úgy foglalhatnám össze, ha úgy tetszik, hogy a legvilágosabb részek nagyítóval készülnek, a legkevésbé világosak, az árnyékok pedig a negatív expozíciójakor. Tartom magam ehhez a szabályhoz, amely a fekete-fehérre is érvényes. Ezt nevezik „zone system”-nek, az atmoszféra vizuális elemzé­sének. A fénynek megvan a luminozitása és van mi­nősége is. Minden a szín fokától függ a filmmel való kapcsolatában is. Az adott pillanatban az atmoszfé­rában levő spektrum, kromatizmus kérdése ez, asze­rint hogy napfényes, felhős vagy esős nap van-e, hogy ragyogóan süt-e a nap, mint a közép-európai fényképeimen. A sótelepeken egész más a helyzet. Ott van a tenger fénye, azt mondhatjuk, hogy több nedvesség van a levegőben. Ez megsokszorozza, szétszórja a színeket. Néha „impresszionistaként”

Next